Klaprozenweg 1951 (D)

Hier begint uw tocht aan de Klaprozenweg 1951 (D) langs de bouwnummers 494 t/m 509.
.
.
tt Naess Endeavour
Tanker, bouwnummer 494, 1960
Opdrachtgever: Anglo American Shipping Company Ltd. Bermuda
Afmetingen:215 x 31.55 x 15.25 meter. NDSM/Parsons 2traps.
De stapelloop vond plaats vanaf helling 5 op 3-9-1960 waarbij de doop werd verricht door Mrs. Geoffrey Kitchen,
echtgenote van de president van Pearl Assurance Company Ltd. te Londen.
Genna Oldewelt dochter van de onderdirecteur overhandigde de bloemen. De overdracht was op 30-12-1960.

.

De Naess Endeavour in het Noordzeekanaal. Later als Burmah Cameo onder Liberiaanse vlag in de vaart gekomen.
.
.
ms Streefkerk
Vrachtschip, bouwnummer 495, 1961
Opdrachtgever: N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, Den Haag.
Afmetingen: 146.30 x 21.03 x 11.89 meter. Stork HOTLo 9×750/1500.
Op 17-12-1960 liep ze van stapel vanaf helling 4. De doop werd verricht door mevrouw E.T. Stenfert-Lemke,
echtgenote van een der directeuren van Radio Holland N.V. te Amsterdam. Zij kreeg van het bloemenmeisje
Tinka Zamler de bloemen overhandigd. De overdracht was bepaald op 30-5-1961.

Een mast hangt hier in de takels van de Phoenix, de drijvende bok van de NSDM, als sleep
achter de Catharina E. Goedkoop.

.

Het plaatsen van de mast.
.
1961 8 mei
Op 8 mei vond de beproeving van de zware spier plaats.
.De werfplaat zoals die te vinden was in de machinekamer indien het om een in licentie gebouwde voortstuwingsinstallatie ging zoals in
dit geval een NDSM/Stork-Hotlo. Voor het bouwnummer werd dan een 2 toegevoegd. De afmetingen van de plaat zijn 465 x 290 millimeter.
.
In 1977 hernoemd als Nedlloyd Streefkerk. In 1983 te Kaohsiung, Taiwan gesloopt.
.
.
mt Eidsfoss
Tanker, bouwnummer 496, 1959
Opdrachtgever:Thor Thoresen & Co, Oslo, Noorwegen
Afmetingen: 163.06 x 21.89 x 12.22 meter. Stork HOTLo 7×750/1600 H
De tewaterlating vond plaats op 11-4-1959 vanaf helling 4 en werd verricht door mevrouw
Schultz-Thoressen. De overdracht vond op 4-8-1959 plaats.

In 1968, als Cielo Rosso in de vaart gekomen. In 1988 hernoemd als Zainab Sky. In 1991 is ze als
Fair Delta in de vaart gekomen en op 19-3-2003 werd op Gadani Beach, Pakistan begonnen met de sloop.

.
.
tt Esso Lincoln
Tanker, bouwnummer 497, 1962
Opdrachtgever: Esso Petroleum Company Ltd. Londen, UK
Afmetingen: 214.88 x 31.09 x 15.29 meter. NDSM/Pametrada 2traps.
Vanaf helling 5 op 15-12-1961 van stapel gelopen waarbij de doophandeling werd verricht door Mrs. Joan Choppen,
echtgenote van een der directeuren van de Esso Petroleum Company Ltd. Londen. Het bloemenmeisje was Ina Tol.
Het was het 100ste naoorlogse schip dat bij de NDSM van stapel is gelopen. Voor die gelegenheid ontving elk
personeelslid een verzilverde sigarettendoos met inscriptie. De overdracht vond op 11-9-1962 plaats.

De kiellegging van de tt Esso Lincoln op helling 5.
.

.

Genodigden ontvingen een Delftsblauw wandbordje. De bovenste zijn uitgereikt aan de NDSM directeur Gaasterland en echtgenote
en de derde aan een tot nu onbekend persoon. De bij de Porceleyne Fles gemaakte bordjes hebben een diameter van 15 cm.
.

Alle personeelsleden, zakenrelaties en genodigden ontvingen een verzilverde sigarettendoos.
Op de voorzijde staat een inscriptie met de volgende tekst:
.

TT ESSO LINCOLN
15 december 1961
tewaterlating honderdste schip
1945-1961
.

Het doosje is aan de binnenzijde afgewerkt met Okoumé plaatjes. De afmetingen zijn 13×9,5×5 cm.
.

Het bijgeleverde kaartje als bedankje van de directie.
.
De Esso Lincoln is op 9-11-1976 na haar laatste reis bij Li Chong Steel & Iron te Kaohsiung, Taiwan,
voor de sloop gearriveerd.

.

Na het faillisement van de werf werden de wegen op het werfterrein openbare weg. Het merendeel van het wegennet werd vernoemd
naar bij de NDM-
NSM-NDSM, en opnieuw NSM, gebouwde schepen. Dat hierbij door het Stadsdeel Noord niet altijd even zorgvuldig is
overwogen wat de juiste omschrijving zou moeten zijn blijkt uit dit straatnaambord. Ten eerste ging het hier niet om een motortanker
(mt) maar om een turbine-tanker (tt) en daarnaast kon de straatnaamgeving tt Esso Lincolnweg, blijkbaar vanwege de verwijzing naar
de oliemaatschappij, geen genade vinden. Nu is de straat bij een Raadsbesluit d.d. 8-10-1986 feitelijk vernoemd naar een nooit gebouwd
schip en blijkbaar in de verwachting dat iedere beschouwer zelf wel zal weten om welk schip het hier gaat.

.
.
tt Esso Cardiff
Tanker, bouwnummer 498, 1963
Opdrachtgever: Esso Petroleum Company Ltd. Londen, UK
Afmetingen: 214.88 x 31.09 x 15.29 meter. NDSM/Pametrada 2traps.
Op 11-9-1962 vond de stapelloop plaats vanaf helling 5. De doop werd verricht door Mrs. Johnson, echtgenote van
Mr. L.B. Johnson, directeur van Esso Petroleum Company Ltd. Londen. Hendrina Lof overhandigde de bloemen aan de
doopster. Aanwezig hierbij waren de Lord Major en Lady Mayoress van Cardiff. De overdracht heeft op 3-5-1963 plaatsgevonden.

.498 fam. OldeweltTwee tinnen wandborden zoals die aan genodigden zijn uitgegeven na de stapelloop.
Deze borden, met een diameter van 20,5 cm, zijn uitgereikt aan Ferdinand en Nitska Oldewelt.

.

1963 1 meiIn een machinekamer was veel asbest aanwezig, heel veel.
.
De Esso Cardiff verlaat hier IJmuiden.
Op 10-10-1987 te Ulsan, Zuid Korea, voor de sloop gearriveerd.
.
.
mt Diloma
Tanker, bouwnummer 499, 1966
Opdrachtgever: Shell Tanker N.V. Rotterdam.
Afmetingen: 231.65 x 33.53 x 17.26 meter. Burmeister & Wain met oplading geleverd door N.V. Machinefabriek en Scheepswerf van Piet Smit jr. De stapelloop vanaf helling 5 werd op 22-10-1965 ingeluid door de doopster mevrouw Eugene R. Black, echtgenote van een der commissarissen der N.V. Koninklijke Nederlandsche Petroleum Maatschappij. De bloemen werden haar overhandigd door Neeltje de Waard.

Detail van een tekening.
.

Helling 5, deze opname is gemaakt vanuit een van de twee kranen op de afbouwpier.
.

.

De voorbereidingen voor de stapelloop zijn gaande.
.
Mrs. Eugene R. Black hanteert de ivoren hamer en directeur Piet Goedkoop kijkt toe.
.

Na de tewaterlating klaar voor de afbouwfase.
.
499 1966-5-2 dilomaAfgemeerd aan de afbouwpier.
.

In 1990 te Sitakunda in Bangladesh gesloopt.
.

.
.

.
mt Dione
Tanker, bouwnummer 500, 1967
Opdrachtgever: Shell Tankers N.V. Den Haag voor de N.V. Curaçaosche Scheepvaart Maatschappij, Willemstad, Ned. Antillen.
Afmetingen: 243.80 x 33.53 x 17.43 meter. Voortstuwing: Stork 9cylinder Dieselmotor.
De stapelloop vond op 23-9-1966 om 16.30 uur plaats vanaf helling 5. De doopster was mevrouw
A.F. M. Metz-Wemelsfelder, echtgenote van de Inspecteur-Generaal van de Scheepvaart.
Als bloemenmeisje was Suzanne Dekker de gelukkige. Op 31-1-1967 vond de overdracht plaats.

Hier het achterschip in aanbouw.
.1. 500. dione 22-9-1966De voorbereidingen voor de stapelloop worden getroffen.
.


. De Dione tussen de pieren in IJmuiden.
. In 1981 overgenomen door het Griekse Strofades Maritime Corporation/Ionian Transport Incorporated als
Strofades II als op bovenstaande opname van 27-9-1981 in de Petroleumhaven te Amsterdam.

In november 1985 te Xingang, China, overgedragen voor de sloop.
.

.
.

.
mt Neverita
Tanker, bouwnummer 501, 1968
Opdrachtgever: Koninklijke Shell Groep, Den Haag voor de N.V. Curaçaosche Scheepvaart Maatschappij, Willemstad, Ned. Antillen.
Afmetingen: 265 x 40 x 19.63 meter. Sulzer 9RD 90.
Op 31-8-1967 op helling 5 om 16.00 uur gedoopt door H.K.H. Prinses Margriet. Marianne Schuit mocht het boeket aan de
prinses overhandigen. De overdracht was op 26-1-1968. De Neverita was het laatste schip dat op helling 5 is gebouwd..

Opgedoft en omgeven door publiek en pers, klaar voor de stapelloop.
.

Ook Jan de Jong, de fotograaf van de NDSM, had vanwege de koninklijke aanwezigheid een doorlaatbewijs nodig.
.

In haar volle lengte, 265 meter lang. In 1971 overgegaan naar Deutsche Shell Tanker GmbH waarbij
de romp volledig rood werd geschilderd.
In 1986 overgedragen aan Solene Shipping Company te Liberia
maar bleef in beheer bij Deutsche Shell.
In mei 1994 te Chittagong, Bangladesh, voor de sloop gearriveerd.
.
.
ms Mungo
Koelschip, bouwnummer 502, 1960
Opdrachtgever: l’ Armement L. Martin & Cie. Parijs, Frankrijk
Afmetingen: 118.85 x 16.65 x 11.23 meter. Gotaverken VGS 8U 8×630/1300.
De stapelloop vond, na de zegening, plaats vanaf helling 1 op 14-11-1959 en Marga Sanders mocht
de bloemen overhandigen. De overdracht geschiedde op 31-3-1960.

De Mungo in de steigers op de niet meer bestaande helling 1.
.

Roestbruin en van het IJ af gezien.
.

Buitengaats en opweg naar een bestemming. De pieren bij IJmuiden nog net in beeld.
Later als Rainfrost is ze op 18-2-1989 na een brand aan boord ten noordwesten van de Gran Canaria vergaan.
.
.
ms Bandeirante
Vrachtschip, bouwnummer 503, 1960
Opdrachtgever: Fred. Olsen & Co. Oslo, Noorwegen
Afmetingen: 143.08 x 18.52 x 11.58 meter. NDSM/Gotaverken VGS 8U 6×760/1500
Op 9-4-1960 vanaf helling 4 van stapel gelopen waarbij de doop werd verricht door Anne-Karin
Sonsteby, de latere Noorse minister van cultuur. De overdracht vond plaats op 20-8-1960. 503 helling 4Onder de muzikale klanken van het Harmonie Corps Tuindorp Oostzaan loopt de Bandeirante van stapel.
.

Aan de afbouwpier kort voor de oplevering.
.
Olsen LinjenNa de oplevering is in het thuisland deze versiering aangebracht. (Foto Linjen, 1960 nr. 3.)
.
503 kunstwerkHet kunstwerk zoals het werd bevestigd.
.


.

.

In 1976 overgegaan naar A/S Norsam, Oslo (Fred. Olsen & Co.). Op 8-9-1978 is ze bij dichte mist na een aanvaring
met de bulkcarrier ms Maroudio voor Bretagne t.h.v. Ushant (fr. Ouessant) vergaan.
(tot nu fotograaf onbekend)

.
.
ss Frixos
Ertsschip, verlenging, bouwnummer 504, 1960
Opdrachtgever: Sealanes Shipping Company.
Afmetingen: 112 x 22.86 x 14.40 meter.
Stapelloop middensectie zonder doop geschiedde op 23-12-1959 om 09.30uur van helling 3 en de overdracht viel op 24-3-1960.

De Frixos vóór de verbouwing aan de werf.
.
Doorgesneden, verlengd en de opbouw verplaatst.
.
Niet meer het dek van een olietanker.
.
Toen en daarna.
.

Aanvankelijk begint de geschiedenis in 1944 toen de T-2 tanker Hobskirk’s Hill bij Sun Shipbuilding & Drydock Company, USA, van stapel liep. In een later periode is ze als Esso Den Haag in de vaart gekomen en in augustus 1959 arriveert de inmiddels tot Frixos hernoemde en onder Panamese vlag varende tanker bij de NDSM. In het dok is het middendekhuis verplaatst naar het achterschip en op het achterdekhuis geplaatst en hierna is de romp in twee delen van elkaar gescheiden. Op de helling is het nieuw middenschip van stapel gelopen en tussen voor en achterschip gevoegd, “Jumboizing” genoemd. De verlengde Frixos is hierbij omgebouwd tot ertsschip. In 1971 overgegaan naar andere eigenaar onder de naam Shelley. In december 1976 te Kaohsiung, Taiwan, gesloopt.
.

.
ss Phaethon
Ertsschip, verlenging, bouwnummer 505, 1960
Opdrachtgever: Comet Shipping Company.
Afmetingen: 122 x 22.86 x 14.40 meter.
Stapelloop middensectie zonder doop vond op 4-2-1960 plaats en gebeurde vanaf helling 2.
De daarop volgende overdracht was op 13-5-1960.
De Phaethon is voordien als Esso Rotterdam in de vaart geweest en onderging dezelfde make over als de Frixos.
Een paar maatjes groter dus
.

.
.
ms Dalesman
Vrachtschip, bouwnummer 506, 1961
Opdrachtgever: Charente Steam Ship Company Ltd. Liverpool, Engeland (T&J. Harrison)
Afmetingen: 121.92 x 18.14 x 10.97 meter. Sulzer & Winterthur 5×760/1550.
Op 15-6-1961 op helling 1 gedoopt en overgedragen op 2-11-1961.
Op 19-11-1965 ontstond brand in ruim 2 dat na drie dagen in de haven van La Goruña werd geblust.
In januari 1979 verkocht aan Tembo Shipping Corporation in Griekenland waar ze in de vaart kwam als Adrianos.
.
In 1981 overgegaan naar Oceanpride Marine Corporation in Pireaus waarbij de naam werd veranderd in Ioannis
en in dat jaar overgenomen door Shipping & Commercial Corporation. 1981 was het jaar waarin ze werd
opgelegd waarna ze op 5-4-1984 te Haungpu, China, voor de sloop arriveerde.

.
.
ms Nagasaki
Vrachtschip, bouwnummer 507, 1961
Opdrachtgever: Swedish East Asia Company Ltd. Göteborg. (A/B Svenska Ostasiatiska Kompaniet,
Göteborg, Zweden, onderdeel van het Broström concern).
Afmetingen: 144.78 x 20.57 x 11.74 meter. NDSM/Gotaverken VGS 8U 8×760/1500
De stapelloop werd gedaan vanaf helling 5 op 11-3-1961 door mevrouw Brita Dahlman, echtgenote van Zijne Excellentie de
Ambassadeur van Zweden. Linda Cardol was bij die gelegenheid het bloemenmeisje. De overdracht volgde op 25-8-1961.507 1960-9-3De vier heren, Piet Goedkoop links, staan op 3-9-1960, op de staalplaat die hierna bij de symbolische
kiellegging
voor bouwnummer 507 op de dan leeggekomen goot zal worden gelegd.
.

De Nagasaki aan de afbouwpier. Rechts de achtersteven van de eerder van stapel gelopen Gurzuf.
.
.
In 1972 is de Nagasaki verkocht aan China Ocean Shipping Company (COSCO) en hernoemd als Heng Shui. In 1991
opnieuw hernoemd en nu als Zi Jin. In 1993 overgegaan naar de Ningde no.3 Shipping Co. te Fuzhou in China als
He Sheng. Het jaar 1993 betekende een enkele reis naar de sloperij.
 

.
.
ms Nippon
Vrachtschip, bouwnummer 508, 1962
Opdrachtgever: Swedish East Asia Company Ltd. Göteborg. (A/B Svenska Ostasiatiska Kompaniet,
Göteborg, Zweden, onderdeel van het Broström concern).
Afmetingen: 144.78 x 20.57 x 11.74 meter. NDSM/Gotaverken VGS 8U 8×760/1500
Op 20-10-1961 vond de stapelloop plaats vanaf helling 4. Mevrouw Hellner had de eer de doop te verrichten en
hierbij ontving ze van Trudie Bezuien het bloemenboeket. De daarop volgende overdracht werd gedaan op 23-2-1962.
In 1967 vanwege de 6daagse oorlog vastgelegen in het Suez kanaal. Daarna, in 1968 door de verzekeraar geweigerd.
In 1974 verkocht n
aar Noorwegen en hernoemd als Marit. Opnieuw verkocht in 1975 naar Griekenland aan Hellic Lines
en hernoemd als Hellenic Patriot.
1984 was het jaar waarin de verkoop naar Gibraltar plaatsvond. Als Tenon hernoemd
eveneens in dat jaar voor de sloop naar Qinhuangdao in China vertrokken.

.
.
ms Beira
Vrachtschip, bouwnummer 509, 1963
Opdrachtgever: Companhia Nacional di Navegação, Lissabon, Portugal
Afmetingen: 146.46 x 21.26 x 12.65 meter. Stork HOTLO 8×750/1600
De stapelloop van het casco vond op 10-11-1962 plaats bij Arsenal do Alfeite te Alfeite nabij Lissabon in Portugal en
werd verricht door mevrouw Maria Tereza Correa de Barros, echtgenote van de presidente van de C.N.d.N. De romp is daarna
naar de NDSM werf versleept en daar is het schip in dok 3 van binnen en buiten afgebouwd. De oplevering was op 21-5-1963.

De stapelloop vanaf een Portugese helling.
.
509 na de stapelloopDe stapelloop is geslaagd, de voorbereidingen voor het overbrengen naar Amsterdam kunnen beginnen.
.

Gesleept door Smit Rotterdam onderweg van Lissabon naar Amsterdam.
.
onderweg naar amsterdam.Als casco op open zee.
.

De voorstuwingsinstallatie van de Beira.
.

.
.
Ik nodig u uit uw weg over de NDSM werf te vervolgen op de pagina Klaprozenweg 1951 (E)