Klaprozenweg 1980

De H-114 cargo launch barge voor Heerema (onderstaand een kleine selectie uit het H-114 fotobestand).
..
H-114

Cargo/Launch barge, bouwnummer 00006, 1981
Opdrachtgever: United Offshore Shipping b.v. van de Heerema Groep, Leiden
Afmetingen: 160 x 42 x 10.70 meter.
De stapelloop vond op 18-9-1982 plaats vanaf helling 2/3. De doopster was mrs. J.H. Nichols, echtgenote van de projectmanager
van het “Maureen Field” een der grootste olie- en gaswinplaatsen in de Noordzee van de Phillips Petroleum Company..

Er is uit hout en triplex een demonstratiemodel gemaakt waarvan een stapsgewijze fotoserie is gemaakt. Hier één van die foto’s.
.
.
.


De kiellegging op 11-2-1982 van bouwnummer 00006 voor de Firma Heerema op helling 2/3 trok veel aandacht….
. ….van de media zoals ook dit interview met Coen Veltman de voorzitter van de NSM ondernemingsraad.
.

Een deel der werkzaamheden vond plaats in de lasloods.
.

Hier een deel van de inwendige constructie voor de H-114 in de lasloods in voorbereiding.
.
De man rechts is J.R. Mikolka, bedrijfsleider Nieuwbouw. .
. .
. .
. De onderdelen liggen klaar op de helling 2/3. De opname is uit de portaalkraan genomen. De kraan rechts, kraan 13, is de
enige nog bestaande kraan op werf Oost. Deze kraan zal als logiesruimte worden ingericht en aangepast voor personen
die ’s nachts eens iets anders willen. Het resultaat krijgt daardoor een hoog Efteling gehalte.

.
.
Deze of een soorgelijke constructie ligt op de helling gereed.
.

De H-114 begint op de helling 2/3 vorm te krijgen.
.

De H-114 gereed voor de stapelloop.
.

De doopplechtigheid van de H-114 met links in grijs kostuum Mr. Jim Nichols van de Phillips Petroleum Company,
rechts van hem Mr. Edward Heerema toen president van de Heerema Group die de doopster Mrs. Nichols een
uitleg geeft. De man rechts, met het donkere kostuum, is Henk Ketting directeur der NSM.

.

De H-114 loopt in de mist van stapel. De hoeveelheid toeschouwers is niet te vergelijken met die bij tewaterlatingen een aantal jaren daarvoor.
.
Een feestelijke receptie na de stapelloop.
. Een deel van het interieur.
. Een blik op de pompen van de H-114.
.

27 oktober 1982, de H-114 in haar element voor de werf. Er zijn nog een paar andere offshore
vaartuigen zichtbaar waaronder de Ibis…

.

en hier vanaf het IJ gezien.
.

De H-114 toont hier waarvoor zij gebouwd is. Haar eerste transport was met een
zogenaamde High Deck constructie van 18.000 ton.
.
Om een beeld te geven van wat nu de bedoeling van dit vaartuig met lading is, volgt hieronder een aantal opnamen waarop
een gelijksoortig ponton te zien is met de deklast. Het gaat hier niet om de H-114 maar in beeld is de H-110 met aan boord
een z.g.n. Tartan jacket voor de offshore industrie.
.
.
.
.
.
.
.
Vakmanschap is meesterschap, ook op zee.
.

Deze foto is in mei 2011 gemaakt in het Calandkanaal. Hoewel op deze opnamen niet goed zichtbaar zijn de opschriften nog te lezen.
(met dank aan Ronald Hoogwerf voor de recente foto’s).
.

Een blik op het voorschip.
.Deze opname dateert van recentere periode en is gemaakt in het Calandkanaal. De zwart/rode afwerking heeft
na 30 jaar plaatsgemaakt voor roestbruin. 
De H-114 is thans (2011), onder Panamese vlag nog in de vaart.
.
.

De bouw van het kraanschip Ibis voor Ballast Nedam, Beton- en Waterbouw (met een kleine selectie uit het beschikbare fotomateriaal).
.
..
Ibis

Transport and Lifting vessel, bouwnummer 616, 1982
Opdrachtgever: Ballast Nedam N.V. Nieuwegein
Afmetingen: 62 x 32 x 4.50 meter. 2 diesel driven Aquamaster azimuthing propellors.
Stapelloop vanaf helling 2/3 op 7-8-1982, de overdracht vond in oktober plaats.

Een blankgelakt houten demonstratiemodel met zicht op de achterzijde met de inneembare schroeven.
.

Het houten demonstratiemodel is vervangen door een tot in detail afgewerkt schaalmodel.
De afmetingen van beide modelen zijn niet bekend nog de huidige verblijfplaats.
.

De kiellegging op 19-5-1982 van bouwnummer 616 op helling 2/3.
.

Vooraan op helling 2/3 de Ibis voor Balast Nedam in aanbouw. Hoger op de helling het Heerema ponton H-114.
.

Op 7-3-1982 liep de Ibis van stapel.
.

De doopster van de Ibis overhandigt een geschenk aan het bloemenmeisje. Wie de doopster is is niet bekend en ook de naam
van het bloemenmeisje 
is nog een vraagteken. De bloemenmeisjes waren vrijwel altijd dochters (eenmaal een zoon) van
personeelsleden der NSM-NDSM. De man op de achtergrond is Jan van Duyvenbode, bedrijfsleider algemene zaken bij de NSM.

.

Het plaatsen van de stuurboordpoot van de hijsinstallatie.
.

De poot hangt hier in de takels om in dezelfde positie te worden gebracht als de bakboordpoot.
.

.De Ibis hier zonder hijsinstallatie in het Noordzeekanaal tijdens de proefvaart.
Op de foto hieronder t.h.v. de voormalige Artillerie Inrichting nabij de eveneens voormalig Hembrug.
.

..

Hier de Ibis voor de wal waarbij de hijssectie wordt aangebracht.
.

Aan boord is uiteraard ook het nodige te zien. Mogelijk gaat het hier om een gemeenschappelijke ruimte. Op de vloer liggen met
tape bevestigde platen hardboard ter bescherming van de vloer. De platen werden kort voor de oplevering verwijderd.
.

De “natte ruimte”.
.

Het kombuis.
.

In het stuurhuis is de nodige techniek te vinden.
.

De consoles met joysticks in plaats van het oude houten stuurwiel. Ook hier zijn de vloeren nog afgedekt.
In 2011 was de Ibis onder die naam,
maar ontdaan van de hijsinrichting, nog in de vaart.
.
In 2011 was de Ibis, hoewel ontdaan van de hijsinstallatie, nog in de vaart..