Cornelis Douwesweg 1923 (C)

Op deze pagina het vervolg op de Cornelis Douwesweg 1923 (B)
.
ss Renata
Tanker, bouwnummer 241, 1935
Opdrachtgever: Anglo-Saxon Petroleum Company Ltd. Den Haag
Afmetingen: 102 x 17 x 4.50 meter.

.Algemeen Handelsblad van 25-4-1936.
.


Opvallend is midscheeps de ranke opbouw van dit type schip.
,De hier inmiddels als Mar Brava hernoemde Renate is hier nog als tanker in de vaart. In de loop der tijd zijn er aanpassingen
geweest aan de opbouw en schoorsteen. Op de onderstaande foto is te zien dat de middenopbouw naar het achterschip is
verplaatst met daarop een verhoogd stuurhuis. 
(coll. C.Kleiss)
.
Dat sommige schepen veel langer meegaan dan gemiddeld blijkt uit deze opname uit 2012. Hier is de Renata, inmiddels omgebouwd tot
containerschip en hernoemd tot Mar Bravo, te zien op een rivier in Argentinië in de buurt van de containerterminal bij Zárate.
(coll. C.Kleiss)

.
.

ms Marisa
Tanker, bouwnummer 242, 1937
Opdrachtgever: Anglo-Saxon Petroleum Company Ltd. Den Haag
Afmetingen: 102 x 17 x 4,50 meter.De Tijd, 8-11-1936
.
Tijdens de overdracht op 23-3-1937 heerste er op het dek een uitbundige stemming onder genodigden. Mogelijk is dit moment voor de fotograaf zo gearrangeerd want een aantal van hen heeft meer aandacht voor de camera dan de gehesen Shell vlag. Na het gezwaai met de hoeden en twee petten, waaronder een militair hoofddeksel, was het tijd voor de links wachtende vloeibare versnapering. In het midden, met sikje, de burgemeester van Amsterdam Dr. Willem de Vlugt en links daarvan schout bij nacht A. Vos en rechts van de burgervader baron van Geen.
.242 Marisa..

.242 Marisa,Op 16 mei 1941 voor Sierra Leone vergaan na een torpedoaanval door de U-107.
.
 .
.
ms Tegelberg
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 243, 1937
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 170.69 x 21.95 x 12.35 meter.
De stapelloop vond op 10-7-1937 plaats vanaf helling 2 en werd uitgevoerd door
mejuffrouw D.W. Tegelberg kleindochter van een der oprichters van de KPM.Het zaathout ligt op zijn plaats en de eerste delen van het vlag zijn aangebracht.
. De dubbele bodem en een deel van het staande werk tonen de vooruitgang.
. Een deel van het achterste schot staat overeind.
. 31-10-1936. Over de in aanbouw zijnde elevatorbakken van NV Verschure & Co heen zijn de plaatsen
voor de
schroefassen reeds zichtbaar en ook met het aanbrengen van de spanten is een begin gemaakt.
. 30-6-1937. Een schip in wording, nog roestbruin maar de naam en thuishaven (Batavia) zijn al aangebracht.
. De 3 schroeven, hier de middelste, en het geborgde roer zijn geplaatst en de sleden bevestigd. Klaar voor de stapelloop.


Het erepodium voor de genodigden bij de tewaterlating is in aanbouw. Een oud tramstel
naast helling 2 fungeert als schaftlokaal.
.
 . In de afbouwhaven, toen nog de uitrustingshaven genoemd, vinden de afbouwwerkzaamheden plaats.
De foto is gemaakt vanaf de voorste mast.
. In het Noordzeekanaal op weg voor de proefvaart.
. Na het verlaten van IJmuiden.
.

De Tegelberg voor IJmuiden tussen de pieren richting sluizen.
.
.
Labor 70 t/m Labor 89
Elevatorbakken (20x), bouwnummers 244 t/tm 263, 1937
Opdrachtgever: NV Verschure & Co. Amsterdam
Afmetingen: niet bekend
.
.
ss Rosaura
Tanker, bouwnummer 264, 1938
Opdrachtgever: Anglo-Saxon Petroleum Company Ltd. Den Haag
De stapelloop vond op 12-6-1937 plaats vanaf helling 3 met een kwartier verschil met de Rufina.
Afmetingen: 104.65 x 17.07 x 4.61 meter. . . . De Rosaura bij het passeren van de voormalige Hembrug bij Zaandam.
.
(coll. C.Kleiss)
.
.
ss Rufina
Tanker, bouwnummer 265, 1938
Opdrachtgever: Anglo-Saxon Petroleum Company Ltd. Den Haag
Afmetingen: 104.65 x 17.07 x 4.61 meter.
De Rufina en Rosaura zijn in elkaars verlengde op helling 2 gebouwd en daar met een
kwartier verschil op 12-6-1937 van stapel gelopen.De Rufina in betere tijden.
.Op deze foto van matige kwaliteit de op 13-5-1957 na een aanvaring met de Thorunn
voor Maracaibo, Venezuela, gezonken Rufina.
.Na op 31-5-1957 gelicht te zijn na een noodreparatie naar Curaçao versleept en
daar, in opdracht van Simons Metaalhandel uit Rotterdam, gesloopt.
. Wat nog rest is de scheepsbel, hier boven de helling waar de Rufina ooit gebouwd is.
Thans is de bel in het bezit van het NDSM-werfmuseum.

.
.
ms Carelia
Tanker, bouwnummer 266, 1938
Opdrachtgever: Anglo-Saxon Petroleum Company Ltd. Den Haag
Afmetingen: 147.22 x 17.98 x 10.36 meter. Te water gelaten vanaf helling 4.266.De bouw vond plaats op helling 4.
.Directeur Daniel Goedkoop Dzn. kijkt toe hoe mevrouw Rahusen-Roelofsz een tik met de ivoren hamer repeteert.
.Algemeen Handelsblad, 27-2-1938.
.
Utrechts Volksblad, 28-2-1938.
.
De Tijd, 25-5-1938. Koos Speenhoff, de Marco Borsato uit de dertiger jaren, heeft aan boord alle aandacht. 
.

.
.
ms Cymbula
Tanker, bouwnummer 267, 1938
Opdrachtgever: Anglo-Saxon Petroleum Company Ltd. Den Haag
Afmetingen: 147.22 x 17.98 x 10.36 meter. Te water gelaten van helling 2.267 .

.

.
.
ms Trafalgar
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 268, 1938
Opdrachtgever: Wilhelm Wilhelmsen, Oslo, Noorwegen
Afmetingen: 138.68 x 17.37 x 12.19 meter.

Het publiek stroomt toe om de tewaterlating te aanschouwen.
.

.
.
ms Denbighshire
Vrachtschip, bouwnummer 269, 1938
Opdrachtgever: Alfred Holt & Co. (Blue Funnel Line) Engeland
Afmetingen: 154.68 x 20.12 x 11.58 meter. De bouw vond plaats op helling 1. In aanbouw op de thans niet meer bestaande helling 1.
. . Het werken volgens de nu geldende Arbo normen was nog verre.
. De voorbereidingen voor de tewaterlating nemen een aanvang.
. De Denbighshire in de uitrustingshaven, de latere afbouwhaven. Geheel links een door de NDM gebouwd schip.
Achter de Denbighshire zou later worden begonnen met de z.g.n. “slagkruiserhelling” beter bekend als helling 5.

.

.
.
ms Oranje
Passagiersschip, bouwnummer 270, 1938
Opdrachtgever: N.V. Stoomvaart Maatschappij “Nederland”, Amsterdam”
Afmetingen: 199.94 x 25.40 x 19.41 meter.
Op 8-9-1938 vond de doop plaats vanaf helling 3 waarbij de ceremoniele handeling werd verricht door Koningin Wilhelmina.  De kiellegging van bouwnummer 270 op helling 3.
.

Hier zijn de huidplaten door de aanbouwers op de spanten aangebracht en geborgd met bouten en moeren.
Hierna kwamen de klinkers het karwei afmaken. Duidelijk is de bolling te zien die voor haar bijnaam heeft gezorgd.

.Kort voor de dwars in het IJ gelegen houten als golfbreker bedoelde strekdam kwam de Oranje stil te liggen.
. Voor deze gelegenheid is daarna door N.V. W. ten Have te Amsterdam zelfs een ansichtkaart uitgegeven.
.


Nadat de Oranje was opgeleverd ontving de directie een lijst met daarin naast elkaar vijf grote glansfoto’s in een passe-partout. Elke foto met een onderschrift zoals Kombuis (zie boven), Badkamer 1e klas, Terras zwembad, Zwembad en de Oranje zelf. Onderaan stond Tegeluitvoeringen Fa. H. Kok & Zn. Nieuwendam. De aannemer heeft de lijst aan de directie geschonken als dank voor de gegunde opdracht voor het tegelwerk aan boord van de Oranje.
.
 .

..De trots van zowel de NSM als de SMN.
.


De schade aan het voorschip na een aanvaring met de Willem Ruys in de nacht van 5 op 6 januari 1953.
.
Het ms Oranje heeft een zeer bewogen leven achter de rug als luxe passagiersschip, hospitaalschip, troepentransportschip, betitelt als zwangere dame, een aanvaring, diverse verbouwingen en aanpassingen, verkocht en, hernoemd als Angelina Lauro, uitgebrand en gezonken. Afgemeerd in de haven van St. Thomas op de Maagdeneilanden is er in het kombuis brand ontstaan dat zich over het geheel schip heeft voortgezet. Door de grote hoeveelheid bluswater maakte ze slagzij naar bakboord. De ontstane schade was dusdanig groot dat een total loss verklaring volgde. Na drie maanden is ze door Eckhart & Co. uit Hamburg vlot getrokken waarna ze op 30-7-1979 aan de laatst reis begon, naar een sloopbedrijf in Taiwan. Op weg via het Panamakanaal werd er watergemaakt als gevolg van door de brand ontzette huidplaten. Uiteindelijk is ze hierdoor aan haar lot overgelaten en na drie dagen, op 24-9-1979 in de Pacific na 41 dienstjaren eenzaam en roemloos ten onder gegaan. De huidig locatie is in de Stille Oceaan op de coördinaten 11º43’30″N en 121º42’36″W. Op deze website bij de pagina Foto’s meer opnamen over de Oranje.
.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oranje_(schip)
http://www.ssmaritime.com/oranje.htm
.
Het heeft niet veel gescheeld of het ms Oranje zou een opvolgster hebben gekregen. Het NDSM-werfmuseum beschikt over informatie waaruit dit blijkt. In juni 1960 ontving de NDSM directie een vertrouwelijk schrijven van het bureau Scheepsbouw van de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” met als werktitel “Opgave voor studie-ontwerp passagiersschip“, genummerd als P 60-C. Het gaat volgens deze correspondentie over de mogelijke bouw van een 21.000 tons passagiersschip van het type Oranje. De SMN verzoekt de NDSM, in deze Ir. Vernède, om de inhoud van het stuk te beoordelen. Het geheel staat vol met allerlei opsommingen over de mogelijke indeling van de ruimten aan boord voor passagiers en bemanningsleden. Er zijn geen vrachtruimen in het plan opgenomen. Er is uitgegaan van een bemanning van 379 personen, 500 1ste klas en 850 toeristenklas passagiers. Voorts zijn er vele bladen met correcties, doorhalingen, aanvullingen en handmatige berekeningen t.a.v. het bovenstaande.
.
1960 nieuwe Oranje.
Daarnaast zijn er soortgelijke lijsten m.b.t. de technische installaties en voortstuwing waaronder allerlei berekeningen. Ook de keuze voor het soort voortstuwinginstallatie is nog niet zeker, er dient nog een keus gemaakt te worden tussen motor- of turbinevoortstuwing. Wel stond vast dat het schip twee schroeven zou krijgen. Naast dit pak informatie zijn er ook NDSM werktekeningen voor beide voorstuwingsmogelijkheden, mogelijke indeling van de dekken, hutten en verblijven alsmede een algemeen plan. Voorts is er in tweefout nog een ander algemeen plan. Een exemplaar daarvan is tot de waterlijn met de hand ingekleurd (zie afbeelding). Opvallend is dat hier de kleur zwart is gebruikt. De beide ontwerpen van het schip verschillen in vorm en maatvoering. Een ontwerp is wat klassieker en het andere, het ingekleurde, meer gestroomlijnd. Net als de vooroorlogse Oranje zou het nieuw te bouwen schip naast de weelderige inrichting alleen maar buitenhutten krijgen. Inmiddels weten we dat deze opdracht met NDSM aanvraagnummer 2245 nooit is gerealiseerd.
.
artist-impression Oranje
,

.
ms Tjitjalenka
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 271, 1938
Opdrachtgever: Java-China-Japan Lijn, Amsterdam
Op 16-8-1938 vanaf helling 4 van stapel gelopen.
Afmetingen: 144.97 x 19.71 x 11.73 meter.
De doop werd verricht door mevrouw Quarles van Ufford echtgenote van de JCPKL directeur. 271 tjitjalengka 15 aug '38 De Tjitjalengka op stapel. De klinknagels zijn hier goed te zien. Linksachter een deel van de Oranje.
.271 tjitjalengka 15 aug '38. De achtersteven met de reeds aangebrachte naam en de thuishaven Batavia.
.271 tjitjalengka 15 aug '38 roerDe slede in de goot waarop bouwnummer 271 van stapel zal lopen.
.271 tjitjalengka doop Mevrouw Quarles van Ufford poseert voor de fotograaf, het publiek is nog met andere zaken
bezig en directeur D. Goedkoop Dzn. kijkt toe tot het echt zover is.
.271 Tjitjalengka 271 6 mei '39En zo is ze uiteindelijke geworden. De tewaterlating was anders dan gebruikelijk. Ze moest nog voordat er verf was
aangebracht van de helling af vanwege de stapelloop van de Oranje. Helling 4 moest vrij zijn zodat de Oranje volledig
in beeld kwam en het publiek een goed zicht op het verloop had.

.271 tjitjalengka.271 tjitjalengka in kleur Een fraaie afbeelding van een tot heden onbekende kunstenaar.
De Tjitjalengka is in 1968 gesloopt.
.

.
ms Tibia
Tanker, bouwnummer 272, 1939
Opdrachtgever: Anglo-Saxon Petroleum Company Ltd. Den Haag
Afmetingen: 162.30 x 19.85 x 11.28 meter. De tewaterlating vond plaats op 25-2-1939.
De doophandelingen werden verricht door mevrouw Dorothea Goedkoop-Everts. De bouw op helling 2.
. Klaar voor de stapelloop.
.De genodigden scharen zich op de tribune, de doopster mevrouw Goedkoop-Everts kijkt op naar de Tibia. Mensen begroeten elkaar en
het bloemenmeisje wordt een hand gereikt. Op de tafel het bijltje en de ivoren hamer. De draad die na een tik met de hamer door het
bijltje wordt doorgeslagen gaat omhoog naar de champagnefles. Op de achtergrond het sorteerterrein en de scheepsbouwloods.
.Terwijl genodigden elkaar begroeten kijkt directeur Daniel Goedkoop Dzn. of de uitleg hoe te slaan met de hamer begrepen is.
.
De doop is een feit, na de slag met de ivoren hamer is de draad uit beeld verdwenen en de champagnefles onderweg naar de scheepshuid.
.Het bovenstaande knipsel en drie foto’s zijn aangereikt door Dieuwertje Goedkoop, dochter van de doopster.
.
. De afbouwfase.
. De genodigden aan dek voor de overdracht.
, De notabelen bijeen op de brug.
. Een niet heel duidelijke opname tijdens de 2de wereldoorlog genomen. Let op het geschut op het achterdek.
..

Voor de sloop verkocht aan Hong Kong “for just over £ 17 per ton light displacement with delivery March/April”.
.
.
ms Taria
Tanker, bouwnummer 273, 1939
Opdrachtgever: Anglo-Saxon Petroleum Company Ltd. Den Haag
Afmetingen: 162.30 x 19.85 x 11.28 meter.
De doophandelingen werden verricht door lady Agnew, echtgenote van Sir Andrew Agnew,
voorzitter van de Raad van Commissarissen van de Anglo-Saxon Petroleum Company.

Een nieuwe aanwinst voor de rederij.
.
Artikel in een onbekende krant.
.

.

.

273 Taria (2a)Een bewerkte foto, zoek de verschillen met de foto erboven.
.
.
Hr.Ms. Jacob van Heemskerck
Lichte kruiser, bouwnummer 274, 1939
Opdrachtgever: Koninklijke Marine, Den Haag
Afmetingen: 132 x 12.40 x 4.30 meter.
De kiellegging vond plaats op 31-10-1938 en de stapelloop op 16-9-1939.
De indienststelling was op 10-5-1940 (!) en de uitdienststelling vond plaats op 20-11-1969. Het vlak ligt
. en aan de schotten wordt gewerkt.
. Een deel van de contructie van de hydraulische pers voor het geval er een zetje nodig is bij het aflopen.
. Klaar voor de tewaterlating met de remankers gereed.
. Duidelijk is hiet te zien hoe de sleeën aan het schip zijn bevestigd en in de goot liggen.
. De schroeven ontbreken nog en zouden in het dok worden geplaatst.
. Te water in het IJ met een hectische toekomst voor de boeg.
.
 .

.

.

Voorzien van Dazzle painting dat als doel had het breken van het silhouet van het schip voor b.v. vijandelijke onderzeeboten.
.

Op 23-6-1970 verkocht voor de sloop.
.
.
te Iosif Stalin
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 275, 1940
Opdrachtgever: VO Machino-Import, U.S.S.R.
Afmetingen: 135.70 x 18.35 x 12.10 meter. Stapelloop vanaf helling 1 op 17-6-1939.
Accommodatie voor 102 bemanningsleden, 48 pass. 1ste klas, 164 pass. 2de klas en 296 pass. in 3de klas.Op helling 1 vinden de werkzaamheden plaats aan de opdracht voor de USSR.
. . De plaats waar de stuurboordschroef moet komen.
. De sleden zijn bevestigd en de goten geplaatst voor de stapelloop.
. Achterop wappert nu nog de Nederlandse driekleur.
. . De Stalin is volledig opgetuigd en klaar voor de proefvaart.


De Iosif Stalin was bestemd voor cruises tussen tussen de Sovjet Unie en het Verre Oosten.
Tijdens de 2e wereldoorlog is zij door de toenmalige regering ingezet als troepentransportschip.
  

.
adolf bockHier de Josef Stalin nog in drijvende conditie. (werk van Adolf Bock)
.
1941-12-8 Nieuwe Tilburgsche courant8-12-1941, Tilburgsche Courant
.
Op 3-12-1941 was zij onderweg, met aan boord 5589 te evacueren personen, het merendeel militairen, van het Finse Hanko naar de Sovjet Unie. Bij het oversteken van de Finse golf heeft zij vier mijnen aangevaren en is het vuur door Duits kustgeschut geopend. Hierbij explodeerde de zich aan boord bevindende munitie maar ondanks dit bleef ze drijven (NSM kwaliteit). Het verslepen was door het slechte weer en de diepgang niet mogelijk maar het grootste deel van de militairen werd van boord gehaald. De Stalin dreef af en strandde voor de kust van Estland op een zandbank waarna de overlevenden, bemanning en militairen, door de Duitsers werden “gered” en vervolgens geïnterneerd wat voor de militairen krijgsgevangenschap inhield. Bij al deze handeling zijn 1759 personen omgekomen door verdrinking, geweld, ziekte en/of gevangenschap. Na zijn bevrijding en terugkeer naar het vaderland werd de kapitein Nikolai S. Stepanov door een Sovjetrechtbank landverraad verweten en geexecuteerd. Voor de scheepvaart zijn de hinderlijke delen verwijderd maar het vlak rust nog steeds op deze locatie. 
..

te Viacheslav Molotov
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 276, 1940
Opdrachtgever: VO Machino-Import, U.S.S.R.
Afmetingen: 135.70 x 18.35 x 12.10 meter. Stapelloop vond plaats op 17-8-1939 vanaf helling 2.
De doopster was mevr. G.S. Nevedova, echtgenote van de directeur van N.V. Handelmij. Exportchleb te Amsterdam.
De zusterschepen Stalin en Molotov waren voorzien van turbo-electrische aggregaten. De voorstuwingsinstallatie
werd geleverd door Stork & Co. te Hengelo. Middels deze installatie kon de schroef 225 slagen per minuut maken.
276 1939 25 febr molotov tibia achterNa het aflopen van het ms Tibia werd de kiel gelegd voor bouwnummer 276.
.De aanvang van de bouw op helling 2.
.Spel van licht door de gaten bestemd voor de klinknagels.
.De bakboord schroef kort voor de tewaterlating. De ketting voor het remanker hangt in de stroppen.
,Een deel van de slee onder de voorsteven met daaronder de hydraulische pers voor het geval dat dit nodig mocht zijn.
.
Doop door mevr. G.S. Nevedova, helling 2, voor 1940, Piet Goedkoop toen nog geen directeur, mog. minder belangrijke t.w.l. mog. voor 1938 onderstel hoogbaan nog niet rood.De doophandelingen werden verricht door mevrouw G.S. Nevedova. De directeur was vanwege de verstoorde relatie met de opdrachtgever
niet aanwezig en liet zich vertegenwoordigen door zijn zoon, tevens directielid Piet Goedkoop die later directeur zou worden bij de NSM en NDSM.
.
Het totaalbeeld op helling 2. Een klein aantal genodigden is in afwachting van wat komen gaat.
.Het aflopen is begonnen, kameraad Molotov gaat te water.
.Bijna los van de helling.
.Los, en hier nog in een rustig vaarwater.
.Na de stapelloop ligt ze op 25-9-1939 nog afgemeerd voor de hellingen van de NSM.
.Links zijn de hellingdeuren te zien. Deze foto is gemaakt op 25-10-1939 vanaf de hoogbaan of vanuit een kraan bij helling 3.
.Thans, 25-11-1939, afgemeerd in de NSM afbouwhaven omringt door de NSM bokken. Het schilderwerk is in volle gang.
.Deze foto is gemaakt op 25-1-1940. De werf onder een laag sneeuw, de bokken en de Molotov in het ijs.
.De winter is reeds voorbij, de Molotov ergens in het IJ.
.Een nog vredig Amsterdam voor de boeg.
.Een der Zweedse lieren van de Molotov, hier de bakboordlier op het achterschip.
.De achterzijde van de schoorsteen, zwart met rode band en gele hamer en sikkel.
.

.De Molotov in haar uiterlijke vorm met aan stuur- en bakboord de sovjetvlag.
.
1940-05-01 NSM Technische proefvaart Vjacheslav Molotov bnr. 276, Algemeen HandelsbladKnipsel uit het Algemeen Handelsblad.
.
Als de Baltika in 1985, maar nu wit geschilderd.
.


De Baltika van voren gezien.
.
Door bemiddeling van N.V. Handelmaatschappij Exportchleb te Amsterdam heeft de NSM de opdracht tot de bouw binnengehaald. VO Machino Import was de opdrachtgever tot de bouw. De Vyacheslav Molotov en zusterschip te Iosif Stalin waren bestemd voor de Baltic State Shipping Company en dienden als vervanging voor de verouderde schepen die voeren tussen Londen, Helsinki, Stockholm en Leningrad. Het waren de laatste schepen die voor de Duitse bezetting werden opgeleverd. Dit laatste gebeurde zonder de voorgeschreven technische proefvaart op zee. Tegen de zin van de sovjet opdrachtgevers in vond de provisorische proefvaart heen en weer op het IJ en het Noordzeekanaal plaats. De directie vond het risico om buitengaats te gaan te groot vanwege het mijnengevaar op de Noordzee.

In de zomer van 1941 is de te Vyacheslav Molotov (toen varende onder de tactische naam VT-509) tijdens het evacueren van gewonde sovjet militairen vanuit Tallinn op een mijn gelopen in met aanzienlijke schade in de mist voor reparatie naar het toenmalige Leningrad versleept. Daar werd zij tijdens de belegering als stationair hospitaalschip ingericht. De turbo-elektrische voorstuwingsinstallatie van het schip werd aangewend om haar ook als krachtige radio zend- en ontvangstinstallatie te gebruiken. De boordwerkplaats werd tevens gebruikt voor het samenstellen van granaatonderdelen. In 1943 is er lichte schade ontstaan door een Duitse artilleriebeschieting.

Na de oorlog, in 1956, werd zij hernoemd als te Baltika en heeft zij nog vele reizen gemaakt tussen Europese havens, de VS, Cuba, heeft vele internationale delegaties en, in 1972, het sovjetteam voor de XX Olympische spelen vervoerd. In 1984 vond in Denemarken een update plaats aan het nog immer populaire schip. Ondanks vele protesten van particulieren en (oud)opvarenden, die zicht hebben ingezet om haar als vijfsterren hotel of museum te behouden, werd zij in 1986 afgedankt en in Pakistan gesloopt.
.
.
ms Sumatra
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 277, 1940
Opdrachtgever: N.V. Stoomvaart Maatschappij “Nederland”, Amsterdam
Afmetingen: 158.60 x 19.28 x 10.81 meter.

Op 12-8-1941 door de Duitsers gevorderd en op 9-10-1943 opgeleverd als bevoorradingsschip voor de Kriegsmarine.
Op 12-6-1945 in Kiel door de Royal Navy gevorderd en naar Hamburg versleept. Het was op 15-9-1945 toen de
Sumatra weer werd overgedragen aan de SMN. Op 27-8-1968 te Kaohsiung gearriveerd waarna bij Hantai Iron & Steel
Co. Ltd. werd aangevangen met de sloop.
.

.
ms Celebes
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 278, 1940
Opdrachtgever: N.V. Stoomvaart Maatschappij “Nederland”, Amsterdam
Afmetingen: 158.60 x 19.28 x 10.81 meter. Te water gelaten vanaf helling 4. . Direct na de stapelloop.
.
278 kaartHet eindresultaat op het Noordzeekanaal. 
.
.

ms Algol
Vrachtschip, bouwnummer 279, 1940
Opdrachtgever: NV van Nievelt Goudriaan & Co., Rotterdam
Afmetingen: 145.08 x 18.29 x 11.83 meter.
Op 28-6-1940 liep ze vanaf helling 4 van stapel.

 De kiel voor de Algol is gelegd op de leeggekomen goot. Het publiek bekijkt en voelt
het vet dat na de stapelloop van de Celebes op de goot is achtergebleven.

.
279 Algol kaart
Een tijd later is de tewaterlating aanstaande en zijn de uitnodigingen verstuurd.

.
279 Algol (1)De slede onder het voorschip met goed zichtbaar de hydraulische pers voor het geval dat nodig mocht zijn.
.279 Algol (3)Het achterschip waarop goed te zien is hoe de slede en slagbeddingen zijn opgesteld. Het roer is geborgd.
.
279Het aflopen is begonnen en de Algol verlaat de helling.
.
279 Algol (5)De Algol wordt na de tewaterlating door stoomslepers van Goedkoop verhaald.
.279 Algol (6)De locatie is op deze foto niet te bepalen. Aan de opbouw en de kleurverschillen op de huid te zien is
de Algol hier in de afbouwfase maar zo goed als zeker niet bij de NSM.

.
.

ms Amerskerk
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 280, 1940
Opdrachtgever: Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, Den Haag
Afmetingen: niet bekend
De stapelloop was op 5-4-1941 vanaf helling 1.

.

De Amerskerk werd, hoewel gedeeltelijk afgebouwd, door de Duitsers naar Schiedam versleept en daar tot
hulpkruiser verbouwd. Later weer tot vrachtschip aangepast en op de eerste reis bij Borkum gestrand en vergaan.

.
.
ms Altair
Onderzeebootverzorgingsschip, bouwnummer 281, 1940
Opdrachtgever: NV van Nievelt Goudriaan & Co. Rotterdam
Afmetingen: niet bekend.
Op 9-1-1941 is de Altair door de Duitse bezetters gevorderd en als verzorgingsschip ingezet.
Het te bekijken filmpje is gemaakt tijdens een wrakduik op 10-1-2010 aan de westkust van Noorwegen. Er wordt
gedoken op het wrak van de op 4-4-1943 na een RAF luchtaanval gezonken Altair.
Positie 63.01NB-07.02OL.
 .
.
ms Tjikini
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 282, 1942
Opdrachtgever: Java-China-Japan Lijn, Amsterdam
Afmetingen: niet bekend
282 Tjikini klaar voor de stapelloopHet ms Tjikini wordt in een minder prettige periode op helling 4 gereed gemaakt voor de tewaterlating. 
.
.
ms Arendskerk
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 283, 1948
Opdrachtgever: Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, Den Haag
Afmetingen: 146.30 x 19.20 x 13.08 meter. Stork HODT 7×610/1150Bij elke opdracht werd op de betreffende helling een dergelijk bord geplaatst. Bovenaan, maar hier
niet zichtbaar, was het bouwnummer vermeld, in dit geval 283.
.De Waarheid, 14-2-1948
.

.283 ArendskerkArendskerk – Holland
.

.
M-431 t/m M-435
Mijnenvegers, bouwnummers 284 t/m 288, 1942
Opdrachtgever: Deutsche Kriegsmarine, Duitsland
Afmetingen: 62.30 x 8.90 x 2.92 meter, bemanning afhankelijk van de taakstelling 54 á 75 man.
De stapelloop van de M-431 en M-432 was op 7-3-1942. De M-433 en M-434 waren
op 11-4-1942 aan de beurt. De M-435 ging op 27-6-1942 te water.

Minensuchboot 1940 (Mboot40)
.

De bovenstaande foto toont een uniek beeld. De locatie zal het IJ of het Noordzeekanaal zijn. Los van het feit dat het fotograferen van een militair object in die tijd niet zonder risico’s was is ook de combinatie van vaartuigen apart. De afgebeelde Mboot40, hier gesleept door een sleper van de NV Reederij v/h Gebr. Goedkoop, is niet op registratienummer te identificeren maar is wel bij de NSM gebouwd en dat geldt ook voor de daarboven afgebeelde Prins van Oranje van de NV Alkmaar Packet die in 1908 bij de NSM gebouwd is. Behalve als mijnenjager werd dit type marineschip ook als escortevaartuig ingezet. Er zijn 131 van deze schepen op Nederlandse werven gebouwd waarvan 8 bij de NSM en 5 bij de NDM. Van deze 131 zijn er 63 vergaan, 30 naar de USSR, 25 naar de USA en 13 naar de UK gegaan. Tot 1994 is nog één van deze schepen in Roemenië in de vaart geweest.
.
.
ms Fanto 25 t/m Fanto 28
Tanklichters, bouwnummers 289 t/m 292, 1942
Opdrachtgever: Friedrich Krupp AG, Essen, Duitsland
.
.
ms Christian Carl
Tanklichter, bouwnummer 293, 1942
Opdrachtgever: Friedrich Krupp AG, Essen, Duitsland
293 1941 rivier tanklichter Christian Carl (2).
293 1941 rivier tanklichter Christian Carl (1)Het is zeer zeker niet de vaderlandse driekleur die op het achterschip wappert in de wind.
.
.
ms Olex
Tanklichter, bouwnummer 294, 1942
Opdrachtgever: Friedrich Krupp AG, Essen, Duitsland
.
.
ms Fanto 29 t/m Fanto 32
Tanklichters, bouwnummers 295 t/m 298, 1942
Opdrachtgever: Friedrich Krupp AG, Essen, Duitsland
.
.
ms Elbe VI, Elbe VII, Elbe VIII
Tanklichters, bouwnummers 299 t/m 301, 1942
Opdrachtgever: Friedrich Krupp AG, Essen, Duitsland
.
.
M 436, M 437, M 438
Mijnenvegers, bouwnummers 302 t/m 304, 1942
Opdrachtgever: Deutsche Kriegsmarine, Duitsland
Dit drietal ging op 27-6-1942 van stapel.
.
.
T 67 en T 68
Torpedobootjagers, bouwnummers 305 en 306, 1942
Opdrachtgever: Deutsche Kriegsmarine, Duitsland
.
.
V 720 en V 721
Trawlers, Vorpostenboote, bouwnummers 307 en 308, 1941
Opdrachtgever: Otto Wolff, Deutsche Kriegsmarine, Duitsland
1943 3 mart stoomtrawler-vorpostenboot V-720Op de voorgrond het vlak met dubbele bodem van de in aanbouw zijnde Vorpostenboot V-720.
De foto is gemaakt op 3-3-1943 op helling 5. Op de achtergrond, eveneens op helling 5, de werkplaatsschepen Stahl en Eisen.
.
.
T ?
Torpedobootjager, bouwnummer 309, 1941
Opdrachtgever: Deutsche Kriegsmarine, Duitsland
Ontwerp gelijk aan bouwnummers 305 en 306.
.
.
ms Stahl
Werkplaatsschip, bouwnummer 310, 1940
Opdrachtgever: V.O. Machino Import Moskou, Amsterdam.Op deze opname is de uit grond bestaande strekdam opnieuw in aanleg als een onderheide betonnen pier.
Op de achtergrond op helling 5 is de Eisen nog in aanbouw. De Stahl heeft de helling inmiddels
verlaten wat dus wil zeggen dat deze foto na 4-9-1943 gemaakt is.

.
.
ms Eisen
Werkplaatsschip, bouwnummer 311, 1941
Opdrachtgever: V.O. Machino Import Moskou, Amsterdam.
Afmetingen: niet bekend. De Eisen kreeg de zegen ongetwijfeld op z’n Duits toegewenst….
. …..maar daar zullen veel anderen iets anders bij gedacht hebben.
.
.
F 113
Fahrprahm, bouwnummer 312, 1941
Opdrachtgever: Deutsche Kriegsmarine, Duitsland
.
.
TF 9 t/m TF 12
Torpedofang- und Sicherungsboote, bouwnummers 313 t/m 316, 1941
Opdrachtgever: Deutsche Kriegsmarine, Duitsland
Afmetingen: 62.30 x 6.76 x 3.17 meter.
313-316 TFTekening detail. De tewaterlatingen vonden resp. plaats op 5-6-1943, 10-7-1943, 28-8-1943 en 2-10-1943.
.
.
F 182 t/m F 193
Fahrprahme, bouwnummers 317 t/m 327, 1943
Opdrachtgever: Deutsche Kriegsmarine, Duitsland
.
.
F 204 t/m F 206
Fahrprahme, bouwnummers 330 t/m 332, 1942
Opdrachtgever: Deutsche Kriegsmarine, Duitsland
.
.
naamloos
Torpedojagers, bouwnummers 333 t/m 339
Opdrachtgever: Deutsche Kriegsmarine, Duitsland
.
.
F 456 t/m F 465
Fährprähme, Typ A, bouwnummers 340 t/m 348
Opdrachtgever: Deutsche Kriegsmarine, Duitsland
.
.
ms Greiffenfels
Vrachtschip, Hansa type C, bouwnummer 349, 1944
Opdrachtgever: Deutsche Dampfschifffahrts Gesellschaft “Hansa”, Bremen, Duitsland.
De stapelloop vond plaats op 15-4-1944.

ss Nijmegen
.

ss Greiffenfels
.

ms Greiffenfels in 1969 te Rotterdam. (coll. C. Kleiss)
.
In Nederland na de bezetting gebouwd volgens een standaard ontwerp. De stapelloop vond plaats op 15-4-1944. De afbouw was gepland voor 15-8-1944 maar in onafgebouwde staat is ze naar Emden versleept waar ze op 24-9-1944 bij Rheinstahl-Nordseewerke arriveerde. Na het einde van de oorlog, in mei 1945, was de afbouw nog niet voltooid. Op 8-8-1945 volgde een overname door de Britse overheid die haar op 29-6-1946 vervolgens heeft overgedragen aan de Nederlandse regering. Hernoemd als ss Nijmegen is ze in 1947 in beheer gekomen bij N.V. Vereenigde Nederlandsche Reederij te Amsterdam. Op 17-5-1950 is ze verkocht aan de oorspronkelijke eigenaar DDG “Hansa”, Bremen. In 1961 is bij AG Weser te Bremen de stoominstallatie vervangen door een MAN K6Z70/120A diesel voortstuwingsinstallatie. Nu als ms Greiffenfels is ze tot in 1977 in de vaart gebleven en in dat jaar voor de sloop naar Gadani Beach in Pakistan vertrokken.
.
.
ss Mai Rickmers
Vrachtschip, Hansa type C, bouwnummer 350, 1944
Opdrachtgever: Rickmers Rhederei, Hamburg, Duitsland
(tijdens de bouw door een Duits Sprengcommando in september 1944 vernietigd)
.
.
ms Esmeralda
Vrachtschip, bouwnummer 351, 1944
Opdrachtgever: Hamburg Südamerikanische Dampfschifffahrts Geselschaft KG, Hamburg, Duitsland
De stalloop vond plaats in augustus 1943.
.
.
ms Weserstein
Vrachtschip, bouwnummer 352, 1943
Opdrachtgever: Schifffahrt Treuhand GmbH, Hamburg, Duitsland
Tewatergelaten op 20-11-1943.
.
.
ms Mungo
Vrachtschip, bouwnummer 353, 1944
Opdrachtgever: Schifffahrt Treuhand GmbH, Hamburg, Duitsland
Op 11-12-1943 tewatergelaten.
.
.
ms Weserstrand
Vrachtschip, bouwnummer 354, 1944
Opdrachtgever: Schifffahrt Treuhand GmbH, Hamburg, Duitsland
De stapelloop vond op 1-7-1944 plaats.
.
.
naamloos
Vrachtschepen, bouwnummers 355 t/m 381
Opdrachtgever: Schifffahrt Treuhand GmbH, Hamburg, Duitsland
Afbeeldingen van deze schepen zijn tot nu niet gevonden. Dat er minstens een gebouwd is blijkt uit dit pasje dat uitgereikt is aan J. Sijmons.
Dit pasje gaf toegang tot het schip in aanbouw. Het bouwnummer was 355 maar wat de naam is geworden is niet bekend.

.
.
naamloos
Vrachtschepen, bouwnummers 382 t/m 384
Opdrachtgever: N.V. Nederlandsche Oostzeereederij
(afbeeldingen zijn niet bekend en waarschijnlijk zijn deze schepen nooit gebouwd)
.
.
naamloos
Vrachtschepen, bouwnummers 385 t/m 392
Opdrachtgever: Schifffahrt Treuhand GmbH, Hamburg, Duitsland
(afbeeldingen zijn niet bekend en waarschijnlijk zijn deze schepen nooit gebouwd)
.
.
naamloos
Vrachtschip, bouwnummer 393
Opdrachtgever: N.V. Nederlandsche Oostzeereederij
(van dit schip zijn geen afbeeldingen bekend en is het waarschijnlijk ook nooit gebouwd)
.
.
Van de bouwnummers 394 t/m 400 ontbreekt iedere informatie. Het einde van de oorlog heeft het Duitse verlanglijstje blijkbaar teniet gedaan.
Hoe dan ook, van bruikbare informatie is geen spoor te vinden.
.
.
Het vervolg op deze pagina vindt u op de pagina Cornelis Douwesweg 1946.