Klaprozenweg 1951 (A)

Hier zijn we weliswaar terug op de oude werflocatie van de NDSM maar, met ingang van 1951, met het nieuwe vestigings-/bezoekadres Klaprozenweg 75. De nieuw aangelegde Klaprozenweg diende ter vervanging van de oude parallel gelegen Cornelis Douwesweg die vanwege het almaar groeiende verkeersaanbod niet meer voldeed. De Cornelis Douwesweg kwam deels als opslaglocatie voor de NDSM in gebruikt. Bijvoorbeeld voor de betonnen contragewichten van de kranen. De ophaalbrug die vanaf de vestiging in Amsterdam Noord als toegang tot de werf diende bleef ook nu toegang tot werf Oost geven. Geografisch wordt de Klaprozenweg, dus ook de NDSM, tot de wijk Tuindorp Oostzaan gerekend. Op deze pagina is een selectie gemaakt uit het beschikbare beeldmateriaal. Van sommige bouwnummers zijn geen afbeeldingen in het bezit van het werfmuseum en een aantal afbeeldingen is van matige kwaliteit en bij gebrek aan beter toch geplaatst. Van de meer recente bouwopdrachten zijn naar verhouding heel erg veel afbeeldingen aanwezig maar kunnen vanwege de beschikbare ruimte niet allemaal getoond worden. In enkele gevallen is bewust gekozen voor een “niet gelikte” afbeelding om het tijdsbeeld weer te geven.
.

Op deze pagina vindt u de bouwnummers 428 t/m 454.
.
.

Hr.Ms. Friesland (D812)
Onderzeebootjager, bouwnummer 428, 1953
Opdrachtgever: Koninklijke Marine, Den Haag
Afmetingen: 116 x 11.74 x 6.60 meter. Werkspoor motor.
De stapelloop vond vanaf helling 1 plaats op 21-2-1953 waarna de indienststelling volgde op 22-3-1956.
428 1947 bestek Friesland klasseAlles begint met papier, ook het bouwen van schepen zoals met dit bestek voor de Friesland klasse.
.
428. friesland 19-2-53 nog zonder kluisgaten, voorbereidingen voor t.w.l.Hier de Friesland in aanbouw op helling 1. De kluisgaten ontbreken nog.

.

De Friesland tijdens de proefvaart voor de Noorse kust. (tot nu onbekende fotograaf)
.
In de NDSM afbouwhaven nog voor de indienststelling. 

.
.
Hr.Ms. Groningen (D813)
Onderzeebootjager, bouwnummer 429, 1954
Opdrachtgever: Koninklijke Marine, Den Haag
Afmetingen: 116 x 11.74 x 6.60 meter. Werkspoor motor.
De stapelloop vanaf helling 1 vond plaats op 9-1-1954, de overdracht was op 12-9-1956.
Hr.Ms. Groningen in de afbouwhaven. Op deze zelfde plek ligt thans (2018) een Russische onderzeeër weg te roesten.
.
.
mt Rygja
Tanker, bouwnummer 430, 1950
Opdrachtgever: A/S. J. Ludwig Mohwinckels Rederi, Bergen, Noorwegen
Afmetingen: 150.87 x 20.65 x 11.11 meter. Stork HODT 6×660/1200
Te water gelaten vanaf helling 2 op 16-12-1950. De overdracht vond plaats op 11-4-1951.
.
Geen auteursrechtenvrije afbeelding beschikbaar.
.
.

mt Nyholt
Tanker, bouwnummer 431, 1951
Opdrachtgever: Skibs-A/S Hilde Knudsen (Christian Haaland), Haugesund, Noorwegen
Afmetingen: 150.87 x 20.65 x 11.11 meter. NDSM/Stork HODT 6×660/1200
Te water vanaf helling 3 op 24-2-1951, overdracht 15-6-1951.
Een plaatje om te zien.
.
431 nyholtDe scheepsbel van de motortanker Nyholt.
.
.
mt Thalatta
Tanker, bouwnummer 432, 1952
Opdrachtgever: N.V. Thalatta (werkmaatschappij bestaande uit Verenigd Cargadoorskantoor Amsterdam,
Nederlandsche Participatie Maatschappij en de NDSM).
Afmetingen: 162.30 x 22.17 x 11.66 meter. Stork HODT 7×720/1200
Stapelloop vanaf helling 5 op 12-7-1952. De oplevering was op 30-9-1952.
Op 11-7-1952 was de Thalatta op helling 5 nog in aanbouw.
.
De Thalatta heeft naar verluid model gestaan voor de K-klasse tankers van Shell. op 30-9-1952. In 1954 verkocht aan de Noorse reder
A/S Mosvolds Rederi te Farsund, Noorwegen, en hernoemd als Mosberg. In 1962 opnieuw verkocht en als Bluefin in de vaart gekomen.
Een jaar later verkocht aan een Griekse eigenaar als Anastasia J.L.
Uiteindelijk in 1970 voor de Azoren vergaan.
.
.
mt Kirkouk
Tanker, bouwnummer 433, 1951
Opdrachtgever: Compagnie Navale des Petroles S.A. Parijs, Frankrijk
Afmetingen: 172.97 x 23.32 x 12.80 meter. NDSM/Stork HODT 7×720/1200.
Stapelloop vanaf helling 5 op 25-5-1951 waarbij de doop werd verricht
door Mme. A.I. Brunet. De overdracht vond plaats op 18-10-1951.

.
433. stapelloop Kirkouk een mistige middag op 25-5-1951Het publiek is in grote getalen toegestroomd, een tewaterlating is nog steeds een spannend moment.
.
433. stapelloop Kirkouk 25-5-1951, madam A.I.Brunet en rechts Piet GoedkoopDe doopster madam A. I. Brunet ontvangt het welkomstbloemstuk. Het bloemenmeisje is de dochter van een der NDSM medewerkers.
Rechts aanschouwd NDSM directeur Piet Goedkoop het tafereel met veel genoegen.
.
433. stapelloop Kirkouk 25-5-1951 de inzegeningVoordat de doop plaatsvindt wordt het schip naar Frans gebruik eerst gezegend.
.


Een wandbord dat na de tewaterlating werd uitgeven. Hoeveel en aan wie is onbekend.
Het is vervaardigd bij Goedewaagen in de Fadesetechniek (Ø 25,5 cm).
.
Ter gelegenheid van de tewaterlating werd een Franstalig boekje
uitgegeven met drie uitklapplaten en tal van zwart/wit foto’s.

.
Geen auteursrechtenvrije afbeelding beschikbaar.
.
.
.
.
mt Doha
 Tanker, bouwnummer 434, 1952
Opdrachtgever: Compagnie Navale des Petroles S.A. Parijs, Frankrijk
Afmetingen: 172.97 x 23.32 x 12.80 meter. NDSM/Stork HODT 7×720/1200.
Stapelloop van helling 3 op 10-11-1951, overdracht op 18-10-1951.Achter de visserman ligt de Doha, over het sorteerterrein heen te zien, op helling 3.
.434De toegangskaart voor genodigden.
.
Geen auteursrechtenvrije afbeelding beschikbaar.
Later hernoemd als Petro Gironde.

.

.
mt Ross Sea
Tanker, bouwnummer 435, 1951
Opdrachtgever: Hvalfanger A/S Rosshavet, (Johan Rasmussen & Co.) Sandefjord, Noorwegen.
Afmetingen: 150.87 x 20.65 x 11.11 meter. NDSM/Stork HODT 6×660/1200.
Stapelloop van helling 2 op 7-7-1951, overdracht op 25-10-1951. .
De Ross Sea in de NDSM insteekhaven op de werf West.
In 1965 verkocht aan Armadora Petroliers S. A, Piraeus, Griekenland en hernoemd als Mariprima en in 1968 overgegaan naar Monrovia en geregistreerd onder Liberiaanse vlag. Op 22-10-1975 te Kaohsiung, Taiwan voor de sloop gearriveerd. Op 5-1-1976 aanvang sloop.
.
.
Hr.Ms. Drenthe (D816)
Onderzeebootjager, bouwnummer 436, 1955
Opdrachtgever: Koninklijke Marine, Den Haag
Afmetingen: 112.59 x 11.73 x 6.60 meter.
Stapelloop van helling 1 op 26-3-1955, de indienststelling was op 1-8-1957.
436 drentheDe Drenthe verlaat hier helling 1 op een regenachtige dag in maart.
,
Verkocht aan Peru en hernoemd als BAP Guiza. Na 1980 uit de vaart genomen.
.
.
Hr.Ms. Amsterdam (D819)
Onderzeebootjager, bouwnummer 437, 1956
Opdrachtgever: Koninklijke Marine, Den Haag
Afmetingen: 112.59 x 11.73 x 6.60 meter.
Stapelloop van helling 1 op 25-8-1956, de indienststelling was op 10-4-1958.
Hr. Ms. Amsterdam op het Amsterdamse IJ.
.
.
.
mt Bill
Tanker, bouwnummer 438, 1952
Opdrachtgever: L. Gill Johannessen, Oslo, Noorwegen
Afmetingen: 162.30 x 22.17 x 11.66. Stork HODT 7×720/1200.
Stapelloop vanaf helling 5 op 26-1-1952, de overdracht was op 29-3-1952.
Het lelijke eendje op de helling.
.In De Waarheid van 28-1-1852 zijn de kameraden vol lof over de prestatie.
.Ook in Het Vrije Volk van 28-1-1952 was men tevreden over deze stapelloop.
De opdrachtgever had als bijzondere eis dat de Bill onbehandeld zou worden overgedragen. Het idee was dat na negen maanden de
walshuid en roest door de invloed van weer en andere inwerkingen zou zijn afgesleten. Pas dan zou de huid voorzien worden van verflagen.
De Bill kreeg bij de NDSM de bijnaam “het lelijke eendje”. Later hernoemd als Blue Port. In 1972 te Santander in Spanje gesloopt.
.
.
mt Goiaz
Tanker, bouwnummer 439, 1952
Opdrachtgever: Comissao de Aquisicao de Petroleiros, Rio de Janeiro, Brazilië
Afmetingen: 167.63 x 23.09 x 11.96 meter. NDSM/Stork HODT 7×720/1200.
Stapelloop van helling 2 op 19-4-1952, de overdracht volgde op 19-7-1952.Links op helling 2 is de Goiaz in aanbouw en rechts op helling 3 de Minas Gerais.
.
.
Later hernoemd als Goiania en later als Sally H.
.
.
mt Minas Gerais
Tanker, bouwnummer 440, 1952
Opdrachtgever: Comissao de Aquisicao de Petroleiros, Rio de Janeiro, Brazilië
Afmetingen: 167.63 x 23.09 x 11.96 meter. NDSM/Stork HODT 7×720/1200.
Stapelloop van helling 3 op 7-6-1952, overdracht op 27-10-1952.
440 1952 7 juni minas geraisDe voorbereidingen voor de tewaterlating zijn gaande.
.
De Minas Garais is later als Caravelas in de vaart geweest.
.
.
tt Saxonheath
Tanker, bouwnummer 441, 1952
Opdrachtgever: Stavros S. Niarchos, Hamilton, Bermuda
Afmetingen: 163,06 x 22,25 x 12,19 meter. NDSM/Parson, 3-traps.
Stapelloop vanaf helling 2 op 4-10-1952, overdracht op 30-12-1952.De Waarheid, 6-10-1952.
.
De Saxonheath op helling 2 kort voor de tewaterlating.
.
.
tt Saxonhill
Tanker, bouwnummer 442, 1953
Opdrachtgever: Stavros S. Niarchos, Hamilton, Bermuda
Afmetingen: 163,06 x 22,25 x 12,19 meter. NDSM/Parson, 3-traps
Stapelloop vanaf helling 3 op 22-11-1952, overdacht op 8-4-1953.
.
Geen auteursrechtenvrije afbeelding beschikbaar..
In 1965 verkocht aan Panama.

.
.
mt Sheratan
Tanker, bouwnummer 443, 1953
Opdrachtgever: NV van Nievelt Goudriaan & Co. Rotterdam
Afmetingen: 162.30 x 22.17 x 11.66 meter. Stork HODT 7×720/1200.
Stapelloop vanaf helling 2 op 21-3-1953, overdracht op 14-8-1953.
Op helling 2, nu, in 2018, verbouwd tot incourante onderliggende gebruiksruimtes.
.
Het Vrije Volk, 23-3-1953.
De Sheratan is in 1970 te Kaohsiung, Taiwan, gesloopt.

.
.
mt Alkaid
Tanker, bouwnummer 444, 1953
Opdrachtgever: Alvion Steamship Company, Panama
Afmetingen: 172.97 x 23.32 x 12.80 meter. NDSM/Stork HODT 7×720/1200.
Stapelloop vanaf helling 3 op 9-5-1953, overdracht volgde op 15-7-1953.

De Alkaid loopt van stapel. In 1973 vergaan en vervolgens in Taiwan gesloopt. (privé opname)
.
.
mt Alkor
Tanker, bouwnummer 445, 1953
Opdrachtgever: Alvion Steamship Company, Panama
Afmetingen: 172.97 x 23.32 x 12.80 meter. NDSM/Stork HODT 7×720/1200.
Stapelloop vanaf helling 5 op 20-6-1953, de overdracht was op 14-11-1953.
De Waarheid, 22-6-1953.
.
.
ms Bawean
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 446, 1953
Opdrachtgever: Stoomvaart Maatschappij Nederland, Amsterdam
Afmetingen: 140.20 x 19.66 x 12.27 meter. M.A.N. 10×780/1400.
Stapelloop van helling 4 op 22-8-1953, de overdracht op 23-12-1953. Uitnodiging voor het gewone publiek.
.
De Waarheid, 20-8-1953.
.
Het aftellen is begonnen.

.

. Van 1973 tot 1981 als Gembira in de vaart geweest bij P.T. Perusahaan Pelayaran Samudera Gesuri Lloyd te Jakarta, Indonesië. Op 6-3-1981 in de haven Teluk Bayur (de voormalige Emmahaven) bij Padang, Sumatra beschadigd door brand aan boord. In mei van dat jaar naar Cigading op West-Java gesleept, op het strand gezet en total loss verklaard. Op 10-8-1981 is ze voor sloop overgedragen aan Perusahaan Terbatas Krakatau Steel Co. te Cilegon op Java, Indonesië op het strand gesloopt
.
.
.
mt Sirrah
Tanker, bouwnummer 447, 1953
Opdrachtgever: NV van Nievelt Goudriaan & Co. Rotterdam
Afmetingen: 162.30 x 22.17 x 11.66 meter. Stork HODT 7×720/1200.
Stapelloop vanaf helling 5 op 20-12-1952, de overdracht op 2-5-1953.
.
Geen auteursrechtenvrije afbeelding beschikbaar.
In 1978 te Kaohsiung, Taiwan, gesloopt.
.
.

tt Proteus
Tanker, bouwnummer 448, 1954
Opdrachtgever: Manuel E. Kulukundis and Associates, New York/Londen
Afmetingen: 182.87 x 23.32 x 13.10 meter. NDSM/Parsons, 3traps.
Stapelloop vanaf helling 3 op 13-11-1954, de overdracht vond plaats op 4-5-1955. Klaar voor de stapelloop (foto W. Molin)
. Het publiek komt aanlopen voor het grote moment. (foto W. Molin)
. De eretribune is gevuld met genodigden en de Harmonie zit klaar. (foto W. Molin)
.
.
tt Royal Arrow
Tanker, bouwnummer 449, 1954
Opdrachtgever: Rispond Tanker Ltd. Edinburgh, Schotland
Afmetingen: 192.02 x 26.21 x 13.71 meter. Parsons, 2traps.
Stapelloop van helling 5 op 12-12-1953, overdracht op 13-9-1954.
De versierselen zijn aangebracht, de genodigden tribune staat klaar, wachten op wat komen gaat.
.
De wijze van bevestigen van de kopslee en pers zijn goed zichtbaar.
.
De kopslee voor eenmalig gebruik na de tewaterlating, dit was maatwerk.
.

De Delfts blauwe wandborden zijn geschonken aan het echtpaar Posthuma. Bij de NDSM heeft tot 1963 ene J.A.N. Posthuma als controleur van de bewakingsdienst gewerkt. Blijkbaar waren hij en zijn echtgenote belangrijk genoeg bevonden om ieder een bord te ontvangen. Het andere bord was voor Roy Anderson bestemd. Het is niet bekend wat zijn relatie tot de NDSM of de Royal Arrow was. De borden hebben een diameter van 26 cm en zijn vervaardigd bij Goedewaagen te Gouda.
.
.
tt Sylvan Arrow
Tanker, bouwnummer 450, 1954
Opdrachtgever: Rispond Tanker Ltd. Edinburgh, Schotland
Afmetingen: 192.02 x 26.21 x 13.71 meter. NDSM/Parsons, 2traps.
Stapelloop van helling 5 op 22-5-1954, overdracht op 25-2-1955.
450. 22-5-54 sylvan arrow doopster vanaf aankomststeiger onderwerg naar helling 5De doopster Mrs. Dunham wordt begeleid door directielid de heer Oldenweld (r) en begeeft zich naar de helling 5.
.
1954-05-24 NDSM Tewaterlating Sylvan Arrow de telegraafDe Telegraaf, 24-5-1954.
.
.
tt Kermia
Tanker, bouwnummer 451, 1955
Opdrachtgever: Shell Tankers NV, Rotterdam
Afmetingen: 161.54 x 21.11 x 11.89 meter. Werkspoor/Pametrada, 2traps.
Stapelloop van helling 4 op 16-4-1955, overdracht op 2-9-1955.
De Kermia, nog roestig staal op een zonnige voorjaarsdag. 
..
Na de roest en afbouwperiode volgt een glanzend interieur.
.
Ook in de machinekamer ziet het er (nog) spic en span uit.
Op 24-6-1978 werd een aanvang gemaakt met de sloop te Santander in Spanje.
.
.
tt Kylix
Tanker, bouwnummer 452, 1955
Opdrachtgever: Shell Tankers NV, Rotterdam
Afmetingen: 161.54 x 21.11 x 11.89 meter. Werkspoor/Pametrada, 2traps.
Stapelloop van helling 3 op 9-7-1955, overdracht op 29-12-1955. In september 1984 te San Esteban, Spanje, gesloopt.
.
.
tt Khasiella
Tanker, bouwnummer 453, 1956
Opdrachtgever: Shell Tankers NV, Rotterdam
Afmetingen: 161.54 x 21.11 x 11.89 meter. Werkspoor/Pametrada, 2traps.
Stapelloop van helling 4 op 10-12-1955, overdracht op 19-4-1956. .

De Khasiella aan bakboord gezien bij het verlaten van IJmuiden.
.

Bediening aan het stookbord door Max Karpes.
.
Fuelheater van de Khasiella.
.

Wat nog rest van de Khasiella is deze temperatuur meter. (bedankt Max).
Op 5-1-1979 werd een begin gemaakt met de sloop te Kaohsiung in Taiwan.
.
.
tt Vasum
Tanker, bouwnummer 454, 1955
Opdrachtgever: Shell Tankers NV, Rotterdam
Afmetingen: 193.54 x 25.68 x 14.10 meter. NDSM/Pametrada, 2traps.
Stapelloop van helling 5 op 15-1-1955, overdracht op 23-12-1955.
De uitnodigingskaart voor Ir. Heyme Goedkoop Hzn, Luitenant ter Zee 1e kl. b.d.
de zoon van de gelijknamige voormalige directeur der NSM

.

Voor de gewone bezoekers was de toegangskaart iets eenvoudiger uitgevoerd.
Tot aan 1960 als tt Vasum bij NV Petroleum Maatschappij “La Corona” in de vaart geweest.
Tot 1975 onder dezelfde naam bij Shell Tankers NV te Rotterdam.

.
Op 23 januari 1963 vaart de Vasum door het Panamakanaal.
.
De Vasum voor onderhoud in de tussenhaven van bij de NDSM.
. Beide zijden van de sleutelhanger van de olieman. (ook hier bedank ik Max)
Op 10-5-1975 is te Pusan in Zuid Korea een begin gemaakt met de sloop.
.

.

Het vervolg vindt u bij Klaprozenweg 1951 (B)