Klaprozenweg 1951 (C)

Hier vervolgt u uw weg over de nieuwbouwwerf aan de Klaprozenweg 1951 (C)
langs de bouwnummers 472 t/m 493. 

.
.
tt Naess Commander
Tanker, bouwnummer 472, 1957
Opdrachtgever: Netherlands Norness Shipping Company, Amsterdam.
Afmetingen: 205.43 x 28.50 x 14.63 meter. Parsons 2 traps.
Stapelloop was op 21-12-1956 vanaf helling 5 en de overdracht op 13-4-1957. De bouw op helling 5 met op de achtergrond de bouw van het gebouw Kersten, nu de IJ-kantine.
.

Bedrijvigheid rond helling 5
.472
De tewaterlating is begonnen de champagnefles is op de huid stukgevallen.
.
In de afbouwhaven van de NDSM.

In 1968 is ze verkocht aan een Griekse reder en kwam als Persian Commander in de vaart.
In 1979 is ze in Taiwan overgedragen aan een sloopbedrijf in Kaohsiung.

.
.
tt Rein
Tanker, bouwnummer 473, 1957
Opdrachtgever: A/S Polarfront Tromsø, Noorwegen
Afmetingen: 205.43 x 28.50 x 14.63 meter. NDSM/Parsons 2 traps.
Stapelloop van helling 5 op 9-8-1957, overdracht op 22-11-1957.Het aflopen is begonnen.
In november 1967 overgegaan naar Mistras Comp. Nav. S.A. Monrovia en hernoemd als Mystras. In 1968 hernoemd als Myconos.
In 1973 overgenomen door Sangata Corp. Monrovia als Permina Samudra IX.  Op 7-10-1977 bij Nan Feng Steel Enterprise te
Kaohsiung voor de sloop gearriveerd.

.
.
tt Purmerend
Tanker, bouwnummer 474, 1957
Opdrachtgever: Amsterdamse Maritiem Transport Maatschappij
Afmetingen: 161.54 x 21.11 x 11.89 meter. Werkspoor/Pametrada 2 traps.
De stapelloop vond plaats vanaf helling 4 op 29-6-1957 en de overdracht volgde op 26-10-1957. .

. In 1972 is de Purmerend verkocht aan Liberia en herdoopt in Baroness. In 1973 als
Dynamic Mariner verkocht aan Griekenland en in 1975 te Kaohsiung in Taiwan gesloopt.
 

.
.
tt Alkmaar
Tanker, bouwnummer 475, 1958
Opdrachtgever: Amsterdamse Maritiem Transport Maatschappij
Afmetingen: 161.54 x 21.11 x 11.89 meter. Werkspoor/Pametrada 2 traps.
Op 2-5-1958 vond van helling 4 de stapelloop plaats gevolgd door de overdracht op 11-7-1958. .

. .

Kort voor de stapelloop.
.
De Alkmaar in haar element
. In 1974 verkocht naar Singapore en hernoemd als Ocean Trader.
In 1974 hernoemd als Bomin II en vervolgens in
1981 als Bomin Wilhelmshaven. In 1983 te Sevilla in Spanje gesloopt.

.
.
tt Kaap Hoorn
Tanker, bouwnummer 476, 1957
Opdrachtgever: Stoomvaart Maatschappij Nederland, Amsterdam
Afmetingen: 161.54 x 21.11 x 11.89 meter. Werkspoor/Pametrada 2 traps.
Stapelloop van helling 4 op 7-12-1957, de overdracht vond plaats op 18-4-58.

.

In 1975 verkocht naar Liberia en herdoopt in Al Hilal. In 1977 te Kaohsiung, Taiwan gesloopt.
.
.
ms Ommenkerk
Vrachtschip, bouwnummer 477, 1956
Opdrachtgever: N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, Den Haag
Afmetingen: 138.68 x 19.12 x 12.42 meter. Stork HOTLo 8×750/1500.
Stapelloop vanaf helling 4 op 14-7-1956 waarna de overdracht plaatsvond op 10-11-1956.
.
Geen auteursrechtenvrije totaalafbeelding beschikbaar.

In 1979 overgegaan naar Nedlloyd. In 1974 verkocht naar Italië als Giovanna C. en in 1984 aanvankelijk verkocht voor de sloop maar doorverkocht. In 1982 als Milda A in de vaart geweest onder Maltezer vlag. Het einde kwam in 1984 bij de sloop bij Gadani Beach in Pakistan.
.
.
ms Batu
Vrachtschip, bouwnummer 478, 1957
Opdrachtgever: Stoomvaart Maatschappij Nederland, Amsterdam
Afmetingen: 134.11 x 19.96 x 12.04 meter. Piet Smit/Burmeister&Wain 774 VTBF 160.
De stapelloop vond plaats van helling 4 op 2-2-1957 en de doop werd verricht door mevrouw E. van Hall-Nijhof,  echtgenote van
de burgemeester van Amsterdam. Zij ontving een boeket uit handen van Ien G.M. v.d. Pol. De overdracht vond plaats op 7-5-1957.
In 1977 verkocht naar Hong Kong als Sea Treasure. In dat jaar verkocht aan Panama onder dezelfde naam.
Vanaf 1978 als Mindanao Career in de vaart geweest en in 1982 te Shanghai gesloopt.

.
.
mt Astrid Naess
Tanker, bouwnummer 479, 1956
Opdrachtgever: Nederlandsche Norness Shipping Maatschappij N.V., Amsterdam (Naess Shipping Company Inc.)
Afmetingen: 176.78 x 23.32 x 12.97 meter. NDSM/Stork HOTLo 8×750/1500.
Stapelloop was op 6-4-1956 vanaf helling 3 en de overdracht vond plaats op 13-7-1956.
In 1960 is er een nieuwe voortstuwingsintallatie geplaatst t.w. 7 cylinder 2T EV B&W DM (Friedrich Krupp AG). De stapelloop is geslaagd, Goedkoop is aan zet.
.

Geen auteursrechtenvrije totaalafbeelding beschikbaar.
.
. In 1960 is ze onder dezelfde naam overgegaan naar Herness Shipping Co. A/S & Inge Svendsen (Sigurd Herlofson & Co. A/S) Oslo, Noorwegen.
In 1970 verkocht aan I/S Petunia (Sven Foyn Bruun) Tønsberg, Noorwegen als Petunia. In 1977 verkocht aan I/S Andenæshus (Fekete & Co.) Tønsberg, Noorwegen. De laatste reis voerde haar in 1979 naar Bilbao, Spanje, waar ze bij Hierros Ardes SA is gesloopt.
.
.
mt Naess Lion
Tanker, bouwnummer 480, 1957
Opdrachtgever: Netherlands Norness Shipping Company, Amsterdam.
Afmetingen: 176.78 x 32.23 x 12.95 meter. NDSM/Stork HOTLo 8×750/1500.
Stapelloop vanaf helling 2/3 op 30-10-1957, de overdracht was op 17-1-1958.
De Naess Lion in de NDSM afbouwhaven. Later bij een andere eigenaar als Demosthenes V in de vaart gekomen.
In 1986 in Turkije gesloopt.

.
.
tt Borgny
Tanker, bouwnummer 481, 1958
Opdrachtgever: Fred Olsen & Co. Oslo, Noorwegen.
Afmetingen: 205.43 x 28.50 14.63 meter. NDSM/Parsons 2 traps.
Stapelloop op 23-8-1958 om 12.00 uur van helling 5 waarbij de doop werd verricht door mevrouw Hall-Davis.
De daaropvolgende overdracht vond plaats op 9-12-1958.

De Borgny wacht op de tewaterlating op helling 5.
.

De schildering op de boeg werd ontworpen door de Noors kunstenaar Jakob Weidemann (14-6-1923/19-12-2001).
.481 bel 13-12-1958.
.
tt Borgholm
Tanker, bouwnummer 482, 1959
Opdrachtgever: Fred Olsen & Co. Oslo, Noorwegen.
Afmetingen: 205.43 x 28.50 14.63 meter. NDSM/Parsons 2 traps.
Stapelloop op 14-2-1959 vanaf helling 5 en de doop werd verricht door mevrouw V.D. Oldewelt-van Leeuwen,
echtgenote van Mr. F.H.F. Oldewelt, NDSM directeur Fin. Administratie en Personeelszaken. De overdracht was op 11-11-1959.

Ook de Borgholm werd voorzien van een fraaie boegbeschildering. In 1981 in Inchon, Zuid Korea, gesloopt.
.
.
.
.
mt Adler
Tanker, bouwnummer 483, 1960
Opdrachtgever: Shipping Developments Corporation S.A. Panama-City, Panama.
Afmetingen: 176.78 x 23.32 x 12.95 meter. NDSM/Stork HOTLo 8×750/1600.
De stapelloop vond plaats vanaf helling 3 op 11-7-1959 en de doop werd verricht door de cheffin van de NDSM telefooncentrale mejuffrouw G. Kram. Zij kreeg bloemen aangeboden door Jan de Jong jr. zoon van Hoofdcommandeur J.C. de Jong. Deze handeling werd dus niet, zoals gebruikelijk, door een meisje maar door een jongen gedaan. De overdracht was op 22-10-1960.

Aanvankelijk aanbesteed en gedoopt als Delian Spirit (1) maar overgedragen als Adler en heeft,
met de naam in cyrillische belettering, gevaren voor een Russische maatschappij.

.
.
mt Gurzuf
Tanker, bouwnummer 484, 1961
Opdrachtgever: Shipping Developments Corporation S.A. Panama-City, Panama.
Afmetingen: 176.78 x 23.32 x 12.95 meter. NDSM/Stork HOTLo 8×750/1600.
Op 19-11-1960 werd ze vanaf helling 3 te water gelaten. De doop werd verricht door mevrouw M.J. Psarros. Zij ontving de
bloemen van Hannelore Kooring die als bloemenmeisje mocht optreden. De daarop volgende overdracht was op 9-5-1961.
.
Geen auteursrechtenvrije afbeelding beschikbaar.
.
Aanvankelijk aanbesteed en gedoopt als Delian Spirit (2) maar overgedragen als Gurzuf en heeft, met de naam
in cyrillische belettering, gevaren voor een Russische maatschappij
.
.
.
mt Delian Spirit

Tanker, bouwnummer 485, 1961
Opdrachtgever: Shipping Developments Corporation S.A. Panama-City, Panama.
Afmetingen: 176.78 x 23.32 x 12.95 meter. NDSM/Stork HOTLo 8×750/1600.
Op 13-7-1961 werd ze op helling 3 gedoopt. De overdracht vond plaats op 6-12-1961.

De stapelloop vanaf helling 3.
.
In een latere periode bij Eletson Maritime te Piraeus als Stylis in de vaart gekomen.
.
.
mt Delian Apollon
Tanker, bouwnummer 486, 1963
Opdrachtgever: Shipping Developments Corporation S.A. Panama-City, Panama.
Afmetingen: 176.78 x 23.32 x 12.95 meter. NDSM/Stork HOTLo 8×750/1600.
De stapelloop geschiedde op 20-10-1962 vanaf helling 3 waarbij de doophandelingen werden verricht door Mrs. J. Carras,
echtgenote van Mr. J.C. Carras, een der directeuren van A. Lusi Ltd. Londen. Leonie Kronenburg mocht haar de bloemen
overhandigen. Op 5-2-1963 vond de overdracht plaats.

Gereed voor de tewaterlating.
. De Delian Apollon richting IJmuiden.

.
De registratieplaat zoals die voorop de opbouw was bevestigd.
.In de machinekamer bevond zich een registratieplaat indien de voortstuwingsinstallatie in licentie
was gebouwd zoals in dit geval NDSM/Stork Hotlo waarbij een 2 voor het bouwnummer kwam.

. Later als Lefkas bij Eletson Maritime, Pireaus in de vaart geweest. Ook de naam Bellini heeft het schip nog gedragen.  

.
.
mt Delian Leto
Tanker, bouwnummer 487, 1963
Opdrachtgever: Shipping Developments Corporation S.A. Panama-City, Panama.
Afmetingen: 176.78 x 23.32 x 12.95 meter. NDSM/Stork HOTLo 8×750/1600.
De doop door de Griekse pianiste Gina Bachaur vond op helling 2 plaats op 24-1-1964 en het
bloemenmeisje was Cora Lemke. De overdracht volgde op 20-4-1964.

De Leto terug op het nest voor een onderhoudsbeurt. Later overgegaan naar Carras & sons, Piraeus, Griekenland.
Later hernoemd als San Nikitas.
.
.
ms Explorer
Vrachtschip, bouwnummer 490, 1961
Opdrachtgever: Charente Steam Ship Company Ltd. Liverpool, Engeland (T&J. Harrison)
Afmetingen: 121.92 x 18.14 x 10.97 meter. Sulzer RD 5×760/1550.
Op 22-10-1960 vanaf helling 1 van stapel gelopen. De overdracht vond op 3-3-1961 plaats. In 1979 verkocht naar Griekenland waar ze in de vaart kwam als Link Trust.
.
.
tt Zafra
Tanker, bouwnummer 491, 1960
Opdrachtgever: Shell Tankers N.V. Rotterdam.
Afmetingen: 205.45 x 28.50 x 14.63 meter. NDSM/Pametrada 2 traps.
Op 29-8-1959 op helling 5 gedoopt en van stapel gelopen. De doop werd verricht door
mevrouw E. Holtrop-Juchter, echtgenote van de President van de Nederlandsche Bank.
Thea Ophuizen mocht haar de bloemen overhandigen. De Zafra is overgedragen op 14-7-1960.

.

.

.

Tijdens de afbouwfase aan de NDSM afbouwpier.
.491 zafraMet sleepboot assistentie van Goedkoop over het Noordzeekanaal.
.


.Van 1987 t/m 1988 gevaren als New London voor Newstead Shipping Corporation, onder Panamese vlag.
Op 28-8-1988 overgedragen voor de sloop te Chittagong, Bangladesh.

.
.
tt Zaria
Tanker, bouwnummer 492, 1962
Opdrachtgever: Shell Tankers N.V. Rotterdam.
Afmetingen: 205.45 x 28.50 x 14.63 meter. NDSM/Pametrada 2 traps.
Van stapel gelopen op 19-2-1960 van helling 5 waarbij de doophandeling werd verricht door mevrouw M.F. Brouwer-Rueb, echtgenote
van een der directeuren van de N.V. Koninklijke Nederlandsche Petroleum Maatschappij. De Zaria werd op 24-8-1960 overgedragen.

In aanbouw op helling 5.
.

.

Een afwijking bij deze tewaterlating betrof de muzikale ondersteuning. Niet het “huisorkest” Harmonie Corps Tuindorp Oostzaan
maar de Amsterdamse politiekapel viel de eer te beurt om het geheel met muziek te ondersteunen. De reden hiervoor was dat in januari van
dat jaar de dijkdoorbraak in de Noorder IJ polder plaatsvond. Hierdoor waren veel uniformen en instrumenten van de leden verloren gegaan.

.

Nog voor de werf.
.

Op 6-10-1984 aangekomen bij sloopwerf Inchon Iron & Steel Company. Ltd. (nu Hyundai) te Seoul, Zuid Korea.
.
.
tt Atys
Tanker, bouwnummer 493, 1960
Opdrachtgever: Shell Tankers N.V. Rotterdam.
Afmetingen: 161.54 x 21.11 x 11.89 meter. NDSM/Pametrada 2 traps.
Vanaf helling 4 op 17-10-1959 van stapel gelopen en op 4-2-1960 overgedragen.
493
Hier nog op haar geboortegrond in afwachting van het grote moment.
.

.
493 1959 17 okt. twl atys
Toen helling 4 nog een echte helling was.
.


.

Aan de afbouwpier met op de achtergrond de niet meer bestaande helling 5.
.

NDSM Directeur Alfred A. Gaasterland houdt op de brug een toespraak t.g.v. de overdracht.
.

De overdracht is een feit.
.

Onderweg op het Noordzeekanaal geassisteerd door een stoomsleper van Goedkoop.
.

Op 17-07-1978 vond de aanvang van de sloop te Shanghai plaats.
.
.
Tot zover het overzicht aan de Klaprozenweg 1951 (C). Het vervolg vindt u op de pagina Klaprozenweg 1951 (D).