3e Conradstraat 1894 (B)

Ook op deze pagina vindt u een bescheiden presentatie van de aan de 3e Conradstraat
gebouwde schepen met de bouwnummers 55 t/m 129.
.
ss Rochussen

Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 55, 1904
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 96.69 x 12.62 x 6.66 meter

De stapelloop.
.

Tijdens de afbouw in een dok bij de ADM.
.

SS Rochussen in het Noordzeekanaal. Het schip is vernoemd naar J.J. Rochussen, Gouverneur-Generaal in Nederlandsch
Indië. Ze is op 2 maart 1942 door de bemanning tot zinken gebracht en op 8 juli 1943 door de Japanners gelicht en
hernoemd tot Chusan Maru. Vermoedelijk door de Japanners, noord van Soerabaja, opnieuw tot zinken gebracht.

.
.
naamloos
Drijvende stoombok, bouwnummer 56, 1904
Opdrachtgever: Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 22.50 x 14.22 x 2.15 meter, hijsvermogen onbekend (zie ook bouwnr. 104)

.
.
ss Prins Frederik Hendrik
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 57, 1904
Opdrachtgever: Koninklijke West-Indische Maildienst
Afmetingen: 96.38 x 12.20 x 6.48 meter

De Prins Frederik Hendrik tijdens de proefvaart op 14 oktober 1904.
.

De Prins Frederik Hendrik ligt hier afgemeerd aan de de Ruyterkade te Amsterdam. Rechts is de overkapping van het CS te zien met
de in 1920 gesloopte oostvleugel waar later het PTT pakketpostkantoor is verrezen. Middenachter de torens van de St. Nicolaaskerk.
.

Een ingekleurde postkaart van de Prins Frederik Hendrik.
.

Zoek de verschillen. Een heel vroege variant van Photoshoppen.
.
.
ss Tellus
Vrachtschip, bouwnummer 58, 1904
Opdrachtgever: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 76.25 x 10.52 x 6.33 meter. De stapelloop vond plaats vanaf helling 5 op 2-7-1904.58. tellusDe voorbereidingen voor de stapelloop worden getroffen.
.
58. tellus afloopHet grote moment is aangebroken.
.
58. stoomschip TellusOok voor De Telegraaf was het een onderwerp.
.58. tellus 1904ss Tellus, hoewel “naast de deur” zijn er bij de NSM maar vijf schepen voor de KNSM gebouwd.
.
.
ss Ary Scheffer
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 59, 1904
Opdrachtgever: Kuyper, van Dam & Smeer
Afmetingen: 54.90 x 8.69 x 4.62 meter

Net te water gelaten.
.

.

Opgeleverd aan NV Hâvre Stoomvaart Maatschappij v/h C. Bulguerie & Zoon in beheer bij Driebeek & Zoon, Rotterdam.
In 1938 verkocht aan Jhr. J.M. Elias van Castricum te Rotterdam als Ary en varende onder Panamese vlag. In 1941
door Ministry of War Transport in beheer gegeven aan Monroe Brothers Ltd. te Bristol. In 1946 verkocht aan
J.E. van
Castricum te Panama. Op 8 februari 1947, geladen met kolen, van Port Talbot naar Waterford t.h.v. Waterford vergaan.

.
.
Johanna Elisabeth IJM-99
Stoomtrawler, bouwnummer 60, 1904
Opdrachtgever: Stoomvisscherij Friesland, IJmuiden
Afmetingen: 39.04 x 6.71 x 3.66 meter.
60Elke nieuwbouw ging vooraf door een schaalmodel.
.

.
.
Gerbrig IJM-101
Stoomtrawler, bouwnummer 61, 1904
Opdrachtgever: Stoomvisscherij Friesland, IJmuiden
Afmetingen: 39.04 x 6.71 x 3.66 meter.

.
.
ss Sultan van Koetei
Tanker, bouwnummer 62, 1904
Opdrachtgever: Koninklijke Mij. tot Exploitatie van Petroleumbronnen, Den Haag
Afmetingen: 73.20 x 12.81 x 6.10 meter.

De stapelloop in 1904 als ss Sultan van Koetei.
.

SS Shell Dezassete is van 1924 tot 1941 onder die naam in de vaart geweest en daarna als Lotia verder gegaan. In 1931 overgegaan
naar Shell Corporation of Portugal.
In 1947 opnieuw in de vaart als ss Shell Dezassete en in 1957 in Portugal te Lissabon gesloopt.

.
.
ss Palembang
Tanker, bouwnummer 63, 1904
Opdrachtgever: Koninklijke Mij. tot Exploitatie van Petroleumbronnen, Den Haag
Afmetingen: 73.20 x 12.81 x 6.10 meter.
|
“Zeer hoog geachte genodigden bij deze doopplechtigheid”.
.

De ss Palembang in een ADM droogdok voor de afbouw.
.
.
J.T. Cremer IJM-120
Stoomtrawler, bouwnummer 65, 1905
Opdrachtgever: Stoomvisscherij Brabant, IJmuiden
Afmetingen: 39.04 x 6.71 x 3.66 meter.

.
.
Mies en Truus IJM-119
Stoomtrawler, bouwnummer 66, 1905
Opdrachtgever: Stoomvisscherij Brabant, IJmuiden
Afmetingen: 39.04 x 6.71 x 3.66 meter.

.

,
.
Dakar I, Dakar II
Onderlossers, bouwnummers 67, 68, 1905
Opdrachtgever: Fa. D. Goedkoop jr., Amsterdam
Afmetingen: 30 x 7 x 2.79 meter
.
.
ss Tjiliwong
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 69, 1905
Opdrachtgever: Java-China-Japan lijn
Afmetingen: 113.76 x 15.07 x 9.18 meter.

De stapelloop van de Tjiliwong.
.

De kabels waaraan de sleden nog bevestigd zijn hier goed zichtbaar.
.

De Tjiliwong in de vaart.
.
.
ss Duymaer van Twist
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 70, 1905
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 90.28 x 11.59 x 6.33 meter

.

.
.
ss Pahud
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 71, 1906
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 90.28 x 11.59 x 6.33 meter
(geen afbeelding beschikbaar, zie ook bouwnummer 102)
.
.
ss Vondel
Mailschip, bouwnummer 72, 1906
Opdrachtgever: N.V. Stoomvaart Maatschappij “Nederland”, Amsterdam
Afmetingen: 128.10 x 14.61 x 9.08 meter

.

De 1ste klasse conversatie-salon.
.

De eetsalon 1ste klasse.
.

Op 27-6-1907 vertrok de Vondel van Amsterdam. Op deze foto een aantal van de passagiers waaronder, J. Goedkoop Dzn.
en, in het midden gezeten, Daniel Goedkoop die de reis tot Genua zouden meevaren.
 (met dank aan Dieuwertje Goedkoop)
.

.

De Vondel in de haven van Sabang in het voormalig Nederlandsch Indië. (coll. C.Kleiss)
.
.
ss Rembrandt
Mailschip, bouwnummer 73, 1906
Opdrachtgever: N.V. Stoomvaart Maatschappij “Nederland”, Amsterdam
Afmetingen: 128.10 x 14.61 x 9.08 meter, doopster mej. L.M. Op ten Noort.

.

.
73..
Een gepavoiseerde Houtman.
.

.
.
ss Koningin Wilhelmina
Passagiersschip/salonboot, bouwnummer 74, 1906
Opdrachtgever: Fa. Gebr. Goedkoop, Amsterdam
Afmetingen: 42 x 6.60 x 2.75 meter.

.
.
ss Achilles
Vrachtschip, bouwnummer 75, 1906
Opdrachtgever: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 86.90 x 12.20 x 6.65 meter, te water op 15-8-1906.

Onderweg van Georgetown naar Port of Spain t.h.v. Trinidad op 1 oktober 1942 door de U 202
getorpedeerd en vergaan. Dit kostte 1 bemanningslid het leven.
.

.
ss Atlas
Vrachtschip, bouwnummer 76, 1906
Opdrachtgever: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 86.90 x 12.20 x 6.65 meter, te water op 17-10-1906.

Op 11 januari 1918 op de Atlantische Oceaan door de U 156 aangehouden en de dag daarop
met explosieven tot zinken gebracht.

.
.
ss Vulcanus
Vrachtschip, bouwnummer 77, 1906
Opdrachtgever: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 86.90 x 12.20 x 6.65 meter, te water op 2-2-1907.

Van 1951 t/m 1952 in de vaart als Fidelitas, van 1952 t/m 1957 als Carlo Croce en van 1957 t/m 1959 als Carlin.
In alle gevallen voor eigenaren uit Genua, Italië. Op 28 januari 1959 voor de sloop naar Savone in Italië vertrokken.

.
.
Simson
Drijvende bok, bouwnummer 78, 1907
Opdrachtgever: Fa. Gebr. Goedkoop, Amsterdam
Afmetingen: 16 x 11.73 x 2.40 meter
De stapelloop vond plaats op 9-3-1907.
1907-3-9De Simson met 35 ton lichtvermogen wachtend op de stapelloop.
.
1907-3-9 links de vondelDe stapelloop van het T-vormige ponton is voorspoedig verlopen. Links het ss Vondel in de afbouwfase.
.

De Simson op het IJ.
.

.
ss Suriname
Vrachtschip, bouwnummer 79, 1907
Opdrachtgever: Koninklijke West-Indische Maildienst
Afmetingen: 102.31 x 12.79 x 7.92 meter

.
.
ss Saramacca
Vrachtschip, bouwnummer 80, 1907
Opdrachtgever: Koninklijke West-Indische Maildienst
Afmetingen: 102.31 x 12.79 x 7.92 meter
80. Saramacca te water
Nieuws van den Dag, 5-12-1907
.

Het zusterschip van ss Suriname.
.
.
naamloos
Baggervaartuig, bouwnummer 81, 1907
Opdrachtgever: Haarlemsche Machinefabriek
Afmetingen: 15 x 5.50 x 2.05 meter
.
.
naamloos
Dekschuiten (4x), bouwnummer 83, 1907
Opdrachtgever: Fa. Jacob Meijer, Amsterdam
Afmetingen: 22.50 x 5 x 1.25 meter

(de vier schuiten zijn onder één bouwnummer aanbesteed)
.
.
ss Czaar Peter
Passagiersschip/salonboot, bouwnummer 86, 1907
Opdrachtgever: NV Alkmaar Packet, Amsterdam
Afmetingen: 50 x 7 x 3.17 meter

De Czaar Peter voor de verbouwing.
.

De ss Czaar Peter na de verbouwing van het bovendek in een beschutte ruimte met de stuurhut op het voorschip. Aanvankelijk was dit schip bestemd voor het vervoeren van passagiers en lading van Amsterdam naar Zaandam maar maakte ook tochten naar Alkmaar en IJmuiden. Per reis kon het schip 1400 passagiers en 10 ton aan lading vervoeren. In 1944 is ze door het verzet in Amsterdam tot zinken gebracht ten einde het vervoer van gevangenen naar Duitsland te vertragen. In 1945 gelicht, opgekalefaterd en opnieuw in de vaart gebracht. In 1947 verkocht aan Lloyd A.G. te Bazel en verbouwd te Capelle a/d IJssel. Daar vond een verlenging van het achterschip plaats met tien meter. De bovenbouw werd verwijderd, de ramen benedendeks werden patrijspoorten, er kwam een nieuwe stuurhut en de enkele schroef werd vervangen voor een dubbele schroef met een zwaardere motor. Hierna kwam ze als Erasmus als Rijnsleepboot in de vaart voor Rijn Lloyd NV te Rotterdam. In 1967 terug naar de Zaanstreek na opkoping door een sloopbedrijf te Wormerveer. Na het ontdoen van de motoren is het bij een Wormerveers bedrijf als zandoverslagschip gebruikt met een dragline op het achterschip. In april 1990 werd zij, bestemd voor de sloop, heel ironisch, naar de NDSM werf versleept.
.
.
ss Prins van Oranje
Passagiersschip/salonboot, bouwnummer 87, 1908
Opdrachtgever: NV Alkmaar Packet, Amsterdam
Afmetingen: 50 x 7 x 3.17 meter, de stapelloop vond plaats op 1-9-1908.

.

.

De Prins van Oranje is een zusterschip van de Czaar Peter waarvan de thuishaven eveneens Amsterdam was. De ligplaatsen waren achter het Centraal Station en daar was tevens het kantoor van Alkmaar Packet gevestigd. In 1912 vond een verbouwing plaats die vooral zichtbaar werd aan de opbouw. Het stuurhuis werd naar voren geplaatst en er werden wanden met glas aangebracht wat een verbetering van het reizigerscomfort betekende. De verdeling tussen eerste en tweede klasse passagiers bleef wel bestaan. Ondanks de overeenkomsten tussen de Czaar Peter en de Prins van Oranje waren er ook detailverschillen in maatvoering en technische zaken. Ze is tot 1950 bij Alkmaar Packet in bedrijf geweest en in 1951 verkocht aan J. Swimmer te Rotterdam waar zij werd hernoemd tot Jafre I. In 1955 verkocht aan B.J. Nijkerk in Amsterdam. Hierna zijn de stoomketels vervangen en werd de “Prins” een motorschip. Later verkocht aan Yacht Holidays in Londen met een ombouw tot hotelschip. Zij kreeg hier de naam Lady Margaret. Onder die naam werden Rijnreizen gemaakt. In 1972 volgde een nieuwe verkoop en ditmaal aan M.J. Smits te Woudrichem als Moezelstar 2. Zeven jaar later, in 1979, kreeg ze opnieuw een andere eigenaar t.w. J. Vens van de Stichting Het Saen te Zaandijk. Deze stichting kon het schip niet langer exploiteren en ze werd overgedaan aan Th. Meulendijk uit Kerkdriel. In 1984 werd zij weer afgemeerd aan haar oude ligplaats, steiger 10 aan De Ruyterkade achter het CS. Maar niet voor lang, in 1987 volgde een nieuwe verkoop en nu werd J. Mooren uit Zwijndrecht de gelukkige eigenaar. Ontdaan van de motoren, werden verval en vandalisme haar deel. Voor de sloop werd zij teruggebracht naar Amsterdam. Daar werd, in 1994, de oude Prins van Oranje gered door Gerard Franse die het ernstig vervallen schip kocht met de bedoeling het weer in oude luister te herstellen. De Stichting Vrienden Prins van Oranje heeft in dat jaar een aanvang gemaakt met de restauratie. Op de bovenstaande kleurenfoto is ze in herstelde staat te zien. (www.napbv.nl)
.
.
ss van Hoorn
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 88, 1908
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 82.35 x 12.20 x 5.80 meter

Het aflopen van de van Hoorn.
.

De afbouw kan beginnen.
.

.
.
ss Rumphius
Mailschip, bouwnummer 89, 1908
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 91.50 x 12.81 x 5.45 meter

De Rumphius hier nog op de helling.
.


.

.

Een vanuit Medan verzonden ansichtkaart met de eetzaal. De stoelen staan allen naar buiten gedraaid.
.

In 1931 is ze opgelegd en in 1937 gesloopt.
.
.
ss Nias
Vrachtschip, bouwnummer 90, 1908
Opdrachtgever: N.V. Stoomvaart Maatschappij “Nederland”, Amsterdam
Afmetingen: 119.86 x 15.63 x 8.92 meter
1909-03-31 de tijdDe Tijd, 31-3-1909
.

In 1929 verkocht aan N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij.
.
.
ss Koningin Wilhelmina
Gouvernementsvaartuig, bouwnummer 92, 1908
Opdrachtgever: Departement van Koloniën, Den Haag
Afmetingen: 44 x 7.10 x 3.60 meter

Bestemd voor “den dienst in Suriname”.
.
.
ss Oranje
Gouvernementsvaartuig, bouwnummer 93, 1908
Opdrachtgever: Departement van Koloniën, Den Haag
Afmetingen: 37 x 6 x 3.65 meter.
.
.
ss Friesland
Tanklichter, bouwnummer 94, 1908
Opdrachtgever: Bataafsche Petroleum Maatschappij, Den Haag
Afmetingen: 65.47 x 12.18 x 4.31 meter.

.

Van 1908 tot 1915 in beheer bij de N.V. Nederlandsch Indische Tank Stoomboot Maatschappij, 1915-1917 bij de Anglo Persian
Oil Company, van 1917-1923 de Britisch Tanker Company en van 1923-1956 Petroleum Steamship Company. In 1959 gesloopt.

.
.
ss Groningen
Tanklichter, bouwnummer 95, 1909
Opdrachtgever: Bataafsche Petroleum Maatschappij, Den Haag
Afmetingen: 65.47 x 12.18 x 4.31 meter, voortstuwing Ruston Homby quadro 640 pk.
In 1920 omgebouwd tot motorschip. Van 1909 tot 1933 in beheer bij de Nederlandsch
Indische Tankstoomboot Maatschappij. In 1933 gesloopt.

.
.
ss Pluto
Stoomsleepboot, bouwnummer 96, 1908
Opdrachtgever: Bataafsche Petroleum Maatschappij, Den Haag
Afmetingen: 36.50 x 7.22 x 4.10 meter, stapelloop 5-12-1908.

De ss Pluto op de tekentafel.
.
.
ss Hoofdinspecteur Zeeman
Gouvernementsvaartuig, bouwnummer 97, 1909
Opdrachtgever: Departement van Koloniën, Den Haag
Afmetingen: 50 x 8.98 x 4.29 meter

De Zeeman onder stoom.
.
.
ss Utrecht
Tanklichter, bouwnummer 98, 1909
Opdrachtgever: Nederlandsch Indische Tankstoomboot Maatschappij
Afmetingen: 66.23 x 12.18 x 4.31 meter, voortstuwing Werkspoor quadro 550 pk.

De Utrecht loopt van stapel.
.

De Utrecht na de stapelloop, de sleden zitten hier nog onder het schip (zie kabels).
In 1915 omgebouwd tot motorschip. In 1932 te Japan gesloopt.
.
.
ss Limburg
Tanklichter, bouwnummer 99, 1909
Opdrachtgever: Nederlandsch Indische Tankstoomboot Maatschappij
Afmetingen: 66.23 x 12.18 x 4.31 meter, voortstuwing Ruston Homby quadro 640 pk.

In 1913 omgebouwd tot motorschip. Van 1928 tot 1931 als Enida in de vaart bij de
Anglo Saxon Petroleum Company te Londen. In 1931 gesloopt.

.
.
ss Heemskerk
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 100, 1909
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 103.70 x 13.37 x 7.62 meter

.
.
ss van Linschoten
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 101, 1909
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 103.70 x 13.37 x 7.62 meter

.

.
.
Nieuwe midden sectie voor ss Pahud
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 102, 1909
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Na een ketelontploffing te Belawan-Deli in 1908, versleept naar Tandjong Priok voor reparatie. Bij de NSM is een nieuwe midden
sectie 
gebouwd die, na demontage, naar Nederlandsch Indië is verscheept. Na het herstel is ss Pahud hernoemd als ss van Noort.

.
.
ss Ajax
Zeesleepboot, bouwnummer 103, 1909
Opdrachtgever: Nederlandsch Indische Tankstoomboot Maatschappij
Afmetingen: 36.50 x 7.22 x 4.10 meter

De Ajax is in 1943 verkocht aan Petroleos Mexicanos te Tampico en hernoemd als El Pelicano.
In de vijftigerjaren hernoemd tot Permex 3.

.
.
Vergroting van bouwnummer 56 naar 120 ton
Drijvende stoombok, bouwnummer 104, 1909
Opdrachtgever: Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij, Amsterdam.

.

Assistentie bij het plaatsen van een door Werkspoor Utrecht gebouwd brugdek in 1919. De nieuwe brug diende ter vervanging van de
op de achtergrond zichtbare dubbele wipbrug. De nieuwe brug verbond in Amsterdam de Nova Zemblastraat met de Roggeveenstraat.
(met dank aan Theo Bakker voor de locatiebepaling)

.
.
ss Prinses Juliana
Mailschip, bouwnummer 105, 1909
Opdrachtgever: N.V. Stoomvaart Maatschappij “Nederland”, Amsterdam
Afmetingen: 138.75 x 16.77 x 8.90 meter, de doop vond plaats op 1-6-1910 door Koningin Wilhelmina.

.

.
menuMen liet zich de maaltijd aan boord goed smaken.
.


Aanvankelijk op stapel gezet als ss Sarphati is de ss Prinses Juliana na een zeer bewogen leven in 1930 verkocht aan de KNSM als ss Costa Rica. Op 27-4-1941 werden in de nacht op de rede van Nauplia 26oo verslagen geallieerde militairen ingescheept. Buitengaats volgde Duitse luchtaanvallen en met boordgeschut werd weerstand geboden. Er ontstond dekschade door twee naast het schip exploderende bommen. Na het vervolgen van de reis kwam een nieuwe aanval waarbij drie brisantbommen schade aan bakboorzijde veroorzaakten. Er was schade in de machinekamer ontstaan en het schip viel stil. Door de gaten in ruim 4 en de machinekamer stroomde het water naar binnen. Ze werd op sleeptouw genomen door een Britse destroyer maar het water bleef stijgen. Het schip werd binnen een uur verlaten en de opvarenden werden aan boord genomen van een destroyer waarna de Juliana ten onder ging. Zonder verlies van mensenlevens werden de bemanning en militairen op Kreta aan land gezet. (verkort overgenomen uit de NDSM Werfbode sept. 1964)
.
.
ss Tjitaroem
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 106, 1910
Opdrachtgever: Java-China-Japan-Lijn
Afmetingen: 128.10 x 16.47 x 9.15 meter. De kiellegging was op 20-10-1909.
De stapelloop was op 13-8-1910. Voorstuwing De Schelde TE 3 cil. 2800 pk.

Een paar (aankomend) officieren in de picture.
.

Op 23-3-1918 werd ze volgens het recht van Le Droit d’ Angerie door het UK Government te Hongkong gevorderd maar kwam op
21-6-1919 te Hongkong weer onder Nederlandse vlag. Op 9-7-1931 voor de sloop verkocht naar Japan en aldaar te Osaka gesloopt.

.
.
ss Prins Hendrik
Passagiersschip/salonboot, bouwnummer 107, 1910
Opdrachtgever: Fa. Gebr. Goedkoop, Amsterdam
Afmetingen: 55 x 8 x 2.35 meter, de tewaterlating vond plaats op 30-4-1910.

De stapelloop van de Prins Hendrik omringt door vletten.
.

De stapelloop is succesvol verlopen. De ruiten zijn gemarkeerd met witkalk om aan te geven dat er glas geplaatst is.
.

Als ss Prins Hendrik….
.

….als Triton….
.

….en als General Kleber.
.

In 1920 verkocht aan Alkmaar Packet. In 1947 opnieuw verkocht waarbij de “Hendrik” is verbouwd tot motorschip bestemd als
Rijnmotorsleepboot en kwam toen als Rudolph Gelpke in de vaart. Een latere verkoop in 1969 is ze verkocht aan Triton Rhein
Schiffart A.G. Bazel en hernoemd als Triton. Later verkocht naar Straatsburg als General Kleber.

.
.
ss Koningin der Nederlanden
Mailschip, bouwnummer 108, 1910
Opdrachtgever: N.V. Stoomvaart Maatschappij “Nederland”, Amsterdam
Afmetingen: 138.77 x 16.83 x 10.31 meter

Klaar voor de tewaterlating.
.

.

.

De Koningin der Nederlanden in haar oorspronkelijke staat met een nog hectische toekomst voor de boeg.
.

De “Koningin” aan de kade na invordering door de U.S. Navy. De identificatierestanten van de Nederlandse driekleur
zijn op het voorschip nog te zien. Voorafgaande aan de naam zouden de letters USS worden toegevoegd.
.

Een luxe passagiersschip vol met gerepatrieerde soldaten van het Westelijk front.
.

Thans als USS Koningin der Nederlanden. Het opschrift op de foto aangebracht door een opvarende na terugkeer in de USA.
Het schip was overgeschilderd in de kleuren van U.S. Navy. De foto is gemaakt op 4 juni 1919 te Newport News, Virginia, USA.
.


Hier dezelfde positie maar nadat de passagiers na repatriëring van het Westelijk Front in Frankrijk het ship hebben verlaten. Zij maakten
deel uit van U.S. Army’s 88th Divsion. De klasseindeling van dit schip zal ook hier zeker zijn gehandhaafd met dien verstande dat het hier
niet om sociale posities maar om militaire rangen zal zijn gegaan, immers “hoe hoger de rang hoe hoger in het schip”. Bovenstaande foto’s
maken deel uit van een serie.
.

Het ss Koningin der Nederlanden werd in maart 1918 te San Francisco door het U.S. Government gevorderd en in april van dat jaar aan
de U.S. Navy vloot toegevoegd als troepentransportschip. In mei stoomde zij op naar Panama Canal Zone voor aanpassingen aan de accommodaties e.d. en in juli kreeg dit een vervolg in Norfolk. Tijdens de “Great War” werden er drie reizen gemaakt naar Frankrijk met nieuwe lichtingen militairen. Na de wapenstilstand van 11 november 1918 werd een aanvang gemaakt met de repatriëring. Tot midden augustus 1919 werden vijf thuisreizen gemaakt. In november werd zij afgevoerd en overgedragen aan de U.S. Army. Hierna werd ze weer overgedragen aan de Stoomvaart Maatschappij “Nederland” waar zij, tot de sloop in 1932, in de vaart is geweest.
.
.
ms Vulcanus
Tanklichter, bouwnummer 109, 1910
Opdrachtgever: Nederlandsch Indische Tankstoomboot Maatschappij
Afmetingen: 59.68 x 11.51 x 3.76 meter, voortstuwing Werkspoor 4 CSA 6 cil. 600 pk.

.

In 1932 te Japan gesloopt.
.
.
Juliana-dok
Drijvend dok, bouwnummer 110, 1910.
Werf: een daarvoor gereedgemaakt terrein aan de noordoever van het IJ te Amsterdam
Opdrachtgever: Amsterdamsche Droogdok Maatschappij
Amsterdam Afmetingen: 140.25 x 33.57 x 15.25 meter.

Op beide foto’s het dok als sleep op het IJ richting de ADM.
.

.

In het dok ss Koningin der Nederlanden van de N.V. Stoomvaart Maatschappij “Nederland”.
.
.
ss Calypso
Vrachtschip, bouwnummer 111, 1910
Opdrachtgever: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 91.87 x 12.85 x 5.02 meter

De Calypso in aanbouw volgens de Isherwood methode.
.
.
ss van Cloon
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 112, 1911
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 116.90 x 14.84 x 8.18 meter.

De van Cloon direct na de tewaterlating.
.

Op 6-2-1942, varende van Soerabaja naar Colombo, door een Japanse torpedoaanval tot zinken gebracht.
.
.
ss Hercules
Stoomsleepboot, bouwnummer 113, 1910
Opdrachtgever: Hijos de José Pascual
Afmetingen: 27.36 x 7.32 x 3.69 meter, stapelloop 3-8-1911.

De Hercules nog in de ontwerpfase…
.

….bij de stapelloop….
.

….en in de vaart.
.

.
.
ms Sembilan
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 114, 1910
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 46.64 x 7.96 x 2.73 meter.

Kort na de stapelloop.
.

Dit plaatje is uit de sigarettenverpakking van Captain Grant.
Op 17-4-1943 is de Sembilan t.h.v. Durban met 75 opvarenden ten onder gegaan.
.
.
ms Juno
Tanker, bouwnummer 115, 1911
Opdrachtgever: Nederlandsch Indische Tankstoomboot Maatschappij
Afmetingen: 78.55 x 13.16 x 5.67 meter

Na de stapelloop…
.

…in Het Nieuws van den Dag van 12-9-1912.
.

Waarschijnlijk is deze foto van de al dan niet besnorde mannen gemaakt t.g.v. de overdracht.
.

Op open zee.
.
.
ms Emanuel Nobel
Tanker, bouwnummer 116, 1911
Opdrachtgever: Société Ann. d’Armement, d’Industrie & de Commerce, Antwerpen.
De doop werd verricht door mejuffrouw M. Good, dochter van de directeur der maatschappij.
Afmetingen: 114.83 x 15.61 x 8.32 meter.

Nog op de helling.
.

.
.
Soerabaia-dok III
Drijvend dok, bouwnummer 117, 1912
Werf: een daartoe ingericht terrein buiten de Oranjesluizen bij Schellingwoude.
Opdrachtgever: Departement van Koloniën, Den Haag
Afmetingen: 140.93 x 35.06 x 4.50 meter, stapelloop 7-7-1913.

Het gebruiksklaar maken van de tijdelijke werf.
.

Het dok in aanbouw, de wijze waarop het vlak werd gelegd is van een andere constructie
als bij een schip op een helling.
.

De bouw vordert gestaag.
.

Ook dit dok is gebouwd op het voormalige baggerdepot Zeeburg in het Buiten IJ.
.


.
.
Gouverneur Generaal Idenburg
Baggervaartuig, bouwnummer 118, 1911
Opdrachtgever: Werf Conrad, Haarlem
Afmetingen: 69.65 x 11.96 x 6.50 meter.

.

De Gouverneur Generaal Idenburg met de naast elkaar geplaatste schoorstenen.
.
.
ss Singkawang
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 119, 1911
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 56.40 x 9.48 x 3.27 meter

De stapelloop van de Singkawang in volle gang.
.
.
ss Singapore
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 120, 1911
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 56.40 x 9.48 x 3.27 meter
.
.
ms Alkmaar
Passagiersschip/salonboot, bouwnummer 121, 1911
Opdrachtgever: Alkmaar Packet, Amsterdam
Afmetingen: 42 x 8.32 x 3.55 meter

Het Nieuws van den Dag van 16-9-1912
.

.

.
.
naamloos
Kraanponton, bouwnummer 122, 1911
Opdrachtgever: Haarlemsche Machinefabriek, Haarlem
Afmetingen onbekend
.
.
ss Prins der Nederlanden
Mailschip, bouwnummer 123, 1911
Opdrachtgever: N.V. Stoomvaart Maatschappij “Nederland”, Amsterdam
Afmetingen: 146.73 x 17.46 x 10.61 meter, de stapelloop vond plaats op 20 augustus 1913 en werd verricht door
mejufrouw E.D.W. Jonckheer, dochter van de directeur van de N.V. Stoomvaart Maatschappij “Nederland”.
.

Een deel der genodigden bijeen. Daniel Goedkoop jr. staat achter het meisje in matrozentenue.
.

.

.

Het karakteristieke beeld van een kolengestookte installatie.
.
.
ss Houtman
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 124, 1911
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 119.53 x 15 x 7.89 meter

De stapelloop is in gang gezet.
.

Na de stapelloop wordt de Houtman afgemeerd.
.
124.
Het werk van een tot nu onbekende maritiem schilder.
.
.
ms van Neck
Vrachtpassagiersschip, bouwnummer 125, 1912
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 99.39 x 13.42 x 6.91 meter.

.

.
.
ms Artemis
Tanker, bouwnummer 126, 1912
Werf: Marinewerf, Kattenburgerstraat, Amsterdam
Opdrachtgever: Anglo-Saxon Petroleum Company Ltd. Den Haag
Afmetingen: 105.66 x 14.24 x 7.73 meter. De doop werd op 22-7-1913 verricht door mevrouw Deterling.

Klaar voor de tewaterlating.
.
126 Artemis.
Na de tewaterlating, kaal en roestig. De afbouw kan beginnen.
.
126. artemis
Hier tijdens de proefvaart op 14-3-1918. In 1930 als de Felania overgegaan naar Shell tankers en
in 1953 te Rosyth, Schotland gesloopt.
.
.
ms Ares
Tanker, bouwnummer 127, 1912
Opdrachtgever: Anglo-Saxon Petroleum Company Ltd. Den Haag
Afmetingen: 105.66 x 14.24 x 7.73 meter. De stapelloop vond plaats op 1-11-1913.1. 127.Het begin van de bouw, 2-3-1913, op de voorgrond de motorfundatie.
.3. 127. Een dag voor de tewaterlating.
.4. 127.Alleen het voor en achterschip waren in de verf gezet.
.
6. 127.Het aflopen van de Ares.
. 7. 127.De Ares is los van de helling waar nu alleen nog de goot en slagbeddingen achterblijven.
. 9. 127. proefvaart
Met het schilderwerk is het allemaal goed gekomen zoals hier tijdens de proefvaart op 19-5-1914 te zien is.
Drie jaar later, in 1917, op de Taag te Portugal door een Duitse torpedo vergaan.

.
.
ss Rotti
Vrachtschip, bouwnummer 128, 1912
Opdrachtgever: N.V. Stoomvaart Maatschappij “Nederland”, Amsterdam
Afmetingen: 137.21 x 17.04 x 10.86 meter. De stapelloop was op 4-2-1914 en werd
verricht door mejuffrouw M. Jansen, dochter van de oud-minister van Marine.

Een artikeltje uit De Tijd van 5-2-1914. Blijkbaar haalde een tewaterlating de landelijke bladen.
.

Dit stukje verscheen in de Tilburgse Courant van 15-2-1914 dus ook lokaal was dit blijkbaar nieuws.
.

Een “vol model” uit het bezit van de NSM dat in het Scheepvaartmuseum is opgeslagen.
.
.
midden sectie Juliana-dok
Voor drijvend dok bouwnummer 110, bouwnummer 129, 1912
Werf: een daarvoor gereed gemaakt terrein aan de noordoever van het IJ te Amsterdam
Opdrachtgever: Amsterdamsche Droogdok Maatschappij, Amsterdam
Afmetingen: 47.40 x 33.57 x 15.25 meter
.
.
Vervolg uw weg op de pagina 3e Conradstraat 1894 (C)