Cornelis Douwesweg 1946

Onderstaande schepen zijn aan de Cornelis Douwesweg 1 van stapel gelopen
maar dit gebeurde onder de vlag van de inmiddels opgerichte NDSM.
.
Het NDSM logo vanaf 1946.
.
.
ss Winston Churchill
Sleepboot, bouwnummer 328, 1946
Opdrachtgever: Reederij v.h. Gebr. Goedkoop, Amsterdam.
Afmetingen: 27.07 x 6.42 x 3.22 meter. Tewaterlating op 15-2-1946 en de oplevering was op 13-8-1946.

.

De tewaterlating vanaf de oever met behulp van de drijvende NDSM bok Phoenix.
, De aanbesteding was een aantal jaren, nog in de NSM tijd, nog voor de feitelijke oplevering. De tweede wereldoorlog heeft
voor een vertraging in de bouw en oplevering gezorgd. .Dit schip is, in tegenstelling tot wat bij de Reederij v/h Gebr. Goedkoop
gebruikelijk was, niet naar een familielid vernoemd maar naar twee geallieerde leiders. In 1997 te ’s Gravendeel gesloopt. 

.
.
ss President Roosevelt
Sleepboot, bouwnummer 329, 1946
Opdrachtgever: Reederij v.h. Gebr. Goedkoop, Amsterdam.
Afmetingen: 27.07 x 6.42 x 3.22 meter. Tewaterlating op 11-2-1946 en oplevering 13-8-1946. De aanbesteding was een aantal jaren, nog in de NSM tijd, nog voor de feitelijke oplevering.
De tweede wereldoorlog heeft ook voor dit schip voor
vertraging in de bouw en oplevering gezorgd.
. 329 1946.Inmiddels gesloopt.
.

.
ms Karossa
Vrachtschip, bouwnummer 401, 1947
Opdrachtgever: Ministerie van Verkeer en Waterstaat t.b.v. de Koninklijke Paketvaart
Maatschappij, Amsterdam.
Afmetingen: 80.16 x 13.11 x 5.84 meter. Werkspoor motor.
De stapelloop was op 18-10-1947 en de oplevering vond plaats op 21-2-1948. De doop werd verricht door mevrouw Ooyevaar.

Op het hoge hellingdeel de Karossa met bouwnummer 401 en links als nummer 402 de Karaton.
.
De Karossa is hier kort na de Karaton vanaf de stuurboordzijde van helling 5 het IJ ingegleden.
De Kasimbar en Kaloekoe zijn rechts op dezelfde helling nog in aanbouw en zouden later volgen.
.De Karossa direct na de stapelloop.
.

Aan de NDSM afbouwpier wordt de laatste hand gelegd aan de Karossa.
.

De Karossa in haar volle glorie.
.
.
ms Karaton
Vrachtschip, bouwnummer 402, 1947
Opdrachtgever: Ministerie van Verkeer en Waterstaat t.b.v. de Koninklijke Paketvaart
Maatschappij, Amsterdam.
Afmetingen: 80.16 x 13.11 x 5.84 meter. Werkspoor motor.
De stapelloop vond plaats op 18-10-1947 en de daarop volgende oplevering op 3-4-1948.Hier liggen de Karaton en Karossa (r) nog gezusterlijk op de helling.
De afloopvolgorde is een andere dan de bouwnummers aangeven.
.
De doopster van de Karaton was mevrouw de Boer-Vestesen. Zij was de echtgenote van Feike de Boer, de eerste naoorlogse burgemeester van Amsterdam die bij deze gelegenheid inmiddels directeur was bij de NDSM. De doopster van de Karossa en Karaton waren verdeeld naar bepaalde belangen. Een dame had b.v. geen relatie met de NDSM en de ander, mevrouw de Boer, wel. Van de tewaterlating werd rechtstreeks radioverslag gedaan.
.

De Karaton in de laatste fase aan de werf. Bijna klaar voor verre reizen.
.
.

ms Kasimbar
Vrachtschip, bouwnummers 403, 1948
Opdrachtgever: Ministerie van Verkeer en Waterstaat t.b.v. de Koninklijke Paketvaart
Maatschappij, Amsterdam.
Afmetingen: 80.16 x 13.11 x 5.84 meter. Werkspoor motor.
De stapelloop vond op 20-3-1948 plaats terwijl de overdracht op 13-7-1948 plaatsvond. Een privé opname met links de Kasimbar en het rechts het achterschip van de Kaloekoe.
Het publiek wacht vol spanning op het moment van de tewaterlating.
.403.KasimbarMevrouw Y. Vos doopt de Kasimbar. Naast haar staat NDSM directeur Feike de Boer.
.
.
.
ms Kaloekoe
Vrachtschip, bouwnummer 404, 1948
Opdrachtgever: Ministerie van Verkeer en Waterstaat t.b.v. de Koninklijke Paketvaart
Maatschappij, Amsterdam.
Afmetingen: 80.16 x 13.11 x 5.84 meter. Werkspoor motor.
De tewaterlating was op 20-3-1948 en de daarop volgende overdracht op 18-8-1948. Een heel kleine privéopname van de Kaloekoe op helling 5.
. Ook dit is een privéopname maar iets groter van formaat.
.404. Mevrouw L.C.J. Hulsman-WillemseDe doop met de ivoren hamer wordt verricht door mevrouw L.C.J. Hulsman/Willemse, echtgenote van NDM-NDSM directeur Hulsman.
Achter haar staat NDSM directeur Feike de Boer. Zij was, in tegenstelling tot mevrouw Vos, gerelateerd aan de NDSM.

.
(coll. C.Kleiss)
. Van deze vier zeegaande schepen heeft de symbolische kiellegging, in 1946, op het zelfde moment plaatsgevonden bij welke gelegenheid  tevens de deels gerestaureerde helling 5 feestelijk weer in gebruik werd genomen. De feitelijke kiellegging van de Karossa en Karaton, een deel van het vlak met daarop de motorfundatie, vond toen gelijktijdig plaats. De kiellegging van de Kasimbar en Kaloekoe vond in een latere periode plaats. Deze vier zeegaande schepen zijn vanaf helling 5 van stapel zijn gelopen. De stapelloop van beide schepen vond in elkaars verlengde plaats vanaf de bakboordzijde van helling 5. .
.
.
ms Bougainville
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 405, 1947
Opdrachtgever: A.F. Klaveness & Co. A/S, Lysaker, Noorwegen
Afmetingen: 132.58 x 17.98 x 12.03 meter. Stork HODT 6×720/1200.
De doop vond plaats op helling 2 en werd  verricht op zaterdag 6-9-1947 om 12.00 uur waarbij
de doopster mevrouw Klaveness was. De hierna volgende opelevering vond plaats op 17-12-1947.
De Bougainville is het eerste naoorlogs zeegaande schip dat, onder de NDSM vlag, van de helling is gegleden.
..

.De Bougainville is later bij een andere rederij als Lungkwu Chau in de vaart gekomen.
In 1978 te Kaohsiung, Taiwan gesloopt. .
.
.
ms Høegh Silverstream
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 406, 1948
Opdrachtgever: Leif Høegh & Co. A.S., Oslo, Noorwegen
Afmetingen: 145.84 x 18.59 x 12.65 meter. Stork HODT 6×720/1200.
De stapelloop vond plaats op zaterdag 26-6-1948 om 12.00 uur vanaf helling 1 waarbij de
doop werd verricht door mevrouw Olyslager. De oplevering was op 29-10-1948.
.
(geen auteursrechtenvrije afbeelding beschikbaar)
.
.
ms Heemskerk
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 407, 1949
Opdrachtgever: N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, Den Haag
Afmetingen: 145.85 x 18.59 x 12.65 meter. Stork HODT 6×720/1200.
Stapelloop vond plaats op zaterdag 29-1-1949 om 12.00 uur vanaf helling 4 na de doophandeling door
mevrouw H. Joon-Huls, echtgenote van P. Loon directeur der Rotterdamse Lijndiensten der
Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij. De oplevering vond op 4-6-1949 plaats.

.
(geen auteursrechtenvrije afbeelding beschikbaar)
.
.
ms Hoogkerk
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 408, 1949
Opdrachtgever: N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, Den Haag
Afmetingen: 145.84 x 18.59 x 12.65 meter. Stork HODT 6×720/1200.
Stapelloop zaterdag 29-4-1949 om 12.00 uur vanaf helling 1. De oplevering was op 24-8-1949. De Hoogkerk op de dag van de tewaterlating. Dit vond plaats vanaf de inmiddels gesloopte
helling 1. Rechtsboven is een deel van het sorteerterrein in beeld.
.De Hoogkerk is los van de helling.
.
Eet smakelijk.
.
.
ms Sunnyville
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 409, 1948
Opdrachtgever: A.F. Klaveness & Co. A/S, Lysaker, Noorwegen
Afmetingen: 132.58 x 17.98 x 12.01 meter. Stork HODT 6×720/1200.
Stapelloop zaterdag 25-9-1948 om 12.00 uur vanaf helling 3. De oplevering was op 14-1-1949. De Sunnyville in de aanbouwfase. Deze privéopname laat de nog bijna lege werf zien. Het herstel na
de Duitse vernielingen in 1944 is gaande, twee kranen zijn na veel plak- en knipwerk weer in bedrijf.
.
stuurhuisEen blik op de brug.
.
kaartenkamerDe kaartenkamer.
.
bemanningsverblijfEen deel van het bemanningsverblijf.
.
.
ms Oslofjord
Passagiersschip, bouwnummer 410, 1949
Opdrachtgever: Norske Amerika Linje, Oslo, Noorwegen
Afmetingen: 175 x 21.96 x 11.40 meter. Stork HODT 7×720/1100
De tewaterlating vond plaats vanaf helling 5 op zaterdag 2-4-1949 en de doop werd toen verricht door Kroonprinses Märtha van Noorwegen.
Zij kreeg uit handen van de in Volendammer kostuum geklede Elisabeth Goedkoop, dochter van NDSM directeur Piet Goedkoop, de bloemen overhandigd. De oplevering vond plaats op 11-11-1949.bewijs van toegangEen bewijs van toegang verstrekt aan de heer W. Meijer. De afmetingen van het kaartje zijn 12 x 8 cm.
..
.boekDe omslag van een Engelstalig boek uitgegeven door de NAL met veel foto’s en kleurenplaten. Afmetingen 38 x 25 cm.
.
artist impressionDeze afbeelding is een van de artist impressions uit het bovenstaande boek.
. Aan de afbouwkade op werf West.
.

Het voorblad van het NDSM personeelsblad Werfbode van september 1949.
.

Het bronzen kunstwerk siert de neus van de Oslofjord.
.

Winter van 1966, de Oslofjord in het dok 4 voor de verbouwing en life-time update.
Het bronzen kunstwerk is om welke reden dan ook niet meer op de voorpiek aanwezig.
.In het Noordzeekanaal t.h.v. de voormalige Hembrug na een verbouwing bij de NDSM.
Het betrof voornamelijk de aanpassingen op het achterschip in de periode 1966-1967.

.
In 1968 is ze gecharterd door het Italiaanse Costa Crociere S.p.A. en in 1969 hernoemd tot ms Fulvia. Na een explosie in
de machinekamer op
19 juli 1970, ontstond er onderweg van Funchal naar Tenerife brand aan boord en is ze, tijdens het
verslepen, voor de kust van Tenerife gezonken.
Gezien de hoeveelheid beschikbare curiosa, pers- en privé foto’s is op
de pagina Foto’s meer over het ms Oslofjord gepubliceerd.

.
.
ms Bintang
Vrachtpassagierschip, bouwnummer 411, 1950
Opdrachtgever: N.V. Stoomvaart Maatschappij “Nederland”, Amsterdam
Afmetingen: 140.81 x 17.98 x 12.03 meter. NDSM/Stork HODT 6×720/1200.
Stapelloop vanaf helling 1 was op zaterdag 17-6-1950. Aanvang proefvaart op 30 november 1950,
en de oplevering vond plaats op 9-12-1950.
In 1979 te Kaohsiung, Taiwan, gesloopt.
.
(geen auteursrechtenvrije afbeelding beschikbaar)
.
.
Roelof Bierdrager
Kabelveerpont, bouwnummer 412, 1950
Opdrachtgever: Gemeente Ilpendam, Noord-Holland.
De tewaterlating van het in de Scheepsbouwloods gebouwde pontje vond plaats op 22-5-1950
en de oplevering vond drie dagen later plaats. (foto A. Lof)
.
(tot nu onbekende fotograaf)
.
Ze verzorgde de oversteek van het Noordhollandskanaal tussen Landsmeer en Ilpendam. Het pontje is vernoemd naar de eerste
veerschipper tussen beide dorpen. In 2010 is ze uit de vaart genomen en bij Auto- en Scheepssloperij Treffers BV te Haarlem gesloopt.

.
.
ms Bronxville
Vrachtschip, bouwnummer 413, 1949
Opdrachtgever: A.F. Klaveness & Co. A/S, Lysaker, Noorwegen
Afmetingen: 132.58 x 17.98 x 12.03 meter. Stork HODT 6×720/1200
Stapelloop vanaf helling 4 op 24-9-1949, de oplevering was op 5-1-1950.
In 1979, te Shanghai gesloopt.
.
(geen auteursrechtenvrije afbeelding beschikbaar)

.
.

ms Bonneville
Vrachtschip, bouwnummer 414, 1949
Opdrachtgever: A.F. Klaveness & Co. A/S, Lysaker, Noorwegen
Afmetingen: 132.58 x 17.98 x 12.03 meter. Stork HODT 6×720/1200
Stapelloop van helling 1 op 22-11-1949 en de oplevering vond plaats op 16-3-1950.Leeuwarder Courant, 3-11-1949. In 1978 t.h.v. Eleusis Bay, Griekenland, vergaan.

(geen andere auteursrechtenvrije afbeelding beschikbaar)
.
.
ms Nevima III  IJM-81
Viskotter, bouwnummer 415, 1946
Opdrachtgever: Nederlandse Zeevisserij Maatschappij, Bloemendaal.
Afmetingen: 18 x 5.10 x 2.30 meter. Kromhout motor.
Na de bouw in de Scheepsbouwloods door de bok Phoenix op 14-6-1946 te watergelaten
waarna, op 24-10-1946, de oplevering plaats vond.(tot nu onbekend fotograaf).
.
Vanaf de steiger gezien ligt de Nevima III hier zij aan zij met de Nevima I en II. (tot nu onbekende fotograaf)
.
.
Vijf Gebroeders  HD-67
Viskotter, bouwnummer 416, 1946
Opdrachtgever: Rederij Gebr. de Boer, Den Helder.
Afmetingen: 18 x 5.10 x 2.30 meter. Kromhout motor.
Na de bouw in de Scheepsbouwloods is ze met behulp van de bok Phoenix op 5-9-1946 te water gelaten
waarna, op 4-11-1946, de overdracht plaatsvond.
(tot nu onbekende fotograaf)
.
Anno 2012 is dit schip als ZK-37 “Aldert van Thijs” nog in de vaart met als thuishaven Lauwersoog (tot nu onbekende fotograaf).
.
.
Alice  IJM-270
Viskotter, bouwnummer 417, 1946
Opdrachtgever: Nederlandse Zeevisserij Maatschappij, Bloemendaal.
Afmetingen: 18 x 5.10 x 2.30 meter. Kromhout motor.
Na de bouw in de Scheepsbouwloods door de bok Phoenix op 5-10-1946 te watergelaten
waarna, op 7-11-1946, de oplevering plaatsvond.
.
(geen auteursrechtenvrije afbeelding beschikbaar)
.
.
Nevima II   IJM-80
Viskotter, bouwnummer 418, 1946
Opdrachtgever: Nederlandse Zeevisserij Maatschappij, Bloemendaal.
Afmetingen: 18 x 5.10 x 2.30 meter. Kromhout motor.
Na de bouw in de Scheepsbouwloods, is de Nevima III door de bok Phoenix op 26-10-1946 te
watergelaten
waarna, op 30-11-1946, de oplevering plaatsvond. De bouwtekening van de serie kotters.
.
.
Nevima I  IJM-79
Viskotter, bouwnummer 419, 1946
Opdrachtgever: Nederlandse Zeevisserij Maatschappij, Bloemendaal.
Afmetingen: 18 x 5.10 x 2.30 meter. Kromhout motor.
Na de bouw in de Scheepsbouwloods door de bok Phoenix op 3-11-1946 te watergelaten
waarna, op 10-12-1946, de oplevering plaatsvond.
 De Nevima I, op deze foto in een latere periode als Scheveningen 66, is met 16 wisselende registratienummers in de
vaart geweest en uiteindelijk, in 2005, als Oranga 1 naar Guinea Bissau vertrokken.
(tot nu onbekende fotograaf).
.

>
Huiberdina  IJM-271
Viskotter, bouwnummer 420, 1946
Opdrachtgever: Nederlandse Zeevisserij Maatschappij
Afmetingen: 18 x 5.10 x 2.30 meter. Kromhout motor.
Na de bouw in de Scheepsbouwloods door de bok Phoenix op 16-11-1946 te water gelaten
waarna, op 19-12-1946, de oplevering plaatsvond.

.
(geen auteursrechtenvrije afbeelding beschikbaar)
.

.
tt Kenia
Tanker, bouwnummer 421, 1954
Opdrachtgever: Koninklijke Shell groep, Den Haag
Afmetingen: 161.54 x 21.11 x 11.89 meter. WS/Pametrada 2traps.
Tewaterlating vanaf helling 4 op 18-9-1954 gevolgd door de oplevering op 12-3-1954.
. In 1973 verkocht aan een Griekse reder en hermoemd als Petrola XI. In 1976 vond een naamwijziging
plaats tot Petrola 11. 
Op 27-9-1984 is te Kaohsiung, Taiwan de sloop begonnen.  

.
(een auteursrechtenvrije afbeelding beschikbaar)
.

.
mt Grena
Tanker, bouwnummer 422, 1950
Opdrachtgever: A/S. J. Ludwig Mohwinckels Rederi, Bergen, Noorwegen
Afmetingen: 150.87 x 20.65 x 11.11 meter. WF/Doxford 67LB5 5×670/1340+980
De tewaterlating vanaf helling 3 was op 7-1-1950 en werd verricht door Mrs. Eidem, dochter
van Einar Engelsen, directielid der rederij. De oplevering vond plaats op 29-4-1950.
1950-01-09 Nieuwsblad van Friesland tewaterlating GrenaNieuwsblad van Friesland, 9-1-1950.
.

De Grena in de afbouwhaven bij de NDSM.
.

Prachtige schepen werden er toen gebouwd.
.


Tijdens de proefvaart werd de inwendige mens verwend door de koks van West End.
.

Stevige ‘zeebonken’ kost maar wel met een sigaar toe. 

Sinds 1956 was de Grena in de vaart als Purfina Suisse. In 1963 als Escale Dieu en later dat jaar
als Arsinoe.
Op 30-8-1965, ten westen van de Filipijnen, in de Zuid Chinese zee vergaan.
.
(geen andere auteursrechtenvrije afbeelding beschikbaar)
.
.
mt Troma
Tanker, bouwnummer 423, 1950
Opdrachtgever: A/S. J. Ludwig Mohwinckels Rederi, Bergen, Noorwegen
Afmetingen: 150.87 x 20.65 x 11.11 meter. WF/Doxford 67LB5 5×670/1340+980
Tewaterlating van helling 5 was op 18-3-1950 en de oplevering op 14-7-1950.De kiellegging van bouwnummer 423 aansluitend op de stapelloop van de Oslofjord.
.
Het publiek dat net hiervoor een tewaterlating heeft ervaren was daarna getuige van de (symbolische) kiellegging voor de Troma.
.
423 1950-03-20 De Telegraaf, tewaterlating TromaDe Telegraaf, 20-3-1950.
Later als Io in de vaart geweest. In 1963 werd dit Romano en in 1965 nogmaals hernoemd
en nu als
Dona Io. Op 24-1-1974 voor de sloop in Taiwan te Kaohsiung aangekomen.
.
(geen auteursrechtenvrije afbeelding beschikbaar)
.
.
mt Sommerstad
Tanker, bouwnummer 424, 1950
Opdrachtgever: A.F. Klaveness & Co. A/S, Lysaker, Noorwegen
Afmetingen: 150.87 x 20.65 x 11.11 meter. WF/Doxford 67LB5 5×670/1340+980.
Tewaterlating vanaf helling 2 op 13-3-1950 waarna de oplevering volgde op 25-8-1950.

Een geslaagde stapelloop voor de Sommerstad met nog jaren voor de boeg.
In 1969 kwam te Bilbao in Spanje, na 19 jaar het einde op een sloopwerf. 

.
(geen andere auteursrechtenvrije afbeelding beschikbaar)
.

.
mt Bergestrand
Tanker, bouwnummer 425, 1950
Opdrachtgever: Sigval Bergesen, Stavanger, Noorwegen
Afmetingen: 150.87 x 20.65 x 11.11 meter. WF/Doxford 67LB5 5×670/1340+980.
Tewaterlating vanaf helling 3 op 15-7-1950 met de daarop volgende oplevering op 31-10-1950. In aanbouw op helling 3.
Is in 1957 als Balmi, in 1958 als Polyrambler en in 1963 nog als San Martin de Porres in de vaart geweest.
Na een brand in het Nauw van Calais, op 9-3-1965, in mei 1965 te Hendrik Ido Ambacht gesloopt. 
.
(geen andere auteursrechtenvrije afbeelding beschikbaar)
.

.
ms Slovenija
Vrachtschip, bouwnummer 426, 1950
Opdrachtgever: Stichting Nederlandsche Scheepsbouw Export Centrale, Den Haag
Bestemd voor Jugoslavenska Linijska Plovidba, Rijeka, Joegoslavië.
Afmetingen: 132.58 x 17.98 x 12.03 meter. Stork HODT 6×720/1200
De tewaterlating vanaf helling 5 was op 21-10-1950 en de oplevering vond op 1-2-1951 plaats. De Slovenija voor Tabarka, Tunesië. (coll. C.Kleiss)
.426 slovenija in dok te rijekaHet ms Slovenija in een drijvend droogdok in de haven van Rijeka. (coll. C.Kleiss)
Op 30-8-1979 is de Slovenija te Sveti Kajo (in voormalig Joegoslavië) voor de sloop overgedragen.
.
.
ms Crna Gora
Vrachtschip, bouwnummer 427, 1951
Opdrachtgever: Stichting Nederlandsche Scheepsbouw Export Centrale, Den Haag
Bestemd voor Jugoslavenska Linijska Plovidba, Rijeka, Joegslavië.
Afmetingen: 132.58 x 17.98 x 12.03 meter. Stork HODT 6×720/1200
De tewaterlating vond op 20-1-1951 vanaf helling 1 plaats en de oplevering was op 5-5-1951. De Crna Gora afgemeerd te Sibenik in het voormalige Joegoslavië. (coll. C.Kleiss)
.
Crna Gora op 13-3-1982 te Sveti Kajo de sloopwerfHier ligt de Crna Gora op 13-3-1982 na 31 dienstjaren op de sloopwerf te Sveti Kajo, Joegoslavië.
.

.
Vanaf dit punt is het vestigingsadres van de NDSM aan de Klaprozenweg 75. De oude Cornelis Douwesweg heeft afgedaan als doorgaande weg naar Tuindorp Oostzaan e.o. en werd vanaf dan door NDSM gebruik als opslagterrein, de locaties van de rijwielstalling werf Oost en “Griekenbarak”. Een nieuw aangelegde weg werd, bij Raadsbesluit van 26-1-1951, als Klaprozenweg in gebruik genomen om het groeiende autoverkeer te verwerken. Van de oude Cornelis Douwesweg is nog een klein stukje vanaf de brug en t.h.v. de lasloods en scheepsbouwloods te zien.