Cornelis Douwesweg 1923 (B)

ms Tricolor
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 224, 1933
Opdrachtgever: Wilhelm Wilhelmsen, Oslo, Noorwegen
Afmetingen: 143.35 x 18.57 x 13.09 meter. De tewaterlating vond plaats op 18-2-1933 vanaf helling 3.
224 1932-6-17De kiellegging op 17-6-1932 waarmee een aanvang van de bouw wordt gesymboliseerd.
.
224 1932-6-17.Schriel steekt deze toch kolossale plaat af tegen het schip op de achtergrond.
.
224 Tricolor, De Sumatra Post 8-2-1933-De vordering van de bouw haalde ook De Sumatrapost van 8-2-1933.
.
224 Tricolor, Het Volk 18-2-1933-Het Volk, 18-2-1933.
.

De Tricolor op open zee.
.
.
ms Tarn
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 225, 1933
Opdrachtgever: Wilhelm Wilhelmsen, Oslo, Noorwegen
Afmetingen: 143.35 x 18.57 x 13.09 mter. Tewaterlating op 20-5-1933 vanaf helling 4.

De stapelloop van de Tarn als krantenartikel met in de inzet de doopster die met de ivoren hamer op de zilveren guillotine slaat.
Op de steel van de hamer kon een kroontje geschroefd worden maar die eer viel alleen leden van het Koningshuis ten deel.
De doopster is hier mevrouw A. Overweg-van Deventer, echtgenote van een der directeuren van Stork.
.
225 TarnDe Tarn voor anker in Port Philip Bay.
.
225In 1960 is de Tarn hernoemd als Roula maar op deze foto nog als ms Tarn in een onbekende haven. In 1966 te Keelung gesloopt.
.
.
ms Aagtekerk
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 226, 1933
Opdrachtgever: Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, Den Haag
Afmetingen: 140.30 x 18.30 x 12.45 meter.

De Aagtekerk op helling 2 gezien op het achterschip.
.

Het aflopen van de Aagtekerk op 7-10-1933, rechtsonder de hellingdeur van helling 3.
.

.

Op 11-6-1942 vertrok de Aagtekerk, met aan boord 102 Britse militairen, in konvooi WM11 van Port Said naar Malta. Op 14-6-1942 vond, 12 mijl voor Tobruk, een aanval plaats door 30 Duitse duikbommenwerpers afkomstig van Kreta waarna drie voltreffers voor brand zorgden. Een inslag aan stuurboord op het voordek, op het stuurhuis en aan bakboord onder de brug maakte het schip onbestuurbaar. De bediening van de handstuurinrichting bedenedendeks, ten einde het schip aan de grond te zetten, haalde niets uit omdat de roeren waren weggeslagen. De motorbrandspuit en brandblusinstallatie waren niet meer te gebruiken. Het schip werd verlaten en met vlotten, de sloepen waren door de hevige brand onbruikbaar geworden, zijn de overlevenden in Tobruk aangekomen. Als “wapenfeit” kan nog vermeld worden dat de Aagtekerk, in een eerder konvooi, in de Middellandse Zee een U-boot heeft geramd en tot zinken gebracht.
.
.
ms Almkerk
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 227, 1933
Opdrachtgever: Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, Den Haag
Afmetingen: 140.30 x 18.30 x 12.45 meter.
1933-5-29 -De kiel voor het ms Almkerk is gelegd op 29-5-1933 op helling 4.
.

De Almkerk gefotografeerd vanaf een kraan aan de uitrustingshaven. Het gebouw links is het niet meer bestaande hoofdkantoor.
Links op de voorgrond de “machinekamer” die, net als de hoogbanen, in september 1944 door de Duitsers zou worden opgeblazen.
.

NSM directeur Ir. Heyme Goedkoop, (2de van links) en vertegenwoordigers van de rederij brengen een
toast uit  tijdens het diner volgende op de geslaagde stapelloop 16-12-1933.
.

De Almkerk in de vaart.
.

(Coll. C.Kleiss)
.

Met de laadbomen omhoog (Coll. C.Kleiss)
.
.
ms Bloemfontein
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 228, 1933
Opdrachtgever: Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, Den Haag
De tewaterlating vond plaats op 16-6-1934 vanaf helling 1 en werd verricht vanuit Pretoria, Zuid Afrika door Zijne Excellentie
Generaal J.B.M. Herzog, Eerste Minister van de Unie van Zuid-Afrika. Afmetingen: 138.47 x 19.22 x 11.79 meter.

De kenmerkende Maiersteven.
.

De doop van ms Bloemfontein verliep anders dan gebruikelijk. De doop werd niet alleen verricht door een man maar vond ook plaats via
“radio-telefonischen weg”. Het drukken op een knop in het Nederlandsch Gezantschap te Pretoria luidde de tewaterlating te Amsterdam
in. Deze handeling mag dan in de huidige tijd het noemen niet waard zijn, in die tijd was dit een hele complexe procedure waarbij een
directe etherverbinding van Zuid Afrika via Londen naar Amsterdam ging. In het boekje staat de hele procedure uitvoerig beschreven.
.

De stapelloop van helling 3 was aanleiding voor een foto in een krant.
.

.

De Bloemfontein ontdaan van haar naam en voorzien van geschut.
.

.

Hier onder vreedzamere omstandigheden. In 1959 te Hong Kong gesloopt.
.
.
ms Jagersfontein
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 229, 1933
Opdrachtgever: Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, Den Haag
Afmetingen: 138.47 x 19.11 11.79 meter.

.
.
ms Rotula
Tanker, bouwnummer 231, 1933
Opdrachtgever: Anglo-Saxon Petroleum Company Ltd. Den Haag
Van stapel gelopen vanaf helling 2. Afmetingen: 140.30 x 18 x 10.37 meter.

De afloop vanaf helling 2.
.

.

Op het Noordzeekanaal.
.
231 Rotula-Op 3-3-1941 na een luchtaanval vergaan.
.
.
ss Rosa
Tanker, bouwnummer 232, 1934
Opdrachtgever: Anglo-Saxon Petroleum Company Ltd. Den Haag
Afmetingen: 102.18 x 17.08 x 4.42 meter.

Aanvang van de bouw op helling 4. Het pand achter de Rosa is de Smederij.
.

Een hoop roestbruin ijzer op helling 4 wordt een schip.
.

Het eindresultaat wordt overgedragen aan de rederij.


(coll. C.Kleiss)
.
.
ss Rita
Tanker, bouwnummer 233, 1934
Opdrachtgever: Anglo-Saxon Petroleum Company Ltd. Den Haag
Afmetingen: 102.18 x 17.08 x 4.42 meter. Vanaf helling 1 van stapel gelopen.

.

(coll. C.Kleiss)
.

Een beladen Rita voor anker. (coll. C.Kleiss)
.
.
ss Macoma
Tanker, bouwnummer 235, 1934
Opdrachtgever: Anglo-Saxon Petroleum Company Ltd. Den Haag
Afmetingen: 147.22 x 17.98 x 10.36 meter.
235 Macoma-05 (2)De Macoma in een onbekende haven.
.

.

.
235 Macoma-05 (1).


Een blik naar achteren op de pieren van IJmuiden.
.
.
ss Miralda
Tanker, bouwnummer 236, 1935
Opdrachtgever: Anglo-Saxon Petroleum Company Ltd. Den Haag
Afmetingen: 147.22 x 17.98 x 10.36 meter.

De tewaterlating van de Miralda vanaf helling 2 en daarna op weg naar de afbouwhaven.
.
236 Miralda.

.
ms Valeriy Meshlauk
Vrachtschip, bouwnummer 237, 1935
Opdrachtgever: V.O. Machino import, Moskou, U.S.S.R.
Afmetingen: 91.80 x 12.30/14.90 x 6.90 meter.
In NSM documenten staat dit schip ook omschreven als ms Tsiolkovsky.
De kiellegging vond plaats op 10-5-1935 op helling 3 en de tewaterlating was op 26-10-1935.
237 1938Een professioneel schaalmodel waarvan afmetingen en huidige verblijfplaats onbekend zijn.
.

Valeriy Meschlauk (de naam wordt, afhankelijk van de bron, ook wel anders geschreven b.v. als Walerii Meschlauk) was hoofd van de USSR Staatsplannen commissie en is in december 1937, met zijn broer en nog twee andere Letse hoogwaardigheidsbekleders, verdacht van samenzwering tegen Stalin, geëxecuteerd. Het naar hem vernoemde schip is daarna hernoemd als ms Tsiolkovsky. Op de bovenstaande afbeelding nog onder de oorspronkelijke naam te Grangemouth in Schotland. De Tsiolkovsky is op 1-5-1942 onderweg van Moermansk naar
Engeland bij een torpedoaanval vergaan. Hierbij verloren 27 opvarenden het leven. (coll.C.Kleiss).
.
.
ms A. Andreev
Vrachtschip, bouwnummer 238, 1935
Opdrachtgever: V.O. Maschino import, Moskou, U.S.S.R.
Afmetingen: 91.80 x 12.30/14.90 x 6.90 meter.
238 andreewDe Andreev in Noordhollandse wateren.
.

In 1962 hernoemd tot Oka 18. Op 22-1-1966 kwam de Andreev ten noorden van Terschelling in aanvaring met de onder Liberiaanse vlag varende Flora-M. Er ontstond aan stuurboord schade aan ruimen 2 en 3 waarna ze aan de grond is gezet. Sleepboothulp mocht niet meer baten en het schip is vergaan. Nog jaren later zijn er allerlei zaken van het wrak geborgen die zich in het Wrakkenmuseum op Terschelling bevinden.
.
.
ms Kosarew
Vrachtschip, bouwnummer 239, 1935
Opdrachtgever: V.O. Maschino import, Moskou, U.S.S.R.
Afmetingen: 91.80 x 12.30/14.90 x 6.90 meter. In NSM documenten staat dit schip ook omschreven als ms Volga.
De doop vond plaats op 7 december 1935 door mevrouw A.E. Hijmans-de Vlugt, dochter van de burgemeester van Amsterdam.
239 doop kosarew 7-12-1935 mw. a.e. hijmans-d.vlugt dochter van burg. w. de vlugt“Ik doop u Kosarew en wens u en uw bemanning een behouden vaart”
.

De drie bovenstaande schepen zijn een ontwerp dat is voortgekomen uit de samenwerking tussen de NSM en N.V. Bruynzeel’s Schaverij te Zaandam. In vrijwel alle landen met een scheepsbouw-industrie werd patent verkregen op het scheepstype dat nadien werd aangeduid als het “Amsterdam-type”.
.
.
Hr.Ms. Tromp
Lichte kruiser, bouwnummer 240, 1935
Opdrachtgever: Koninklijke Marine, Den Haag
Afmetingen: 132 x 12.40 x 1.30 meter. De kielleging was op 17-1-1936 en stapelloop vond plaats vanaf helling 4
op 24-5-1937  waarbij de doop werd verricht door Koningin Wilhelmina. Ze werd indienst gesteld op 18-8-1938
en ging uit dienst op 20-12-1968. Per die datum werd is ze verkocht aan Simons handelsmaatschappij.
240 1936-1-17De kiellegging vond plaats op 17-1-1936 op helling 4. Er was toen nog sprake van een Nederlandsche en Koloniale marine.
.

De voorzijde van een door de NSM uitgegeven “flyer” t.g.v. de stapelloop.
.

.

.

De achterzijde (19,3 x 11,7 cm)
.

.

.

.

Een feestelijke stapelloop met een koninklijk tintje.
.

Het loskomen van de helling, geld nog moeite zijn gespaard om een publiekstribune te bouwen.
.

Duidelijk zijn hier aan bakboord de staalkabels te zien waarmee de sleden nog onder het schip bevestigd zijn.
Op de voorgrond wordt de Gouden Sloep geroeid met daarachter een sleepboot van Reederij Gebr. Goedkoop.
.

Als een mes door het water tijdens de snelheidsmeting in april 1938.
.

De Tromp bij nacht.
.

Voor het voormalige Shell-laboratorium aan het IJ in Amsterdam.
.

Met de vriendelijke groeten uit Den Helder.
.
En tot ziens aan de Cornelis Douwesweg 1923 deel (C).
.