3e Conradstraat 1894 (A)

Onderstaand, in volgorde van bouwnummer, een opsomming van alle bouwopdrachten voor zover met een varende bestemming dan wel voorzien van een bouwnummer en naam. De bij de NDM gebouwde schepen zullen hierbij niet vermeld staan. De NDM was in hoofdzaak een reparatiewerf waar ook een aantal schepen zijn gebouwd en deze schepen worden op de NDM pagina belicht. De doorlopende lijn NSM, NDSM en nadien opnieuw NSM slaat op het specifieke nieuwbouw verleden. Helaas zijn van de oudere bouwnummers vaak geen of slechts afbeeldingen van matige kwaliteit te vinden. Onder het motto “beter iets dan niets” zijn deze matige afbeeldingen toch geplaatst. Zodra een afbeelding van betere kwaliteit gevonden is zal deze worden getoond. Voor meer specifieke en gedetailleerde informatie over de onderstaande schepen verwijs ik u naar de pagina Links op deze website. Gestaag zullen op de navolgende pagina’s nieuwe afbeelding worden toegevoegd.
.
We beginnen hier met een bezoek aan de NSM werf aan de 3de Conradstraat 151 in Amsterdam Oost waarna het bezoek wordt voortgezet aan de locaties Cornelis Douwesweg 1 en vervolgens, na de wegverlegging aan de Klaprozenweg 75, beide in Amsterdam Noord. De betreffende pagina’s zijn ingedeeld naar geografische werflocaties.

.

Lombok’s Glorie
Dekschuit, bouwnummer 1, 1895
Opdrachtgever: Firma Jacob Meijer, Amsterdam
Afmetingen: 21.04 x 4.34 x 1.22 meter Algemeen Handelsblad, 9-5-1895. Na contact met de nog steeds bestaande firma en
nabestaanden, zijn 
er helaas geen afbeeldingen van dit eerste bouwnummer gevonden.
.
.
ss Amsterdam V
Vrachtschip, bouwnummer 2, 1895
Opdrachtgever: Amstel-Rijn-Main Stoomboot Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 60 x 8.46 x 2,74 meter

De Amsterdam V nog op stapel bij de NSM
,De Tijd, 8-3-1895

.
Drijvende bok 50 ton
Bok, bouwnummer 3, 1895
Opdrachtgever: voor eigen rekening
Afmetingen ponton: 20.13 x 8.85 x 2.13 meter, hoogte 24 m. Hefvermogen 40 ton.3,De bok voor de werf met een onbekend vaartuig in de takels.
.

De 50 tons bok in 1901 met in de takels een eveneens bij de NSM gebouwd caisson bestemd
voor de bouw van een brug te Velsen.
.
50 tons bok
De bok was blijkbaar interessant genoeg om op een ansichtkaart af te beelden.
.
.
ss van Outhoorn
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 4, 1896
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 84.85 x 11.13 x 5.87 meter. De doop werd op 24-1-1896 verricht door mevrouw A. Cremer.Het Nieuws van de Dag, 24-1-1896.
.
4De Outhoorn was het eerste zeewaardig schip bij de NSM gebouwd. In 1925 verkocht aan Société des Affreteurs
Indochinois te Haiphong als Gouverneur Général Merlin. In
1929 en 1934 verkocht. In 1941 verkocht aan Société
des Affreteurs Indochinois te Panama als Santa Fé. In
1942 geconfisqueerd door de Japanners en hernoemd
tot Ryo Maru. In
1945 door de US Navy getorpedeerd en nabij Haiphong (Noord Vietnam) vergaan.
.
,
ss Paramaribo
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 5, 1896
Opdrachtgever: Departement van Koloniën, Den Haag
Afmetingen: 53.30 x 8.55 x 3.66 meter. Te water gelaten op 4-7-1896.5De Paramaribo rechts nog in aanbouw.
.Algemeen Handelsblad, 5-7-1896
.
5a .
.
ss Batavia
Sleepboot, bouwnummer 6, 1896
Opdrachtgever: Departement van Koloniën, Den Haag
Afmetingen: 14.65 x 3.20 x 1.90 meter

Nog voor de werf met op de achtergrond de koelpakhuizen van Vriesseveem.
.
.
ss Solorivier
Sleepboot, bouwnummer 7, 1896
Opdrachtgever: Departement van Koloniën, Den Haag
Afmetingen: 17.54 x 4,12 x 2.13 meter7De Solorivier wordt verscheept naar het voormalig Nederlandsch Indië.
.

.
Pantikapea
Hopper zuiger, bouwnummers 8, 1896
Opdrachtgever: Werf Conrad, Haarlem
Afmetingen: 46.97 x 7.50 x 3.65 meter. Stapelloop 7-8-1896.De Amsterdammer, 8-8-1896
.
.
Tanais
Hopper zuiger, bouwnummers 9, 1896
Opdrachtgever: Werf Conrad, Haarlem
Afmetingen: 46.97 x 7.50 x 3.65 meterHet Nieuws van den Dag, 25-8-1896
.
.
Fanagoria
Hopper zuiger, bouwnummers 10, 1896
Opdrachtgever: Werf Conrad, Haarlem
Afmetingen: 46.97 x 7.50 x 3.65 meter. Stapelloop was op 5-9-1896.Algemeen Handelsblad, 6-9-1896
.8,9,10Op deze opname liggen v.l.n.r de Pantikapea, Fanagoria en Tanais voor de werf bij de NSM.
In diverse bronnen wordt gesproken over de Tanagoria maar dit is echter niet correct. De beginletter
Φ staat voor de F.
.

.
Manilla I, Manilla II
Pontons, bouwnummers 11, 12, 1896
Opdrachtgever: Werf Conrad, Haarlem
Afmetingen: 14.03 x 4.26 x 1.52 meter
.
.
ms Windessi
Zendingsvaartuig, bouwnummer 13, 1896
Opdrachtgever: Utrechtse Zendingvereeniging, Utrecht
Afmetingen: 9.15 x 2.50 x 1.37 meter13De Windessi kort voor de tewaterlating. Dit zou daarna met de NSM bok gaan plaatsvinden.
.

De Windessi deed dienst bij het zendelingenwerk in Ned. Nieuw Guinea.
.
Het Nieuws van den Dag, 4-6-1897.
.

.
ss Prins Willem V
Passagiersschip, bouwnummer 14, 1897
Opdrachtgever: Koninklijke West-Indische Maildienst, Amsterdam
Afmetingen: 82.96 x 11.28 x 6.63 meter, kiellegging 15-10-1896, stapelloop 15-5-1897
De doop werd verricht door mevr. Scholten die een boeket kreeg van de dochter van Daniel Goedkoop.Het Nieuws van den Dag, 15-5-1897
.De Tijd, 16-5-1897
.

De Prins Willem V was aan de voormast nog voorzien van ra’s en zeilen. In 1915 overgedaan aan de Cie. Générale Transatlantique
te Parijs als ss La Dives. Op 1 februari 1918 is ze door de U-52 onder commando van Otto Launburg op 54 mijl NW van Cap Carbon
in de Middellandse Zee getorpedeerd en met verlies van 134 opvarenden gezonken.
.

.
naamloos
Ponton, bouwnummer 15, 1897
Opdrachtgever: Fa. W.C. & K. de Wit
Afmetingen: 14.55 x 3.75 x 1.22 meter.
.
.
Olivia
Hopper zuiger, bouwnummers 16, 1897
Opdrachtgever: Werf Conrad, Haarlem
Afmetingen: 46.97 x 7.50 x 3.65 meter.
.
.
Dioskuria
Hopper zuiger, bouwnummers 17, 1897
Opdrachtgever: Werf Conrad, Haarlem
Afmetingen: 46.97 x 7.50 x 3.65 meter. Stapelloop op 5-7-1897.Het Nieuws van den Dag, 5-7-1897
.
.
ss Madura
Vrachtschip, bouwnummer 18, 1898
Opdrachtgever: N.V. Stoomvaart Maatschappij “Nederland”, Amsterdam
Afmetingen: 98.21 x 13.40 x 7.01 meter. De stapelloop was op 23-10-1897.18 (1)De afloop is begonnen, de Madura  gaat te water.
.18 (2)De Madura wordt door een der stoomslepers van Goedkoop verhaald.
.Algemeen Handelsblad, 24-10-1897.
.De Tijd, 27-10-1897.
.
18 maduraDe ss Madura onder stoom.
.

Gebouwd op helling II.
.
bemanning maduraNog voor de eerste wereldoorlog, links op de foto scheepskok Klaas Wils met een deel van de Javaanse bemanning.
(met dank aan Lydia van Altena)
Op 4-12-1912 verkocht aan de KNSM en hernoemd als Sirius. In 1916 overgenomen door Jac. Enger’s D/S, Tönsberg in Noorwegen onder de naam Helder. In 1926 verkocht aan E. Baldersheim A/S, Bergen eveneens in Noorwegen. In 1928 overgegaan naar Hellyer Bros. Ltd, te Hull als Arctic Prince. Als laatste verkocht naar Rusland en hernoemd als Komsomolets Arctiki. In 1959 uitgeschreven bij Lloyd’s Register en gesloopt.
.
.
Hr.Ms.Koetei
Flottielje-vaartuig, bouwnummer 19, 1898
Opdrachtgever: Departement van Marine, Den Haag
Afmetingen: 50.60 x 9.40 x 4.61 meter. De tewaterlating vond op 16-4-1898 plaats.19De Koetei maakt kennis met het Amsterdamse water. Hoger op de helling ligt de Siboga in aanbouw.
.Algemeen Handelsblad, 17-4-1898.
.Algemeen Handelsblad, 10-8-1898.
.Het Nieuws van den Dag, 26-8-1898 
.

.
Hr.Ms.Siboga
Flottielje-vaartuig, bouwnummer 20, 1898
Opdrachtgever: Departement van Marine, Den Haag
Afmetingen: 50.60 x 9.40 x 4.61 meter, schroefstoomschip 4de klasse, van stapel op 29-4-1898.20Op deze opname is goed de opbouw van de helling te zien met goot en slagbeddingen.
.De Tijd, 30-4-1898
. 20a De Koetei en Siboga zijn gelijktijdig en in elkaars verlengde op helling I gebouwd.
.

.
Wilhelmina-dok
Drijvend dok, bouwnummer 21, 1898
Werf: zeer waarschijnlijk zijn de zes sectiedelen gebouwd op de voormalige werflocatie van de gebroeders van Lindern.
Dit terrein is na liquidatie, inclusief bebouwing en drijvend dok, overgenomen door de ADM. Thans is hier het filmmuseum Eye te vinden.
Van Lindern beschikte over een dok dat uit twee delen bestond, het Koningsdok. Dit dok is na de overname met die naam bij
de ADM in gebruik genomen en kreeg de toevoeging Dok 1. Het dok is in de ADM tijd op de oorspronkelijke locatie blijven liggen.
Opdrachtgever: Amsterdamsche Droogdok Maatschappij, Amsterdam.
Afmetingen: 129.32 x 29.28 x 10.97 meter, lichtvermogen 7500 ton.De Tijd, 27-9-1898.
.
Het Nieuws van den Dag, 25-10-1898.
.
De Tijd, 28-12-1898.
. 21, (6) Het dok wordt hier gesleept door twee stoomsleepboten van Reederij Gebroeders Goedkoop.
.Het Nieuws van den Dag, 1-5-1899.
.
Op deze in 1904 te Leipzig gedrukte ansichtkaart die door Adriaan Mol naar Dreischor is verzonden, is het dok
op de achtergrond te zien. 
Op 12 mei 1899 werd het ss Koningin Wilhelmina het eerste gedokte schip in dok nr.3.
In 1985 is het Wilhelminadok gesloopt. Thans herinnert op die plek een restaurant met die naam nog aan het bestaan.

.
.
ss van Imhoff
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 22, 1898
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 88.45 x 11.58 x 6.10 meter. De tewaterlating was op 14 september 1898.
De doophandelingen werden verricht door mejuffrouw A.C.M. Geertsema.

(foto Piet Oosterhuis)
.
1898-9-14 de Telegraaf
De Telegraaf 14-9-1898
.22De op 28-1-1911 aan de grond gelopen en daarna vergane van ss van Imhoff is vernoemd naar de
Duitser Gustaaf Willem 
baron van Imhoff, gouverneur-generaal in Nederlandsch Indië.

.
.
ss Soembawa
Vrachtschip, bouwnummer 23, 1899
Opdrachtgever: N.V. Stoomvaart Maatschappij “Nederland”, Amsterdam
Afmetingen: 98.21 x 13.40 x 7.01 meter. Van stapel gelopen op 4-5-1899.
23
Duidelijk zijn hier de spanten aan stuur- en bakboord te zien.
.

De ss Soembawa hier nog op de helling.
.
23b
Het aflopen is begonnen.
.
Rotterdamsch Nieuwsblad, 6-5-1899.
.

In 1912 als ss Hector overgegaan naar de KNSM.
.
.
ss Heelsum
Vrachtschip, bouwnummer 24, 1899
Opdrachtgever: Nederlandse Regering t.b.v. Stoomvaart Maatschappij Oostzee
Afmetingen: 73.20 x 11.28 x 6.09 meter..

Genodigden en publiek voor de stapelloop van ss Heelsum.
.24, (1)De genodigden aanschouwen het aflopen van het ss Heelsum.
.24, (2)Hier heeft het schip een andere kleur, vermoedelijk zwart, dan tijdens de tewaterlating.
.Op deze ansichtkaart ligt ss Heelsum afgemeerd te Sfax aan de oostkust van Tunesië. Na brandschade in de machinekamer voor
£125.000 verkocht aan Griekenland. Het herstel werd beoogd op £40.000 en was blijkbaar te veel van het goede.
(coll.C.Kleiss)

.
.
ss van der Parra
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 25, 1899
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 51.85 x 8.38 x 3.35 meter. De tewaterlating was op 14-6-1899.25Het aflopen van de van der Parra is in gang gezet.
.Algemeen Handelsblad, 15-6-1899.
. Van der Parra in betere tijden.
.In 1930 is de v.d. Parra overgedragen aan de N.V. Koninklijke Nederlandsche Koloniale Petroleum Maatschappij.
In 1935 t.h.v. Muntok op het eiland Bangka, Nederlandsch Indië door de bemanning verlaten en vergaan.
(coll. C.Kleiss)
,

.
ss Flores
Vrachtschip, bouwnummer 26, 1900
Opdrachtgever: N.V. Stoomvaart Maatschappij “Nederland”, Amsterdam
Afmetingen: 103.70 x 13.56 x 9.46 meter. De tewaterlating vond plaats op 1-12-1899.26Kort voor de tewaterlating.
.
1899-12-01 AH
Blijkbaar is er eerder iets misgegaan maar wat dat wordt in dit artikel in het Algemeen Handelsblad van 1-12-1899 niet vermeld.
.
1899-12-02 AH.
Het artikel in het Algemeen Handelsblad van 2-12-1899 is positiever.
.

In december 1921 vertrok de Flores vanuit Rio de Janeiro naar Antwerpen waar zij op 10-1-1922 arriveerde. Direct bij aankomst werd de Flores opgelegd. Deze periode heeft ruim 4,5 jaar geduurd. In het najaar van 1926 werd ze voor de sloop verkocht aan N.V. Frank Rijsdijk’s Industriële Onderneming, gevestigd te Hendrik Ido Ambacht. De laatste reis ving aan op 18-11-1926 op weg naar de sloopwerf in voornoemde plaats.
.
Wiebertus Thomas Lawerman-Groenewald, 3e van rechts (via kleinzoon Walter Lawerman)Deze foto is gemaakt tijdens de periode waarin de Flores te Antwerpen was opgelegd. Derde van rechts stuurman W.T. Lawerman.
(met dank aan Walter Lawerman)
.

.
ss Timor
Vrachtschip, bouwnummer 27, 1900
Opdrachtgever: N.V. Stoomvaart Maatschappij “Nederland”, Amsterdam
Afmetingen: 103.70 x 13.56 x 9.46 meter. De stapelloop was op 14-2-1900.

In 1922 overgenomen en als Tabora in de vaart gekomen.,
.
.

Martin Garcia I
Hopperzuiger, bouwnummers 28, 1900
Opdrachtgever: Werf Conrad, Haarlem
Afmetingen: 45 x 9 x 3.50 meter
1900-02-27
Het Nieuws van den Dag, 27-2-1927
.
.
Martin Garcia II
Hopperzuiger, bouwnummers 29, 1900
Opdrachtgever: Werf Conrad, Haarlem
Afmetingen: 45 x 9 x 3.50 meter, de stapelloop was op 19-3-1900.
29
De stapelloop vanaf de oude werf der NSM is begonnen.
.
Het Nieuws van den Dag, 19-3-1900
.
29a
Kort voor of na de overdracht. Mogelijk is deze foto in Haarlem gemaakt.

.
.
Martin Garcia III
Hopperzuiger, bouwnummers 30, 1900
Opdrachtgever: Werf Conrad, Haarlem
Afmetingen: 45 x 9 x 3.50 meter
Het Nieuws van den Dag, 10-4-1900
.

.
ss Alting
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 31, 1900
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 68.32 x 10.98 x 4.57 meter. Op 13-6-1900 van stapel gelopen.
1900-06-15 Alting te water gelaten, verscheen zowel in Samarangsch handels- en advertentie-blad als De LocomotiefZowel gepubliceerd in het Samarangsch handels- en advertentieblad als in De Locomotief, 15-6-1900.
.

SS Alting aan bakboordzijde gezien.
.
.
ss van Riemsdijk
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 32, 1900
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 91.50 x 12.35 x 8.40 meter. De tewaterlating was op 5-9-1900.32Ook deze tewaterlating zou een krantenartikeltje opleveren.
.Algemeen Handelsblad, 5-9-1900
.
.
ss de Klerk
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 33, 1900
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 91.50 x 12.35 x 8.40 meter. Op 13-10-1900 te water gelaten.Algemeen Handelsblad, 14-10-1900
.
.
naamloos
Drijvende bok, bouwnummer 34, 1900
Opdrachtgever: Amsterdamsche Droogdok Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 15.25 x 10.68 x 1.98 meter. Hefvermogen 22 ton.34. bokDe bok kort na het te water laten. Bij de ADM later ‘de Zwaan’ genoemd.
.

De voor de ADM gebouwde drijvende bok. Hier ligt ze deels achter een ander vaartuig verscholen.
.
.
Oceaan I IJM-91
Stoomtrawler, bouwnummer 35, 1901
Opdrachtgever: Stoomvisscherij Oceaan, IJmuiden
Afmetingen: 36.60 x 6.71 x 3.66 meter. De stapelloop was op 8-12-1900.
35Oceaan I kort voor de stapelloop.
.Algemeen Handelsblad, 9-12-1900.
.
35aAls IJM 91 in de vaart.

.

Inmiddels van een andere (zwarte?) kleur voorzien.
.
1916-4-3 Alg. HandelsbladAlgemeen Handelsblad, 3-4-1916

.
.
Oceaan II IJM-92
Stoomtrawler, bouwnummer 36, 1901
Opdrachtgever: Stoomvisscherij Oceaan, IJmuiden
Afmetingen: 36.60 x 6.71 x 3.66 meter. Van stapel gelopen op 29-12-1900.Algemeen Handelsblad, 30-12-1900.
.

.
.
ss Amstel
Vrachtschip, bouwnummer 37, 1901
Opdrachtgever: Stoomvaart Maatschappij Amstel
Afmetingen: 91.20 x 13.42 x 6.01 meter. Op 17-4-1901 vond de stapelloop plaats.
ss amstelHet ss Amstel op het IJ. Op de achtergrond de ADM werf.
.
37. ss Amstel stranding 27-1-1912Een roemloos einde op het strand bij Saffi aan de westkust van Marokko als gevolg van een zware storm. (coll. C.Kleiss)
.
37. 1912-6-26 De TelegraafZoals gebruikelijk werd dit behandeld door de Raad voor de Scheepvaart.
De Telegraaf, 26-6-1912
.

.
ss Dordt
Tanker, bouwnummer 38, 1901
Opdrachtgever: Dordtsche Petroleum Maatschappij, Dordrecht
Afmetingen: 39.05 x 6.72 x 2.90 meter. De stapelloop was op 19-1-1901.
1901-01-19 Algem.Handelsblad
Algemeen Handelsblad, 19-1-1901
.

,

.

Op 16 februari 1901 was ss Dordt de eerste bij de NSM opgeleverde onder stoom varende tanker.
.
.
ss Prins Willem I
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 39, 1901
Opdrachtgever: Koninklijke West-Indische Maildienst
Afmetingen: 86.62 x 11.59 x 6.40 meter. De stapelloop vond plaats op 10-7-1901.

.

(foto P. Oosterhuis)
.
,
ss Voorburg
Vrachtschip, bouwnummer 40, 1901
Opdrachtgever: Stoomvaart Maatschappij Amsterdam
Afmetingen: 99.13 x 14.79 x 7.32 meter. Op 11-9-1901 van stapel gelopen.40 boldwell De ss Voorburg is in 1911 hernoemd als ss Boldwell (foto) en op 27-5-1917, geladen met steenkool, door de UC-20
getorpedeerd  en vergaan. Dit vond
plaats in het kanaal van Malta t.h.v. Linosa Islands. Het kostte 3 opvarenden het leven.

.
.
Oceaan III IJM-93
Stoomtrawler, bouwnummer 41, 1901
Opdrachtgever: Stoomvisscherij Oceaan, IJmuiden
Afmetingen: 39.04 x 6.71 x 3.66 meter. De tewaterlating was op 29-5-1901.

Op 22-3-1919 is de IJM-93 op een mijn gelopen en vergaan. Er waren geen overlevenden.
.

.
Caisson 
draaipunt voor spoorbrug bij Velsen, bouwnummer 42, 1901
Opdrachtgever: Fa. M.J. van Hattum
smn1383
Zie ook bij bouwnummer 3 op deze pagina.
.
.
ss Java
Vrachtschip, bouwnummer 43, 1902
Opdrachtgever: N.V. Stoomvaart Maatschappij “Nederland”, Amsterdam
Afmetingen: 112.85 x 14.80 x 9.61 meter. De stapelloop vond plaats op 12-3-1901.

.

.
.
ss van Riebeeck
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 44, 1902
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 96.69 x 12.62 x 6.66 meter. Van stapel gelopen op 22-4-1902.

.

Op 8-1-1942, onderweg van Passoeroean naar Singapore, na
een Japanse torpedoaanval tot zinken gebracht.
.
.

ss Gouverneur Generaal Daendels
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 45, 1902
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 68.32 x 10.98 x 4.57 meter. Op 21-5-1902 vond de stapelloop plaats.

.
.
ss van der Capellen
Vrachtpassagiersschip, Amsterdam, bouwnummer 46, 1902
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 68.32 x 10.98 x 4.57 meter. De tewaterlating was op 2-7-1902.

In april 1942 in de haven van Calcutta na een luchtaanval gezonken..
.
.

ss Farmsum
Vrachtschip, bouwnummer 47, 1902
Opdrachtgever: Stoomvaart Maatschappij Oostzee
Afmetingen: 92.57 x 13.88 x 6.80 meter. Op 13-7-1902 vond de stapelloop plaats.
De Farmsum was op tekening aan de voor en achter mast nog getuigd met hulpzeilen.Het Nieuws van den Dag, 1-8-1902.
.

Op 7-12-1940 met een lading steenkool onderweg van het Schotse Oban naar Buenos Aires na een torpedoaanval vergaan.
.

.
ss Laurens Pit
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 48, 1902
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 37.82 x 6.71 x 2.90 meter. Te water gelaten op 13-2-1902.48 laurens pit (1)De stapelloop onder winterse omstandigheden.
.
48 laurens pit (2).48 laurens pit (3)De Laurens Pit zou in 1913 hernoemd worden als Resident Bodemeyer. In 1940 in Nederlandsch Indië gesloopt.
.
.
ss Van den Bosch
Vrachtpassagiersschip, bouwummer 49,1903
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 96.69 x 12.62 x 6.66 meter. Van stapel gelopen op 5-11-1902.

.
.
ss Baud
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 50, 1903
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 96.69 x 12.62 x 6.66 meter50. ss BaudDagblad De Tijd, 7-5-1903
.
.
ss Tjipanas
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 51, 1903
Opdrachtgever: Java-China-Japan Lijn
Afmetingen: 106.75 x 14 x 8.99 meter. Stapelloop op 4-5-1903.51. Tjipanas Nieuws van den Dag, 5-6-1903.
.

.
.
ss Tjimahi
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 52, 1903
Opdrachtgever: Java-China-Japan Lijn
Afmetingen: 106.75 x 14 x 8.99 meter
52. 1903-07-24 ss Tjimahi te water gelaten, Nws vd DagNieuws van den Dag, 24-7-1903
.

.
52. 1903-09-01 proeftocht Tjimahi, Rotterdams NwsbladRotterdamsch Nieuwsblad, 1-9-1903
.

.
Hr.Ms.Valk
Stationssschip, bouwnummer 53, 1903
Opdrachtgever: Departement van Marine, Den Haag
Afmetingen: 49.80 x 9 x 6.40 meter

.
.
ss Camphuijs
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 54, 1903
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 96.69 x 12.62 x 6.66 meter
1903-11-20 Nieuws van den Dag
Nieuws van den Dag, 20-11-1903
.

Op 7-1-1942 onderweg van Banjoewangi naar Singapore, beladen met vee en Indische
waar, door de Japanse onderzeeboot I-58 (Kitamaru) tot zinken gebracht.

.

.
Vervolg uw weg op de pagina 3e Conradstraat 1894 (B)
.