Schepen

“and a ship she is a lady”
.
De bouwnummer zijn per subpagina ingedeeld die elk gerelateerd zijn aan de bouwlocatie en periode.
.
Conradstraat 1894 (A) – 1 t/m 100
Conradstraat 1894 (B) – 101
t/m 183 (uitgezonderd 170, 173 en 182)
Cornelis Douwesweg 1923 (A) – 170, 173, 182 
t/m 240
Cornelis Douwesweg 1923 (B) – 241 t/m 400 
(uitgezonderd 328 en 329)
Cornelis Douwesweg 1946 – 328, 329, 401 t/m 427
Klaprozenweg 1951 (A) – 428
t/m 454
Klaprozenweg 1951 (B) – 455
t/m 471
Klaprozenweg 1951 (C) – 472 t/m 493
Klaprozenweg 1951 (D) – 494
t/m 509
Klaprozenweg 1951 (E) – 510
t/m 539  (incl. 2201, 2903, 2906 en 2908)
Klaprozenweg 1951 (F) – 808 t/m 961 
Klaprozenweg 1980 – 00006
en 616
.
.

Een paneel van multiplex en eikenhouten profiellatjes waarin witte Formica plaatjes zijn ingeschoven met de ingegraveerde
namen e.d. van de bij de NDSM gebouwde schepen. Het paneel met de afmetingen 68×80 cm hangt thans (2013) in de
superintendent’s office bij de Shipdockwerf. Hoort het daar thuis?

.
.
Volgens internationale verdragen dienen schepen aan stuur- en bakboord te zijn voorzien een uitwateringsmerk het z.g.n. Plimsollmerk. Dit teken geeft de maximale diepte aan van een beladen schip onder bepaalde omstandigheden. Uitgebreider informatie is te vinden op de onderstaande link.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Plimsollmerk
.
 .
Op de horizontale lijn staan hier in het voorbeeld de letters LR voor Lloyd’s Register. Er waren bij de NDSM verschillende classificatiebureau’s betrokken bij de bouw van de aldaar opgeleverde schepen. Dit waren:
LR – Lloyd’s Register
BV – Bureau Veritas
DNV – Det Norkse Veritas
ABS – American Bureau of Shipping