Klaprozenweg 1951 (B)

Op deze pagina het vervolg op de Klaprozenweg 1951 (A). De collectie bevat heel veel fotomateriaal en ander drukwerk betreffende
de bij de NSM en NDSM gebouwde schepen doch hiervan kan per pagina helaas slechts een bescheiden deel worden getoond.

Op deze pagina staan de bouwnummers 455 t/m 471 vermeld.
.
tt Cybele

Tanker, bouwnummer 455, 1953
Opdrachtgever: Compagnie Auxiliaire de Navigation, Parijs, Frankrijk
Afmetingen: 163.06 x 22.25 x 12.34 meter. NDSM/Parsons, 3traps.
Stapelloop van helling 3 op 3-10-1953, overdracht 5-3-1954.
Later, in 1968, hernoemd als Albano. De sloop vond plaats in de haven van het Spaanse Gandia in 1974.
.
.
ms Troubadour
Vrachtschip, bouwnummer 456, 1953
Opdrachtgever: Wilhelm Wilhelmsen, Oslo, Noorwegen.
Afmetingen: 134.11 x 18.74 x 12.42 meter. NDSM/Doxford725SB6 6×725/1340+980.
Stapelloop vanaf helling 2 op 24-10-1953, overdracht op 3-6-1954.
In 1980 begon te Kaohsiung in Taiwan de sloop.
.
Geen auteursrechtenvrije afbeelding beschikbaar.
.
456. 1960 septemberOp de achterzijde van de folder de namen van de schepen behorende tot de W. Wilhelmsen
vloot met vermelding van de tonnages in Gross en Deadweight.

.
.
ms Toreador
Vrachtschip, bouwnummer 457, 1954
Opdrachtgever: Wilhelm Wilhelmsen, Oslo, Noorwegen.
Afmetingen: 134.11 x 18.74 x 12.42 meter. NDSM/Doxford725SB6 6×725/1340+980.
Stapelloop vanaf helling 2 op 24-4-1954, overdracht op 26-10-1954.
In 1978 op Gadani Beach te Pakistan gesloopt.
.
Geen auteursrechtenvrije afbeelding beschikbaar.
.
.
tt Western Gulf
Tanker, bouwnummer 458, 1955
Opdrachtgever: African Transport Company, Liberia
Afmetingen: 201.16 x 27.58 x 14.63 meter. NDSM/Parsons, 2 traps.
Stapelloop van helling 5 op 3-9-1955, overdracht op 23-3-1956.

Klaar voor de tewaterlating vanaf helling 5. De genodigden tribune staat klaar bij het voorschip.
Later hernoemd als Alkes.

.
.
tt Northern Gulf
Tanker, bouwnummer 459, 1956
Opdrachtgever: African Transport Company, Liberia
Afmetingen: 201.16 x 27.58 x 14.63 meter. Parsons, 2 traps.
Stapelloop van helling 5 op 26-5-1956, overdracht op 1-10-1956.

De Northern Gulf loopt van stapel. Later hernoemd als Alrai. 
.
.
tt Ragusa
Tanker, bouwnummer 460, 1958
Opdrachtgever: African Transport Company, Liberia
Afmetingen: 192.02 x 13.71 x 13.71 meter. Parsons, 3 traps.
Stapelloop vanaf helling 3 op 7-6-1958 waarbij de doop werd verricht door mevrouw Albert Gregersen, overdracht op 17-1-1959.
460 1958 17 meiAls een lapjeskat groeit de Ragusa gestaag.
.

De Ragusa wordt gereed gemaakt voor de tewaterlating. De ankerkettingen hangen reeds aan
bakboord maar de hellingdeur is nog aanwezig.
.
460 1958 7 juni.
Het publiek druppelt binnen.

.
460 1958 7 juni ragusaDe doop is verricht, de champagnefles is gevallen, het publiek juicht en schepen in de omgeving laten van zich horen.
.

Daar gaat ze, het Harmoniecorps Tuindorp Oostzaan zorgt bij deze gelegenheid weer voor de
muzikale ondersteuning.
. 460.17-1-59Een begerenswaardig voorwerp voor verzamelaars, de scheepsbel.
.
. De Ragusa is later als Pastaze in de vaart gekomen.
.
.
tt Ceuta
Tanker, bouwnummer 461, 1958
Opdrachtgever: African Transport Company, Liberia
Afmetingen: 192.02 x 13.71 x 13.71 meter. NDSM/Parsons, 3 traps.
Stapelloop vanaf helling 3 op 17-1-1959, overdracht op 16-10-1959. Thea Joon, dochter van een NDSM werknemer, mag bloemen aanbieden aan de doopster, de echtgenote van
de toenmalige Spaanse consul. Directeur Gaasterland neemt hiervoor de hoed af en Piet Goedkoop kijkt toe.
. Het moment waarop de champagnefles op de huid uiteen spat.
.

.

De doopster, directeur Gaasterland en genodigden aanschouwen het aflopen van de Ceuta.
.

De Ceuta op het Noordzeekanaal.
.
.
tt Alby
Tanker, bouwnummer 462, 1956
Opdrachtgever: Biørn Biørnstad, Oslo, Noorwegen
Afmetingen: 192.02 x 13.71 x 13.71 meter. NDSM/Parsons 2 traps.
Stapelloop vanaf helling 2/3 op 20-10-1956, overdracht op 26-1-1957.
.
Geen auteursrechtenvrije afbeelding beschikbaar.
.
Hernoemd als Beaulieu, Penquin en Desert Leander. Vanaf april 1966 onder Liberiaanse vlag.
In 1978 aangekomen in Bilbao waar ze op een Spaanse werf is gesloopt.

.
.
tt Tarim
Tanker, bouwnummer 463, 1954
Opdrachtgever: Wilhelm Wilhelmsen, Oslo, Noorwegen
Afmetingen: 182.87 x 32.23 x 13.10 meter. NDSM/Parsons, 3traps.
Stapelloop van helling 3 op 27-3-1954, overdracht op 21-9-1954. .
werfplaat
.
Geen auteursrechtenvrije afbeelding beschikbaar.
.
Hernoemd als Manantiales en later als Marna.
Laatst bekende eigenaar Stathatos.
In 1975 te Hamburg gesloopt.
 

.
.
ms Ouwerkerk
Vrachtschip, bouwnummer 464, 1954
Opdrachtgever: Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij N.V. Den Haag
Afmetingen: 138.68 x 19.12 x 12.42 meter. Stork HOTL 8x750x1500.
Stapelloop vanaf helling 4 op 20-3-1954, de overdracht was op 15-5-1954. De Ouwerkerk, rechts op helling 4, in afwachting van de tewaterlating. Links op helling 3 tt Tarim.
.
Het aflopen van de Ouwerkerk.
. Het kloppende Stork hart bestemd voor de Ouwerkerk hier nog in de opbouwfase.
.

.
Later als Gemilang in de vaart geweest. In 1982 te Belawan, Indonesië gesloopt.
.
.
mt Dorestad
Tanker, bouwnummer 465, 1954
Opdrachtgever: NV Amsterdamse Olie Transport Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 162.30 x 22.17 x 11.66 meter. Stork HOTL 8x750x1500.
Stapelloop van helling 2 op 18-12-1954, overdracht op 6-4-1955. . De stapelloop vanaf helling 2.
.
N.V. Amsterdamse Olietransport Maatschappij Amsterdam

Schoorsteen en rederijvlag.
. Havana werd ook aangedaan en op een ansichtkaart vastgelegd. (coll. C.Kleiss)
.
In 1970 verkocht aan Griekenland en hernoemd tot Captain Victor. Hier wordt de Captain Victor overgedragen aan de nieuwe eigenaar.
.
In 1975 is opnieuw overgedragen, nu naar de VS en vervolgens, in 1977, als de Caparral overgegaan naar Panama.
In 1981 in de VS gesloopt.

.
.
ms Porsanger
Vrachtschip, bouwnummer 466, 1958
Opdrachtgever: Westfal-Larsen, Bergen, Noorwegen
Afmetingen: 121.92 x 18.13 x 11.35 meter. Stork HOTLo 6×750/1500 H.
Stapelloop van helling 1 op 5-7-1958, overdracht op 27-10-1958. Het begin van de bouwwerkzaamheden op inmiddels gesloopte helling 1.
.
466 porsanger (1.)Vanwege de toenemende omvang en het gewicht van schepen gaf het tewaterlating op deze helling problemen.
Voor de Porsanger is een creatief noodsysteem bedacht om de stapelloop zonder problemen te laten verlopen.
.
466 porsanger (2.)Om de opwaartse druk te verhogen zijn deze tanks als “zwembandjes” aan het onderwaterschip bevestigd. Het plaatsen van schroef
en roer waren daardoor niet mogelijk. De Porsanger was het enige bij de NDSM gebouwde schip dat op deze wijze de helling verliet
en tevens het laatste schip dat van helling 1 te water ging.

.

Achteruit richting golfbreker in het IJ.
. Omgeven door slepers van Goedkoop en NDSM Shipdocks en klaar voor de afbouwfase.
.
Hopelijk is deze reddingsloep nooit nodig geweest.
.
Op het Noordzeekanaal.
.
.
ms Høyanger
Vrachtschip, bouwnummer 467, 1959
Opdrachtgever: Westfal-Larsen, Bergen, Noorwegen
Afmetingen: 143.25 x 19.51 x 12.19 meter. Stork HOTLo 7×750/1500 H.
Stapelloop vanaf helling 4 op 22-11-1958, overdracht vond plaats op 21-3-1959.
Nog op de helling kort voor de tewaterlating.
.
.
tt Vivipara
Tanker, bouwnummer 468, 1957
Opdrachtgever: Shell Tankers NV, Rotterdam
Afmetingen: 193.54 x 25.68 x 14.10 meter. NDSM/Pametrada 2 traps.
De stapelloop werd in gang gezet door mevrouw Vaborg Drivernitska Egidius van Leeuwen-Isaachsen,
echtgenote van Ir. W.H. van Leeuwen en vond plaats vanaf helling 3 op 27-4-1957, overdracht op 2-8-1957. .

Aanvankelijk op stapel gezet als tt Obba en als Vivipara van stapel gelopen.
.
In 1974 onder dezelfde naam overgegaan naar Vinstra Ship Corporation Pte. Ltd. Singapore. In 1977 bij deze
maatschappij verder als Cherry Clarelle. In 1980 als Wassima in de vaart bij Kaymart Company Ltd. te Singapore.
Op 14-11-1984 aanvang sloop te Inchon, Zuid Korea.

.
.
mt Keizerswaard
Tanker, bouwnummer 469, 1955
Opdrachtgever: N.V. Vereenigde Nederlandse Tankvaartrederij, Den Haag. In beheer bij van Nievelt, Goudriaan en Co. Rotterdam.
Afmetingen: 162.30 x 22.17 x 11.66 meter. Stork HOTLo x750/1500.
Stapelloop van helling 2 op 4-6-1955, overdracht op 15-10-1955. .

Gereed voor de aftrap.
In 1970 is ze verkocht aan Liberia en hernoemd als Ionic King. In 1973 opnieuw verkocht en dit maal onder Engelse
vlag als Halcyon Cove. Nogmaals verkocht en nu naar Griekenland als Rania. In 1976 is ze te Karachi, Pakistan gesloopt.

.
.
mt Koningswaard
Tanker, bouwnummer 470, 1956
Opdrachtgever: N.V. Vereenigde Nederlandse Tankvaartrederij, Den Haag.
Afmetingen: 162.30 x 22.17 x 11.66 meter. NDSM/Stork HOTLo x750/1500.
Stapelloop van helling 2 op 11-2-1956, overdracht op 30-5-1956. . De voortstuwingsinstallatie NDSM/Stork HOTLO op de proefstand in de NDSM machinefabriek.
.
. De registratieplaat van bouwnummer 470. (foto Peter Lensen)
.

De Koningswaard in de sluizen van IJmuiden.
.
September 1968, de Koningswaard bij de NDSM in het dok vanwege motorschade.
. Afgemeerd aan de laat/loskade.
(foto Peter Lensen)
In 1971 is de Koningswaard verkocht aan Liberia en hernoemd als Ionic Queen. Een jaar later verkocht aan Griekenland
als Alice en
als laatste, in 1973, kwam ze onder Engelse vlag als Halcyon Isle. Is in Singapore geëindigd als opslagschip.

.
.
tt Tank Earl
Tanker, bouwnummer 471, 1958
Opdrachtgever: Skibs-A/S Jølund og Skibs-A/S Tankexpress (Sigurd Herlofson & Co. A/S), Oslo/Moss. Noorwegen.
Afmetingen: 205.43 x 28.50 x 14.63 meter. NDSM/Parsons 2 traps.
Kielegging in augustus 1957. De stapelloop vond plaats op 8-2-1958 vanaf helling 5 en de daarop volgende overdracht op 24-5-1958. .

Tank Earl in aanbouw helling 5.
.

Een kaart die toegang gaf tot de werf op de dag van de stapelloop.
In dit geval ging het om een groep met schoolkinderen.

.
De machinekamer van de Tank Earl met vooraan de tandwielkast, linksachter de lagedruk turbine en rechtsachter de hogedrukturbine.
.471 58-5-24
De koperen scheepsbel van de Tank Earl met het bouwjaar.
. In 1968 verkocht aan Marneptuno Cia. Naviera S.A., Monrovia, Liberia, en hernoemd als Meteora. In 1975 verkocht aan Santan
Corporation, eveneens in Monrovia, Liberia, en kwam in de vaart als Permina Samudra III. In 1977 verkocht voor de sloop die
begon op 6-12-1977 bij Bu Nan Feng Steel te Kaohsiung, Taiwan. 

 .
http://www.lardex.net/oslo/herlofson/skipstekst/1958TankEarl.htm
.
.
U kunt verder kijken op de pagina Klaprozenweg 1951 (C)