
.
.

Bovenstaande bericht van de directie: de NSM is een feit, een tijdperk voorbij, een oude naam terug. Het nieuwe logo dat het ijzersterke NDSM logo heeft vervangen is niet geheel origineel. Het ontwerp is afgeleid van het AMD logo, zelfs het lettertype. Het grote verschil zit in het zwarte ondergedeelte. Bij de ADM met de pootjes omhoog en bij de NSM omlaag wat respectievelijk een droogdok en een helling moest verbeelden.
.
.

.
De eerste opdracht voor de in oprichting zijnde NSM was in meerdere opzichten een bijzondere. Het ging hier om de tanker Kurdistan van rederij Common Brothers Ltd gevestigd te Newcastle-on-Tyne. In 1979 is deze tanker van 32.500 ton tijdens een zware storm voor de kust van Newfoundland, Canada, letterlijk doormidden gebroken. Het voorschip is hierbij vergaan en de achterste helft bleef in bedrijf. Dit deel is daarna bij de ADM aanbesteed voor reparatie. Dit leverde de NSM de eerste order op. Op de dag dat de NSM werd opgericht, op 18 september 1979, werd door J.A.M. Molkenboer, directeur-generaal van de afdeling Industrie van het Ministerie van Economische Zaken, op helling 2/3 de kiel gelegd voor het 70 meter lange voorschip. Op de bovenstaande foto wordt het resterende deel van de Kurdistan achteruit over het Noordzeekanaal naar Amsterdam gesleept. Door de rederij was besloten de naam te wijzigen in Simonburn. De foto hieronder toont het nieuwe voorschip op de NSM werf gebouwd. De tekst op de portaalkraan moest nog worden aangepast.
.
.

Het maken van een voorschip gelijk aan de oorspronkelijke had nog wel heel wat voet in aarde omdat alle bouwtekeningen moesten worden omgerekend naar decimale maten. Nog een nieuwigheid was dat het benodigde materiaal via de computer van het Scheepsbouwkundig Laboratorium te Wageningen bij de Hoogovens in IJmuiden besteld werd. De sectiedelen werden in de NSM scheepsbouwloods vervaardigd. De voorpiek werd echter in de ADM scheepsbouwloods aan de Meeuwenlaan samengesteld en dit gold ook voor de voormast. Na het reinigen van de tanks arriveerde het achterschip in juli bij de ADM aan de Klaprozenweg. Na veel voorbereidende werkzaamheden in het dok werden de twee helften gekoppeld. Er zijn gelijktijdig nog vele andere werkzaamheden op, rond en in het schip uitgevoerd zoals het vervangen van leidingen, pompen en de revisie van de hoofdmotor. Ook de smeerolie- en koelwatersystemen werden gereinigd nadat was geconstateerd dat die vervuild waren door bacteriën. Gezamelijk hebben de ADM en NSM het “samenwerkingsproduct” op 29 november 1979 een behouden vaart gewenst. In een latere periode zou de tot Simonburn hernoemde Kurdistan nog als Seabravery in de vaart komen zoals te zien op de foto hieronder.
.
.

.
.
.

.
.
.
De maatschappijvlag van de NSM.
.
.
.

.
.

1981, onrust en akties waren van oudsher geen onbekende fenomenen in de scheepsbouwwereld.
Ook hier worden, zij het zo te zien niet overtuigend, de collega’s toegesproken.
.
Ook buiten werd gedemonstreerd tot het openhouden van de werf en het behoud van werkgelegenheid zoals hier
op 23-2-1981 op helling 3. Achter de auto staan Ed van Thijn en wethouder Heerma.
.
.
.
.
..Het bouwen van supertankers van ruim 200.000 ton zal in Amsterdam nooit meer plaatsvinden. Dit hoofdstuk is definitief afgesloten.
In een poging om de NSM aan de gang te houden kon men niet kieskeurig zijn in het aannemen van orders en naast het bouwen van werkvaartuigen kreeg een aantal kleinere schepen een update door verlenging van de romp. Schepen werden daartoe op de hellingen
2 en 3 getrokken waar voorheen de halve mammoet tankers gebouwd werden. Na het positioneren werd een elders op de werf gebouwde middensectie via het water of over land naar de helling verplaatst. Het te verlengen schip werd in tweeën “gesneden” en het voor- en achterschip van elkaar gescheiden waarna de middensectie werd tussengevoegd en gekoppeld. Klaar voor een tweede levensfase.
De letters NDSM zijn als een geest uit een hectisch verleden nog vaag op de portaalkraan te zien achter de letters NSM.
.
.
Ook hier worden, zij het zo te zien niet overtuigend, de collega’s toegesproken.
.

op 23-2-1981 op helling 3. Achter de auto staan Ed van Thijn en wethouder Heerma.
.
.

.
..Het bouwen van supertankers van ruim 200.000 ton zal in Amsterdam nooit meer plaatsvinden. Dit hoofdstuk is definitief afgesloten.
In een poging om de NSM aan de gang te houden kon men niet kieskeurig zijn in het aannemen van orders en naast het bouwen van werkvaartuigen kreeg een aantal kleinere schepen een update door verlenging van de romp. Schepen werden daartoe op de hellingen
2 en 3 getrokken waar voorheen de halve mammoet tankers gebouwd werden. Na het positioneren werd een elders op de werf gebouwde middensectie via het water of over land naar de helling verplaatst. Het te verlengen schip werd in tweeën “gesneden” en het voor- en achterschip van elkaar gescheiden waarna de middensectie werd tussengevoegd en gekoppeld. Klaar voor een tweede levensfase.
De letters NDSM zijn als een geest uit een hectisch verleden nog vaag op de portaalkraan te zien achter de letters NSM.
.
.

.
.

.
.

Op de portaalkraan zijn de letters NDSM overgeschilderd maar nog wel zichtbaar.
.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

worden op de hellingen van de NSM werf.
.
.

.
.

.
.

.
.

..

even geleefd en soms ook gegeven.
.
.

ternauwernood gemist. Ook in de kranten, in dit geval Het Parool, werd ruim aandacht besteed aan dit voorval.
.

.

.
.

(met dank aan Luuk Kramer, fotografie)
.
.

.
.

verdeelkasten is wat nog rest bij helling 2.
.
.

het hijsen van 15 ton bij een vlucht van 20 meter.
.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

zoals hier het ms van Riemsdijk gebouwd bij de Nederlandsche Dok Maatschappij.
.
.

.
.

497 staat een verwijzing naar de mt Lincolnweg. Het betrof hier echter niet de mt Lincoln maar de tt Esso Lincoln. Twee fouten in één naam.
.
.

.
.
Vanuit de lucht is goed te zien dat een deel van Tuindorp Oostzaan en “Tutti Fruttidorp” letterlijk onder de rook lagen.
.
.
Wat toen nog restte, thans zijn de restanten verwijderd. Rechts is de voormalige Kraanbaan te zien. De beide kranen zijn opgeblazen en op de betonnen constructie is een kantorencomplex met zeer veel glasoppervlakte gebouwd. Om welke vage reden dan ook, heeft de architecte het tot Kraanspoor hernoemd. Wat meer respect voor het verleden had beter gepast en door het geheel Kraanbaan blijven noemen zou al voldoende zijn geweest.
.
.
Links de gevel van de voormalige bedrijfschool De Eenheid.
.
.
Hier de gevel in betere tijden toen er nog zeer goed onderwijs werd gegeven. Rechts zoals het achterbleef.
.
.
Tot het einde toe is de sportzaal van de bedrijfschool in de oude staat gebleven. Een paar maanden voor de brand kon ik nog een blik werpen. De houten vloer met de lijnen en vlakken, de touwen, wandrekken en de ringen, alles was er nog zij het in sterk vervuilde staat. In een nis stonden nog twee bruggen. Op deze foto liggen de bruggen door de vloer gezakt, verwrongen en troosteloos tussen het puin. Einde.
.

.
.

.
.

.
.

.
.
