Cornelis Douwesweg 1923 (A)

We vervolgen onze tocht hier vanaf 1923 langs de productie van de NSM dat inmiddels gevestigd is op de nieuwe werflocatie aan de Cornelis Douwesweg 1 te Amsterdam Noord. De bouwnummers 328 en 329 die op de vervolgpagina Cornelis Douwesweg 1923 (B) staan zijn, hoewel nog aanbesteed bij de NSM, afgebouwd en opgeleverd onder de NDSM vlag. Dit geldt ook voor alle opdrachten vanaf bouwnummer 401. Deze informatie kunt u vinden bij de pagina Cornelis Douwesweg 1946.

.
.
Hendrik-dok
Droogdok, bouwnummer 170, 1924
Opdrachtgever: Amsterdamsche Droogdok Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 198.12 x 39.62 x 18.97 meter, liftvermogen 25.000 ton.
Als eerste opdracht gebouwd op de helling 2/3 aan de nieuwe werf. De doop werd op die helling op 26-1-1924
verricht door Greetje Fenenga, dochter van de ADM directeur, Willem Fenenga. . Het dok heeft, na de verhuizing van de ADM naar het voormalige NDSM terrein, aldaar nog dienst gedaan.
,
,
Sabang-dok
Droogdok, bouwnummer 173, 1924
Opdrachtgever: Zeehaven en Kolenstation Sabang, Nederlandsch Indië.
Afmetingen: 117.81 x 25.93 x 14.18 meter, liftvermogen 5000 ton.
Het dok op het IJ na de tewaterlating.
. De haven van Sabang op Pulau Weh, Atjeh. Links liggen twee dokken waarvan de meest linkse het Sabang-dok is.
.
.

ms Clam
Tanker, bouwnummer 182, 1926
Opdrachtgever: Anglo-Saxon Petroleum Company Ltd. Den Haag
Afmetingen: 134.20 x 18 x 9.99 meter.
De doophandeling vond plaats op 14-8-1926 vanaf helling 3 en werd verricht door mejuffrouw M.A. Cornelissen. De bouw vond plaats volgens het Millar langs- en dwarsspanten systeem. Hier de Clam tijdens de stapelloop.
.
.

ms Elax
Tanker, bouwnummer 184, 1926
Opdrachtgever: Anglo-Saxon Petroleum Company Ltd. Den Haag
Afmetingen: 134.20 x 18 x 9.99 meter.
De Elax werd op 26-3-1927 gedoopt door mevrouw H.C. Duijs-Goedhart.De Elax loopt van stapel vanaf helling 3.
.
De eerste kennismaking met het water.
.De genodigden zijn in een beste stemming na de geslaagde afloop van de Elax.
..In het Noordzeekanaal.
.Na het verlaten van IJmuiden nu richting Noordzee. In de nacht van
12 en 13 maart 1941 is de Elax na een Duitse luchtaanval voor Liverpool vergaan.

.
.

ss Op ten Noort
Mailschip, bouwnummer 185, 1926
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 129.47 x 16.78 x 10.14 meter.
De stapelloop werd op 11-2-1927 vanaf helling 1 ingeluid door mevrouw de douairière jhr. A.A. van
Teylingen-Op ten Noort, dochter van wijlen jonkheer L.P.D. Op ten Noort, de naamgever van dit schip.Voor de media was een tewaterlating nog een vermeldenswaardig onderwerp.
.. In de tweede wereldoorlog door de Jappaners gevorderd en hernoemd als Hikawa Maru no.2 en later, als
de Tenno Maru, op 30-8-1942 tot zinken gebracht.

.

.
ms Christiaan Huygens
Mailschip, bouwnummer 186, 1927
Opdrachtgever: N.V. Stoomvaart Maatschappij “Nederland”, Amsterdam
Afmetingen: 167.75 x 20.89 x 14.56 meter. . De Christiaan Huygens, hier in het Noordzeekanaal, is op 26 augustus 1945 bij Westkapelle vergaan.
.
.
ss Nieuw Holland
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 187, 1927
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 164.70 x 19.06 x 13.34 meter. . In de tweede wereldoorlog te Sydney aangepast voor het vervoeren van Engelse militairen. In
1946 terug bij de KPM als charter voor de Nederlandse regering en in 1959 te Hong Kong gesloopt.

.

.
ms Hallanger
Tanker, bouwnummer 188, 1927
Opdrachtgever: Westfal Larsen & Co. A.S. Bergen, Noorwegen
Afmetingen: 144.42 x 19.60 x 11.13 meter. Op 3 maart 1943 getorpedeerd door de U-596 en vergaan.
.
.
ms Poelau Laut
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 189, 1928
Opdrachtgever: N.V. Stoomvaart Maatschappij “Nederland”, Amsterdam
Afmetingen: 149.45 x 18.61 x 9.46 meter. .
.
ms Ophir
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 190, 1928
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 112.85 x 15.71 x 9.46 meter. Stapelloop 1-9-1928. . In 1942 als hospitaalschip overgegaan naar de Britse marine. In 1946 overgedragen aan de Nederlandse regering voor
inzet in Nederlandsch Indië. In dat jaar terug naar de KPM en bij de NDSM verbouwd. In 1959 te Hong Kong gesloopt.

.

.
ms Finnanger
Tanker, bouwnummer 191, 1927
Opdrachtgever: Westfal Larsen & Co. A.S. Bergen, Noorwegen
Afmetingen: 144.42 x 19.60 x 11.13 meter.
De doop werd verricht door mrs. Geo D. Ali.. Te water na de stapelloop. Op 24 februari 1942 is ze na een torpedoaanval voor Newfounland vergaan.
.
.
ss Anna Cornelia Goedkoop
Sleepboot, bouwnummer 192, 1928
Opdrachtgever: N.V. Reederij v.h. Gebr. Goedkoop, Amsterdam
Afmetingen: 31 x 6.75 x 3.56 meter. .Hier nog in de ontwerpfase.
.
De Anna Cornelia Goedkoop is niet van stapelgelopen maar in het water gelaten door kranen.
. Anna letterlijk onder stoom.
.
.

ss Juliana
Tanker, bouwnummer 193, 1928
Opdrachtgever: Anglo-Saxon Petroleum Company Ltd. Den Haag
Afmetingen: 92.96 x 15.30 x 4.61 meter.
.
.
ms Johan van Oldenbarnevelt
Mailschip, bouwnummer 194, 1929
Opdrachtgever: N.V. Stoomvaart Maatschappij “Nederland”, Amsterdam
Stapelloop op 3-8-1929, de doop werd verricht door mevr. W. Tegelberg-Hooft
Afmetingen: 176.85 x 22.71 x 14.41 meter. De Johan van Oldenbarnevelt loopt van stapel van helling 2. Rechts het zusterschip Marnix van St. Aldegonde op helling 3.
.
. . De Johan van Oldenbarnevelt na een facelift in 1959. Andere kleur, andere schoorstenen en masten en het aantal
sloepen is uitgebreid. Ook het interieur is toen aangepast aan de toen geldende smaak en stijl.
.
Naar bakboord gezien op het Noordzeekanaal.
.Nu als Lakonia in de vaart voor een Griekse reder. Na een bewogen leven in de tweede wereldoorlog onder geallieerd bevel en nadien het troepenvervoer naar het nu voormalig Nederlandsch Indië is ze bij de Amsterdamsche Droogdok Maatschappij opgekalefaterd. Het vervoer van emigranten naar o.a. Australië en Nieuw Zeeland heeft een aantal reizen tot gevolg gehad. In 1959 volgde nogmaals een verbouwing met eigentijdse inrichting als luxe cruiseschip bestemd voor “round the world service”. In 1963 is ze verkocht aan een Griekse reder en nog in dat zelfde jaar, op 22 december, ontstond t.h.v. Madeira brand in de barbershop. Doordat de brand te laat serieus werd genomen onstond een hopeloze situatie. Gebrek leiding en communicatie bij de bemanning werkten een fatale scheepsbrand in de hand. Een aantal sloepen kon door defecten aan de Davids niet gestreken worden terwijl andere sloepen tijdens het strijken beschadigd raakten. De situatie werd erger doordat niet iedereen van boord wilde gaan of geen bruikbare sloep ter beschikbaar had. Uiteindelijk heeft deze ramp aan 128 opvarenden het leven gekost. Op 29-12-1963 is ze op ±250 mijl ten westen van Gibraltar vergaan.   
.
.

ms Marnix van Sint Aldegonde
Mailschip, bouwnummer 195, 1929
Opdrachtgever: N.V. Stoomvaart Maatschappij “Nederland”, Amsterdam
Kiellegging 8-12-1928, stapelloop 21-12-1929, overdracht 12-9-1930.
Afmetingen: 176.85 x 22.72 x 14.41 meter.
De doop, op 21-12-1929, werd door Prinses Juliana verricht. De Marnix van Sint Aldegonde ligt rechts op helling 3. Links daarvan de Johan van Oldenbarnevelt in de steigers.
. De stapelloop op een privéopname.
..Ook van dit schip bestond een plaatje uit de Captain Grant reeks.
.
Op 7-11-1943 is de Marnix, toen deel uitmakende van een geallieerd konvooi, in de Middellandse zee na een
bombardement verlaten en vergaan. De coördinaten zijn 37°03 Noorderbreedte en 06°37 Oosterlengte.

.
.
ss van der Lijn
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 196, 1929
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 88.45 x 13.12 x 8.77 meter. .
.
ss Reijnst
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 197, 1928
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 88.45 x 13.12 x 8.77 meter.
.
.
ss Josefina
Tanker, bouwnummer 198, 1928
Opdrachtgever: Anglo-Saxon Petroleum Company Ltd. Den Haag
Afmetingen: 92.96 x 15.30 x 4.61 meter.
De stapelloop vond plaats vanaf helling 4 en mejuffrouw H. den Tex luidde het aflopen in. De Josefina glijdt vanaf helling 4 in het IJ.
.
.

Juliana-dok
Droogdok, bouwnummer 199, 1929
Opdrachtgever: Anglo-Saxon Petroleum Company Ltd. Curaçao
Afmetingen: 111.33 x 24.86 x 10.22 meter. Liftvermogen 4000 ton. . Het Juliana-dok in de sluizen van IJmuiden opweg naar open zee.
.
.
ss Annie Goedkoop
Sleepboot, bouwnummer 200, 1929
Opdrachtgever: N.V. Reederij v.h. Gebr. Goedkoop, Amsterdam
Afmetingen: 26.80 x 5.80 x 3.20 meter. Annie in de ontwerpfase.
.
.
ms Kota Pinang
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 201, 1929
Opdrachtgever: Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam
De stapelloop vond plaats op 23-11-1929. Afmetingen: 136.74 x 18.45 x 10.22 meter. Bouwen voor een Rotterdamse reder kwam niet vaak voor in Amsterdam.
.. In 1941 is de Kota Pinang door de Duitse bezetter geconfisqueerd en achtereenvolgens als verkenningsschip en onderzeebootbevoorradingsschip ingezet. Op 3-10-1941 ten NW van Spanje bij Kaap Ortegal door de Engelse kruiser HMS Kenya aangevallen en deze aanval werd de Kota Pinang fataal.

.
.
ms Tabinta
Vrachtschip, bouwnummer 202, 1929
Opdrachtgever: N.V. Stoomvaart Maatschappij “Nederland”, Amsterdam
Afmetingen: 141.83 x 18.91 x 11.06 meter. .
.
ms Tabian
Vrachtschip, bouwnummer 203, 1929
Opdrachtgever: N.V. Stoomvaart Maatschappij “Nederland”, Amsterdam
Afmetingen: 141.83 x 18.91 x 11.06 meter. . .
.
ms Tawali
Vrachtschip, bouwnummer 204, 1929
Opdrachtgever: N.V. Stoomvaart Maatschappij “Nederland”, Amsterdam
Afmetingen: 141.83 x 18.91 x 11.06 meter. .
.
ms Tjinegara
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 205, 1930
Opdrachtgever: Java-China-Japan Lijn, Amsterdam
Afmetingen: 134.20 x 18.91 x 11.74 meter. .
.
ms Tjisadane
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 206, 1930
Opdrachtgever: Java-China-Japan Lijn, Amsterdam
Afmetingen: 134.20 x 18.91 x 11.74 meter. De Tjisadane hier als troepentransportschip. In 1962 voor £ 16 per ton voor de sloop verkocht aan Japan.
.
.
ms Tajandoen
Vrachtschip, bouwnummer 207, 1930
Opdrachtgever: N.V. Stoomvaart Maatschappij “Nederland”, Amsterdam
Afmetingen: 141.83 x 18.91 x 11.06 meter.
,
.
ss Both
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 208, 1930
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 91.20 x 14.18 x 8.82 meter. .
.
ss Reael
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 209, 1930
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 91.20 x 14.18 x 8.82 meter.
.
.
ms Manvantara
Tanker, bouwnummer 210, 1930
Opdrachtgever: Anglo-Saxon Petroleum Company Ltd. Den Haag
Op 22-8-1931 gedoopt door mevrouw W.N. Zulver-Poth.
Afmetingen: 137.25 x 18.84 x 10.37 meter.
De Manvantara in aanbouw op helling 1. De foto is gemaakt vanuit een kraan op het sorteerterrein.
.
Klaar voor de stapelloop.
.

.
ms Merula
Tanker, bouwnummer 211, 1931
Opdrachtgever: Anglo-Saxon Petroleum Company, Den Haag
Afmetingen: 137.25 x 18.84 x 10.37 meter. . De ondergang van de Merula
.
.
Rijkspont 4, 5 en 6
Veerponten, bouwnummers 212, 213 en 214, 1931
Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
Afmetingen: 34.50 x 14 x 4.30 meter. Rijkspont 4
.Een artikeltje uit een dagblad dat over Rijkspont 6 gaat.
.
.
ms Berganger
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 215, 1932
Opdrachtgever: Westfal Larsen & Co. A.S. Bergen, Noorwegen
Afmetingen: 139.08 x 18.61 x 12.05 meter. ..
.
ms Moldanger
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 216, 1932
Opdrachtgever: Westfal Larsen & Co. A.S. Bergen, Noorwegen
Afmetingen: 139.08 x 18.61 x 12.05 meter. De Moldanger en de Berganger liggen hierboven tijdens de afbouw in de toen nog zogenoemde uitrustingshaven
aan dezelfde meerstoelen afgemeerd. Op 4-6-1932 is er tijdens de afbouw brand uitgebroken.
.De Moldanger gaat in dok 3 van de Amsterdamsche Droogdok Maatschappij over het IJ met op de achtergrond het Centraal Station. Het dok wordt hier gesleept door de Pieter Dzn. Goedkoop (r) en de bij de NSM gebouwde Anna Cornelia Goedkoop (l). Na een tewaterlating werd een schip gedokt om werkzaamheden aan het onderwaterschip uit te kunnen voeren. Dat kon zowel bij de NDM of, zoals de Moldanger, bij de ADM plaatsvinden. Vanwege baggerwerkzaamheden bij de ADM is de Moldanger inclusief het dok op 16-8-1932 naar de NSM versleept.
.

Op deze opname bevindt de Moldanger zich in het dok dat is afgemeerd voor de hellingdeuren van hellingen 2/3.
Rechts de stoombok van de NSM..
.
Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen zoals hier te zien is. Dit zou niet zo blijven. Op 27-6-1942 was ze onderweg van Buenos Aires naar New York met als lading wol, plantaardige olie, talk en huiden. Op een kalme zee met goed zicht, mooi weer en zonder enige begeleiding werd ze door de U-404 getorpedeerd. De eerste torpedo trof aan bakboord t.h.v. de machinekamer en de tweede enige minuten later bij het achterschip t.h.v. luik 5. De aanval kostte 14 opvarenden het leven en betekende het einde van Moldanger.
.
.
ms Trondanger
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 217, 1932
Opdrachtgever: Westfal Larsen & Co. A.S. Bergen, Noorwegen
Afmetingen: 139.08 x 18.61 x 12.05 meter. .
.
ms IJsbeer
IJsbreker, bouwnummer 223, 1932
Opdrachtgever: Vereeniging Algemeene Scheepvaartbelangen
Afmetingen: 26.50 x 3.30 meter. Bemanning: Kapitein, stuurman, motordrijver en 4 matrozen.De IJsbeer kort voor de oplevering met de NSM vlag in top. De vlag met de IJsbeer zou later worden gehesen.
.
De IJsbeer was niet alleen als ijsbreker maar ook als blusvaartuig ontworpen en uitgerust. Hier tijdens
het blussen van een pakhuis. Het bovendeel van de opbouw met de raampartijen kon men laten zakken.

.
Het vrijhouden van de vaarwegen naar en van Amsterdam was de hoofdtaak. Voor derden werd
ze echter ook ingezet op de vaarwegen van en naar Haarlem en Rotterdam alsmede de Zaan. .
.
De IJsbeer in haar element met een sleep.
.

.
ms Tricolor
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 224, 1933
Opdrachtgever: Wilhelm Wilhelmsen, Oslo, Noorwegen
Afmetingen: 143.35 x 18.57 x 13.09 meter. .
.
ms Tarn
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 225, 1933
Opdrachtgever: Wilhelm Wilhelmsen, Oslo, Noorwegen
Afmetingen: 143.35 x 18.57 x 13.09 mter. De stapelloop van de Tarn als krantenartikel met in de inzet de doopster die met de ivoren hamer op de zilveren guillotine slaat.
Op de steel van de hamer kon een kroontje geschroefd worden maar die eer viel alleen leden van het Koningshuis ten deel.
De doopster is hier mevrouw A. Overweg-van Deventer, echtgenote van een der directeuren van Stork.

.
.
ms Aagtekerk
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 226, 1933
Opdrachtgever: Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, Den Haag
Afmetingen: 140.30 x 18.30 x 12.45 meter.De Aagtekerk op helling 2 gezien op het achterschip.
.Het aflopen van de Aagtekerk, rechtsonder de hellingdeur van helling 3.
.. Op 11-6-1942 vertrok de Aagtekerk, met aan boord 102 Britse militairen, in konvooi WM11 van Port Said naar Malta. Op 14-6-1942 vond, 12 mijl voor Tobruk, een aanval plaats door 30 Duitse duikbommenwerpers afkomstig van Kreta waarna drie voltreffers voor brand zorgden. Een inslag aan stuurboord op het voordek, op het stuurhuis en aan bakboord onder de brug maakte het schip onbestuurbaar. De bediening van de handstuurinrichting bedenedendeks, ten einde het schip aan de grond te zetten, haalde niets uit omdat de roeren waren weggeslagen. De motorbrandspuit en brandblusinstallatie waren niet meer te gebruiken. Het schip werd verlaten en met vlotten, de sloepen waren door de hevige brand onbruikbaar geworden, zijn de overlevenden in Tobruk aangekomen. Als “wapenfeit” kan nog vermeld worden dat de Aagtekerk, in een eerder konvooi, in de Middellandse Zee een U-boot heeft geramd en tot zinken gebracht. 
.
.
ms Almkerk
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 227, 1933
Opdrachtgever: Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, Den Haag
Afmetingen: 140.30 x 18.30 x 12.45 meter. De Almkerk gefotografeerd vanaf een kraan aan de uitrustingshaven. Het gebouw rechts is het niet meer bestaande hoofdkantoor.
Links op de voorgrond de “machinekamer” die, net als de hoogbanen, in september 1944 door de Duitsers zou worden opgeblazen.
.
NSM directeur Ir. Heyme Goedkoop, (2de van links) en vertegenwoordigers van de rederij brengen een
toast uit  tijdens het diner volgende op de geslaagde stapelloop.
.
De Almkerk in de vaart.
. (Coll. C.Kleiss)
.Met de laadbomen omhoog (Coll. C.Kleiss)
.
.

ms Bloemfontein
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 228, 1933
Opdrachtgever: Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, Den Haag
De tewaterlating vond plaats op 16-6-1934 vanaf helling 1 en werd verricht vanuit Pretoria, Zuid Afrika door Zijne Excellentie
Generaal J.B.M. Herzog, Eerste Minister van de Unie van Zuid-Afrika. Afmetingen: 138.47 x 19.22 x 11.79 meter. De kenmerkende Maiersteven.
. De doop van ms Bloemfontein verliep anders dan gebruikelijk. De doop werd niet alleen verricht door een man maar vond ook plaats via
“radio-telefonischen weg”. Het drukken op een knop in het Nederlandsch Gezantschap te Pretoria luidde de tewaterlating te Amsterdam
in. Deze handeling mag dan in de huidige tijd het noemen niet waard zijn, in die tijd was dit een hele complexe procedure waarbij een
directe etherverbinding van Zuid Afrika via Londen naar Amsterdam ging. In het boekje staat de hele procedure uitvoerig beschreven.

.
De stapelloop van helling 3 was aanleiding voor een foto in een krant.
.
.
De Bloemfontein ontdaan van haar naam en voorzien van geschut.
..Hier onder vreedzamere omstandigheden. In 1959 te Hong Kong gesloopt.
.
.
ms Jagersfontein
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 229, 1933
Opdrachtgever: Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, Den Haag
Afmetingen: 138.47 x 19.11 11.79 meter. .
.
ms Rotula
Tanker, bouwnummer 231, 1933
Opdrachtgever: Anglo-Saxon Petroleum Company Ltd. Den Haag
Van stapel gelopen vanaf helling 2. Afmetingen: 140.30 x 18 x 10.37 meter. De afloop vanaf helling 2.
.. Op 3-3-1941 na een luchtaanval vergaan.
.

.
ss Rosa
Tanker, bouwnummer 232, 1934
Opdrachtgever: Anglo-Saxon Petroleum Company Ltd. Den Haag
Afmetingen: 102.18 x 17.08 x 4.42 meter. Aanvang van de bouw op helling 4. Het pand achter de Rosa is de Smederij.
.
Een hoop roestbruin ijzer op helling 4 wordt een schip.
. Het eindresultaat wordt overgedragen aan de rederij.
(coll. C.Kleiss)
.

.
ss Rita
Tanker, bouwnummer 233, 1934
Opdrachtgever: Anglo-Saxon Petroleum Company Ltd. Den Haag
Afmetingen: 102.18 x 17.08 x 4.42 meter. Vanaf helling 1 van stapel gelopen. .(coll. C.Kleiss)
.Een beladen Rita voor anker. (coll. C.Kleiss)
.
.

ss Macoma
Tanker, bouwnummer 235, 1934
Opdrachtgever: Anglo-Saxon Petroleum Company Ltd. Den Haag
Afmetingen: 147.22 x 17.98 x 10.36 meter. . . Een blik naar achteren op de pieren van IJmuiden.

.

ss Miralda
Tanker, bouwnummer 236, 1935
Opdrachtgever: Anglo-Saxon Petroleum Company Ltd. Den Haag
Afmetingen: 147.22 x 17.98 x 10.36 meter. De tewaterlating van de Miralda vanaf helling 2 en daarna opweg naar de afbouwhaven.
.
.
ms Valeriy Meshlauk
Vrachtschip, bouwnummer 237, 1935
Opdrachtgever: V.O. Machino import, Moskou, U.S.S.R.
Afmetingen: 91.80 x 12.30/14.90 x 6.90 meter.
In NSM documenten staat dit schip ook omschreven als ms Tsiolkovsky. Valeriy Meschlauk (de naam wordt, afhankelijk van de bron, ook wel anders geschreven b.v. als Walerii Meschlauk) was hoofd van de USSR Staatsplannen commissie en is in december 1937, met zijn broer en nog twee andere Letse hoogwaardigheidsbekleders, verdacht van samenzwering tegen Stalin, geëxecuteerd. Het naar hem vernoemde schip is daarna hernoemd als ms Tsiolkovsky. Op de bovenstaande afbeelding nog onder de oorspronklijke naam te Grangemouth in Schotland. De Tsiolkovsky is op 1-5-1942 onderweg van Moermansk naar
Engeland bij een torpedoaanval vergaan. Hierbij verloren 27 opvarenden het leven.
 
(coll.C.Kleiss).

.
.
ms A. Andreev
Vrachtschip, bouwnummer 238, 1935
Opdrachtgever: V.O. Maschino import, Moskou, U.S.S.R.
Afmetingen: 91.80x 12.30/14.90 x 6.90 meter. In 1962 hernoemd tot Oka 18. Op 22-1-1966 kwam de Andreev ten noorden van Terschelling in aanvaring met de onder Liberiaanse vlag varende Flora-M. Er ontstond aan stuurboord schade aan ruimen 2 en 3 waarna ze aan de grond is gezet. Sleepboothulp mocht niet meer baten en het schip is vergaan. Nog jaren later zijn er allerlei zaken van het wrak geborgen die zich in het Wrakkenmuseum op Terschelling bevinden.
.
.
ms Kosarew
Vrachtschip, bouwnummer 239, 1935
Opdrachtgever: V.O. Maschino import, Moskou, U.S.S.R.
Afmetingen: 91.80 x 12.30/14.90 x 6.90 meter. In NSM documenten staat dit schip ook omschreven als ms Volga.
De doop vond plaats op 7 december 1935 door mevrouw A.E. Hijmans-de Vlugt, dochter van de burgemeester van Amsterdam. De drie bovenstaande schepen zijn een ontwerp dat is voortgekomen uit de samenwerking tussen de NSM en N.V. Bruynzeel’s Schaverij te Zaandam. In vrijwel alle landen met een scheepsbouw-industrie werd patent verkregen op het scheepstype dat nadien werd aangeduid als het “Amsterdam-type”.
.
.
Hr.Ms. Tromp
Lichte kruiser, bouwnummer 240, 1935
Opdrachtgever: Koninklijke Marine, Den Haag
Afmetingen: 132 x 12.40 x 1.30 meter. De kielleging was op 17-1-1936 en stapelloop vond plaats vanaf helling 4
op 24-5-1937  waarbij de doop werd verricht door Koningin Wilhelmina. Ze werd indienst gesteld op 18-8-1938
en ging uitdienst op 20-12-1968. Per die datum werd is ze verkocht aan een Simons handelsmaatschappij.
De voorzijde van een door de NSM uitgegeven “flyer” t.g.v. de stapelloop.
.
.
.
De achterzijde (19,3 x 11,7cm)
.
. . . Een feestelijke stapelloop met een koninklijk tintje.
.Het loskomen van de helling, geld nog moeite zijn gespaard om een publiekstribune te bouwen.
.Duidelijk zijn hier aan bakboord de staalkabels te zien waarmee de sleden nog onder het schip bevestigd zijn.
Op de voorgrond wordt de Gouden Sloep geroeid met daarachter een sleepboot van Reederij Gebr. Goedkoop.

.
Als een mes door het water tijdens de snelheidsmeting in april 1938.
.. De Tromp bij nacht.
.
Voor het voormalige Shell-laboratorium aan het IJ in Amsterdam.
.
Met de vriendelijke groeten uit Den Helder.
.
En tot ziens aan de Cornelis Douwesweg 1923 deel (B).

.