Bestekken, Handleidingen

Op deze pagina een bescheiden overzicht van bestekken en technische handleidingen voor aanbestedingen bij de NDM, NSM en NDSM.
.
. Bestek van een Steam-Trawler.
Het eerste deel van dit boekje bevat het bestek van een stoomtrawler zonder verwijzing naar een bepaald schip.
In de periode 1901-1905 zijn bij de NSM voor verschillende opdrachtgevers een aantal trawlers gebouwd met dezelfde
maatvoering. Het tweede deel uit dit boekje is het bestek van eene SCHROEFMACHINE met Ketel van 325 I.P.K.
Druk: De Brakke Grond te Amsterdam. NSM 1901. Afmetingen 21,2×13,8 cm, 36 pagina’s met slappe kaft.
.
.
Bestek en voorwaarden voor den bouw en levering van een Stalen Stoomkustvaartuig
“Koningin Wilhelmina” voor den dienst in Suriname .

Behoort bij het bouw- en leveringscontract voor bouwnummer 92.
NSM 1908. Afmetingen 19,7×13,3 cm, 55 pagina’s, slappe kaft.
.
.Bestek en Voorwaarden voor de levering van eene Zeewaardige Drijvende Stoomkraan met Grijpemmer en Stampbeitel.
Behoort bij het bouw- en leveringscontract van 4 nog naamloze kraanpontons met de bouwnummers 122, 131, 135 en 136
in opdracht van de Haarlemsche Machinefabriek te Haarlem.
De omslag verwijst middels een perforatiestempel naar de kranenproducent Figee.
NSM 1912. Afmetingen 20×13,7 cm, 17 pagina’s met slappe kaft.

.
.Bestek voor de Stoomwerktuigen voor een Stoomschip v/d Gouvernments-Marine.
Behorende bij het bouw- en leveringscontract van bouwnummer 139, ss Deneb.
Van het bestek ontbreken de achteromslag alsmede een paar pagina’s.
NSM 1914. Afmetingen 19×13 cm, 30 pagina’s indien compleet. Slappe kaft.

.
.
Specification of a Steel Screw Steamer
Behoort bij de levering van de stoomschepen Borneo, Batoe en/of Simaloer voor de Stoomvaartmaatschappij “Nederland”.
Van het bestek ontbreekt de vooromslag.
Druk J.H. de Bussy, Amsterdam, NSM 1914. Afmetingen 21×14 cm, 86 pagina’s met slappe kaft.
.
.
Specification of Steel Floating Dock of 25.000 tons lifting power
Behoort bij de bouw- en leveringsopdracht voor het Hendrikdok voor de Amsterdamsche Droogdok Maatschappij.
Dit dok is als eerste opdracht gebouwd op de nieuwe NSM werf aan de Cornelis Douwesweg als bouwnummer 170.
ADM, 1924. Afmetingen 22.5×14.5 cm, 61 pagina’s met slappe kaft.

.

Specification of an Oil Tank Twin Screw Diesel-Motorship for the carriage of oil in bulk.
Bestek voor de bouwnummers 175 en 176 resp. ms Varanger en ms Nordanger in opdracht van Westfal Larsen.
NSM 1925. Afmetingen 21,5×14 cm, 49 pagina’s.
.
.Specification of a 490 ft. Cargo Motorship.
Behorende bij het bouw- en leveringscontract van bouwnummer 189, ms Poelau Laut,
in opdracht voor de Stoomvaart Maatschappij “Nederland”.
NSM 1927. Afmetingen 22×15,2 cm, 111 pagina’s met slappe kaft. 

.
.
Specification of a 460 ft. Cargo Motorship for the Stoomvaart Maatschappij “Nederland”
Behoort bij de bouw- en leveringsopdracht van drie vrachtschepen voor de SMN te Amsterdam.
Het betreft de bouwnummers 202, 203 en 204 resp. de Tabinta, Tabian en Tawali.
NSM 1929. Afmetingen 22.3×15 cm, 114 pagina’s, slappe kaft.
.
.
Hull, Refrigerating and Machinery specification of Single Screw Motor Cargo Ships.
Behorende bij het bouw- en leveringscontract van de Noorse bouwnummers 216, 217, 224 en 225 respectievelijk.
ms Moldanger, Trondanger in opdracht voor Westfal Larsen en Tricolor en Tarn in opdracht voor Wilhelm Wilhelmsen.
NSM 1932. Afmetingen 21×13,5 cm, 143 pagina’s me slappe kaft.
.
.Ship, Electrical an Machinery Specification of a Single Screw Motor Cargo Ship.
Behorende bij de bouw- en leveringscontract van bouwnummer 224, ms Tricolor voor Wilhelm Wilhemsen.
NSM 1933. Afmetingen 21×13,5 cm, 119 pagina’s met slappe kaft.
.
.

Hull Specifications for Twin-Screw Passenger and Cargoships
for Narkomwod-Zumorflot, Moscow.
Bestek en leveringsvoorwaarden van de bouwnummers 275 en 276 resp. ms Iosif Stalin en ms Viacheslav Molotov.
NSM 1938. Afmetingen 18,3×12 cm, 87 pagina’s met slappe kaft.
.
.

Spezification eines Fracht –und Passagierbefoerderung-Motorschiffes
Gestencild bestek en geheel in het Duits opgesteld over de bouw van een vracht-passagiersschip voor de lijndienst van Odessa naar Alexandrië. De opdracht voor USSR rekening, was gegund aan de NDM Niederlaendische Dockgesellschaft Amsterdam (Holland). Hoogstwaarschijnlijk is deze opdracht in aanloop naar de tweede wereldoorlog nooit uitgevoerd. Het boekje heeft aan de achterzijde het beeldmerk van Holland Typing Office. Dit was een vertaalbureau gevestigd aan het Damrak in Amsterdam. De directrice Selma Meyer en een deel van het overige personeel waren van joodse afkomst, fervente aanhangers van het communistische gedachtengoed, maakten deel uit van diverse politiek georiënteerde bewegingen en steunden met geld en goederen de communistische inzet tijdens de Spaanse burgeroorlog. Mogelijk dat het boekje niet verder is gekomen dan een conceptuitgave. In de naoorlogse periode zijn geen sporen meer te vinden van HTO.
Druk: Holland Typing Office, NDM, Amsterdam. Afmetingen 21,5×17 cm, 61 pagina’s met slappe kaft.
.
.

Schiffbauvorschrift für einen Einschrauben-Frachtdampfer von 5000 Tonnen Tragfähigkeit.
Bestek voor de bouw bij de NSM van een “Hansa Typ B” vrachtschip voor het Duitse Schiffart Treuhand GmbH.
Mogelijk zijn deze opdrachten niet (allemaal) uitgevoerd. Namen en bouwnummers zijn niet te identificeren.
De geplande bouwperiode dateert van 1942 t/m 1944 vanaf bouwnummer 349 t/m 393.
Druk: Buchdruckerei August Borowsky, Bremen-Vegesack. Afmetingen 14,5×11 cm, 61 pagina’s.
.
.

Single Screw Tankship Hull Specification.
Bestek behorende bij ms Keizerswaard (bwnr. 469) en ms Koningswaard (bwnr. 470) van de Ver. Ned. Tankvaart Rederij.
Bedrijfsuitgave van de NDSM, gebonden, september 1952. Afmetingen 22×15,5 cm, 83 pagina’s ook met illustraties.
.
.
The Specifications of Meehanite Metal
Informatieboekje met specificaties van gietmetaal zoals dat door de NDSM in licentie werd vervaardigd en gebruikt
voor toepassingen in de machine- en apparatenbouw.
Uitgave van International Meehanite Metal Co Ltd en de Netherlands Dock en Shipbuilding Co.
Gedrukt in Londen, 1954. Afmetingen 19×12,5 cm, 48 pagina’s.
.
.
The Stork Marine Diesel Engine
Samengesteld door Ir. A. Hootsen en E. A. van der Molen.
Gepubliceerd door The Institution of Engineers and Shipbuilders in Scotland, Elmbank Crescent, Clasgow, 1959.
Afmetingen 21.7×14 cm, 42 pagina’s met tekst, schema’s. tekeningen en foto’s.
.
.
Particlist & Trialdata behorende bij turbine tanker Ceuta, bouwnummer 461, in opdracht van Afran Transportation Company Ltd. New York.
De inhoud bestaat, verdeelt over 8 secties, uit onderdelenoverzichten, detailtekeningen en technische informatie.
Bedrijfsuitgave november 1959. Afmetingen 30,5×21,5 cm, dikte 2 cm.
.
. Instruction book N.D.S.M. – Parsons Mainturbines behorende bij turbine tanker Naess Endeavour,
bouwnummer 494 in opdracht van Naess Shipping (Norness Scheepvaart Maatschappij).
De inhoud bestaat, verdeeld over 5 secties, uit onderdelenoverzichten, detailtekeningen, technische informatie en losse uitvouwbladen.
Bedrijfsuitgave 1960. Afmetingen 30,5×21,5 cm, dikte 5 cm.
.
. Instructions Piping Systems behorende bij turbine tanker Naess Endeavour, bouwnummer 494
in opdracht van Naess Shipping (Norness Scheepvaart Maatschappij).
De inhoud bestaat, verdeeld over 12 hoofdstukken, uit 17 gedetailleerde uitvouwtekeningen en technische informatie.
Bedrijfsuitgave 1960. Afmetingen 30,5×21,5 cm, dikte 4 cm..
.
. Specification for a single screw cargoship
Het bestek voor het in Portugal gebouwde en van stapel gelopen vrachtschip Beira. Hoewel te Lissabon te
water gelaten is het als casco naar Amsterdam versleept en bij de NDSM in- en afgebouwd als bouwnummer 509.
Bedrijfsuitgave 1961, gebonden met 202 pagina’s tekst en 8 met afbeeldingen. Afmetingen 22,5x 16.5 cm.
.
.
Ships Equipped with GötaVerken Diesel Engines
Beschreven zijn de Götaverken voortstuwingsinstallaties in alle tot 1966 gebouwde schepen.
Bij de NDSM betreft dit de Nagasaki, Nippon, Nicobar, Nara, Bandeirante en Dageid voor Noorse en Zweeds reders.
Bedrijfspublicatie van Götaverken, Göteborg, Zweden, 1966, 56 pagina’s met tabellen en foto’s. Afmetingen 30×21 cm.