Damen Shiprepair

Na in 1920 begonnen te zijn als de Nederlandsche Dok Maatschappij NV werd het reparatiedeel in 1946 de werf West van de Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij vof. Na het opheffen van de NDSM als zelfstandig bedrijf heeft de Amsterdamsche Droogdok Maatschappij in 1980 nog een overlevingspoging op dit stuk grond ondernomen maar in 1984 bleek ook dit een tot mislukken gedoemd streven. Na wat tussenstapjes is de reparatie voortgezet door Shipdock B.V. Op 31 december 2014 kwam hier een einde aan. Thans heet de werf Damen Shiprepair Amsterdam (DSA). Zie ook onderaan deze pagina.
.

Klik hier op het bedrijfslogo van Shipdock B.V. voor meer informatie over dit bedrijf.

 .

De toegangsweg naar de bedrijfsingang.
.

Bedrijfsingang van Shipdock op het voormalige NDMNDSMADM terrein. Het oude NDSM bedrijflogo is heel creatief ingepast in dat van Shipdock. Dit is een compliment voor dit ijzersterke logo dat nog steeds veel mensen en dus ook bedrijven aanspreekt. De naam zal hoogstwaarschijnlijk afgeleid zijn van de voormalige personeels- en werkvaartuigen van de NDSM, en ook dát is te beschouwen als een compliment naar het verleden.
.

De toegang tot de werf van Shipdock.

.

Op 27-9-2012 heeft de vereniging NDMS-Herleeft op uitnodiging de werf van Shipdock bezocht. Hieronder een selectie van de gemaakte opnamen.

.

Veel aandacht ging die dag uit naar de pompkamer van het grote uit 1955 daterende dok 4.

.

Een der drie centrifugaalpompen. Zij verplaatsen elk 15.000 ton water per uur met gezamelijk vermogen van 1350 PK.

.

Van buitenaf is niet in te schatten hoe enorm groot deze ruimte is.

.

Pomponderdelen van een andere bekende Nederlandse firma: Stork

.

De afsluiters. Voor enthousiastelingen met gevoel voor industrieel behoud ligt hier een nuttige tijdbesteding. Schuren, krabben, poetsen en schilderen zijn zaken die in deze tijd helaas geen proriteit meer hebben.

 .

Niet alle in- en uitlaatsopeningen zijn ooit aangesloten zoals deze twee.

.

Terug in het dok waar met hogedruk de huid wordt gereinigd. In het verleden was dit “knippen en scheren” nog handwerk.

.

De manshoge stapel kielblokken waarop het schip rust.

.

De neergelaten ankers rusten op de dokvloer. Links de boegschroeven. Achteraan de dokdeur met daarachter het IJ water.

.

Hoe massaal de dokdeuren ook zijn, zoals hier bij dok 2, er loopt altijd water naar binnen.

.

De insteek haven uit de NDSM tijd vanaf Shipdock naar het oosten gezien.

 

GMS Endeavour 6120 in maart 2013 bij Shipdock

 

Op 1 januari 2015 is Shipdock B.V. verder gegaan als Damen Shiprepair Amsterdam kortweg DSA. De werf is nu een loot aan de internationale Damen tak met werven in Amsterdam 2x, Schiedam, Stellendam, Den Helder, Rotterdam 2x, Harlingen, Vlissingen Brest, Duinkerken, Oskarshamn, Dubai, Singapore, Emiraten van Sharjah en Kaapstad.

.
damen